عناصر القيمة المضافة ودورها في تنشيط مبيعات المنتجات الغذائية في الأسواق التجارية

Authors

  • ضرغام علي مسلم العوادي

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i40.4955

Abstract

تواجه الكثير من معامل وشركات التصنيع الغذائي مشاكل تراكم الانتاج وعدم القدرة على تسويق وبيع كافة الكميات التي يتم انتاجها , ويشير الكثير من الباحثين ان الاهتمام بعملية التسويق قد تفوق الاهتمام بعملية الانتاج وذلك لان مشكلة اغلب الشركات تكمن في كيفية تسويق المنتج وليس في انتاجه , اذ تعد المبيعات وما تدّره من أرباح في الشركات كافة الهدف الأسمى وحجر الأساس والنواة الأولى التي تنظم على أساسها هذه الشركات في العصور والأزمنة كافة، ناهيك عن عصرنا هذا الذي يتسم بالمنافسة الشديدة ، وبزيادة وعي المستهلكين في تطلعاتهم إلى المنتجات والخدمات القادرة على تلبية حاجياتهم ورغباتهم والمناسبة لمتطلباتهم ، كل ذلك كان دافعاً أساسياً للشركات كافة في وقتنا الحاضر إلى البحث عن أهم المؤثرات في زيادة المبيعات وتشجيع الصادرات، في ضوء التحولات الجذرية التي يشهدها العالم على الصعيدين السياسي والاقتصادي لإزالة الحواجز التجارية بين الأسواق العالمية ، لتصبح سوقاً موحدة ، ويصبح المستهلك فيها يملك خيارات عديدة جداً تدفعه للمقارنة والمفاضلة لاختيار الأجود والأفضل .

ومن هذا المنطلق جاء موضوع البحث ليدرس امكانية تقديم اساليب تسويقية من الممكن ان تؤثر على قرار المستهلك الشرائي وتم دراسة اسلوب القيمة المضافة ومعرفة مدى تأثيرهاعلى تنشيط مبيعات المنتجات الغذائية.

وتم اختيار عينة عشوائية من مختلف الاحياء في محافظة النجف الاشرف حيث تم توزيع استمارات الاستبيان على اصحاب الاسواق الغذائية الكبرى ومحلات السوبرماركت . و تم اعتماد  35 استمارة من المستجبين في عملية التحليل الاحصائي.

     وتوصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات اهمها : امكانية مساهمة ابعاد القيمة المضافة في زيادة وتنشيط مبيعات المنتجات الغذائية كما اوصى البحث بمجموعة توصيات ابرزها ضرورة اعتماد معامل الاغذية استراتيجيات القيمة المضافة من اجل تطوير الانتاج وتنشيط المبيعات لمنتجاته.

Facing a lot of plants and companies food processing accumulation of production and the inability to market and sell all the quantities that are produced problems, and indicates a lot of researchers that concern the process of marketing may outweigh the interest in the process of production, because the problem with most companies is how to market the product and not in its production, as it is Sales and generated profits in all companies the ultimate goal and the foundation stone of the first and the nucleus that regulate on the basis of these companies in the ages and times of all, not to mention that our time which is characterized by intense competition, and increase consumer awareness in their aspirations to products and services capable of meeting their needs and desires and appropriate to their needs, All of this was a key motivation for companies all at the present time to search for the most important effects in increasing sales and export promotion, in light of the radical changes that the world is witnessing the political and economic levels to remove trade barriers between the world market, to become a single market, and become a consumer which have very many options You pay for the trade-offs to compare and choose the finest and the best .                                        

With this in mind came the subject of research to study the possibility of providing marketing methods could affect consumer purchasing decision was the study of the style of value-added and knowledge of the extent of their impact on the revitalization of sales of food products.                             It was chosen as a random sample of the various neighborhoods in the province of Najaf, where questionnaires were distributed to the owners of the major food markets and supermarkets. And 35 have been adopted in the form of Almostagban process statistical analysis .                                     

     The search to find a set of conclusions including: potential contribution of the dimensions of the value added in the increase and stimulate sales of food products also recommended research group's recommendations, notably the need to adopt a value-added strategies for food laboratory for the development of production and stimulate sales of its products..

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

ضرغام علي مسلم العوادي

مدرس مساعد في جامعة القادسية / كلية الادارة والاقتصاد

Downloads

Published

2016-04-27

How to Cite

مسلم العوادي ض. ع. (2016) “عناصر القيمة المضافة ودورها في تنشيط مبيعات المنتجات الغذائية في الأسواق التجارية”, Journal of Kufa Studies Center, 1(40). doi: 10.36322/jksc.v1i40.4955.