اثر استراتيجية العصف الذهني في تدريس مادة البلاغة والتطبيق

Authors

  • شكري عز الدين محسن
  • مكي فرحان كريم

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i29.5121

Abstract

يوصي المربون باتباع طرائق واستراتيجيات تدريسية حديثة يكون المتعلّم محورها ، ومن هذه الاستراتيجيات العصف الذهني الذي يوفّر الفرص لتوليد الأفكار ، ويحرر المتعلم من القيود التي تفرضها الطرائق التقليدية في التدريس والتي تعيق التفكير والابتكار ، فكلّما زاد نتاج الطلاب في العصف الذهني ، زاد الكم والكيف معاً وذلك في حالات التحرر والانطلاق في التفكير .
والبلاغة والتطبيق من فروع اللغة العربية التي لا تزال طرائق تدريسها تعاني من مشكلات أهمها سلبية الطالب تجاه النص الأدبي الذي يدرسه من دون فهم أو تذوق ، وانطلاقاً من المقولة التربوية : (علّم الطالب كيف يفكّر) ، فقد اختار الباحثان مادة البلاغة والتطبيق ميداناً لتجريب استراتيجية العصف الذهني في تدريس طلاب الصف الخامس الإعدادي / الفرع الأدبي .
ولتحقيق ذلك اختار الباحثان تصميماً تجريبياً لمجموعتين ( تجريبية وضابطة ) واختيرت إعدادية قتيبة للبنين في محافظة الديوانية لإجراء التجربة ، بلغ عدد أفراد عينة البحث (60) طالباً اختيروا عشوائياً ضمن شعبتين الأولى تجريبية تدرس مادة البلاغة والتطبيق باستراتيجية العصف الذهني وعدد أفرادها (30) طالباً ، والثانية ضابطة تدرس بالطريقة التقليدية وعدد أفرادها (30 ) طالباً ، كوفئ بين طلاب المجموعتين إحصائياً باستعمال الاختبار التائي ( T-test ) لعينتين مستقلتين ، ومربع كاي ( كا2 ) في متغيرات العمر الزمني والتحصيل الدراسي للأبوين ، ودرجات اللغة العربية النهائية للعام الدراسي السابق قبل إجراء التجربة ، ولم تكن هناك فروق ذوات دلالة إحصائية بين المجموعتين في هذه المتغيرات .
كلّف الباحثان مدرس اللغة العربية في الإعدادية نفسها لتدريس مجموعتي البحث ( 6 ) موضوعات من موضوعات مادة البلاغة والتطبيق المقرر تدريسها للصف الخامس الإعدادي / الفرع الأدبي بعد أن اشتقا لها أهدافاً سلوكية بلغ عددها ( 50 ) هدفاً سلوكياً ، وأعدّا لها خططا تدريسية .
قِيس تحصيل طلاب المجموعتين في مادة البلاغة والتطبيق ، من خلال الاختبار التحصيلي البعدي وباستعمال الوسائل الإحصائية توصل البحث إلى أنّ هناك فرقا ذا دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين درجات طلاب المجموعتين ( التجريبية والضابطة ) لمصلحة طلاب المجموعة التجريبية الذين درسوا مادة البلاغة والتطبيق على وفق استراتيجية العصف الذهني ، وفي ضوء نتائج البحث أوصى الباحثان بضرورة استخدام استراتيجية العصف الذهني في تدريس مادة البلاغة والتطبيق .

The specialists of education advise to follow modern educational methods and strategies and teacher should be the center in it, and liberate the educated from the restrictions that imposed by the traditional methods and restrict thinking and invention. The increase in the students’ brainstorm increases the quality and quantity in the cases of liberating in thinking. Rhetoric and applications are two branches in Arabic language that still the methods of teaching suffering from many problems. The most important problem is that the student’s negativity towards the literary text where the student studies the literary text without interest or taste. Starting from the (Teach the pupil how to think), the two researchers chose rhetoric and application as field to test the brainstorming strategy in teaching the fifth secondary class – literary branch. In order to achieve this target, the two researchers chose experimental design for two groups (test and control groups). Qutaiba secondary school for boys in Al – Diwaniya Province was chosen for the test. The participants in this test were (60) students and they were chosen randomly in two classes. The first group (test group) consists of (30) students were studying rhetoric and application by following the brainstorming method. The second group (control) consists of (30) students were studying rhetoric and application by following the standard method. The two researchers matched among the students in the two groups statistically by using T – Test for two independent samples. The two researchers used (Key 2) in the average of age and the certificate of the parents, and the final marks in Arabic language in the final year exam for the previous year before test. There were no statistical important differences between these two groups. The two researchers asked from the teacher of Arabic in the secondary school to teach the two test groups, to teach them (6) subjects in rhetoric and application from the book of fifth class / literary branch after deriving (50) behavioral targets and prepared for it educational plans. The learning of the students in rhetoric and application were measured by the following achievement test, which was prepared by the two researchers. By using the statistical means, the research found that there is a statistically significant difference at the level of (0.05) between grades students experimental and control groups who studied rhetoric and application material in brainstorming method. In light of these results, the researchers recommended the need to use brainstorming strategy in teaching rhetoric and application.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

شكري عز الدين محسن

مدرس دكتور في المديرية العامة للتربية في محافظة النجف الاشرف / معهد اعداد المعلمين

مكي فرحان كريم

مدرس في جامعة القادسية / كلية التربية / قسم التربية وعلم النفس

Downloads

Published

2013-02-19

How to Cite

محسن ش. ع. ا. and كريم م. ف. (2013) “اثر استراتيجية العصف الذهني في تدريس مادة البلاغة والتطبيق”, Journal of Kufa Studies Center, 1(29). doi: 10.36322/jksc.v1i29.5121.