أسس تفسير النص القرآني عند السيد السبزواري في ضوء تفسيره مواهب الرحمن في نفسير القرآن

Authors

  • حسن كاظم اسد

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i25.5178

Abstract

تأسست مدرسة النجف الأشرف على يد الشيخ أبي جعفر الطوسي (ت460 هـ) في العصر العباسي الثاني، وهو من أساطين المفسرين, ولا غرو أن تبتنى هذه المدرسة على مدرسة الكوفة التي مهدت لبناء الأسس التفسيرية على يد وصي خاتم الأنبياء عليهما صلوات الله، إذ امتد ذلك الشعاع المنير إلى حواضر عربية أخرى( ). وهذا لا يتنافي مع كون الرسول الأكرم f هو المفسر الأول, إذ إن التفسير كان في مرحلة التلقي, وإنما تبلورت المرحلة التأسيسية لعلم التفسير على يد أمير المؤمنين علي بن أبي طالب a( ), بعد أن قبض الرسول الأكرم f وصارت الحاجة ملحة لتطوير العلوم الإسلامية، ثم تحركت عجلة الاجتهاد في عصر التابعين وما بعده وارتبط ذلك بالواقع المعاش وكانت عامة بصورة تعيش أزمة المخاض على صعيد المحور البنيوي الذاتي لتطوير حركة التنظير المنهجي للعلوم الإسلامية لمواكبة الواقع العملي والتطبيقي نتيجة التحولات الجوهرية على مستوى البنى الفكرية والاجتماعية والثقافية والسياسية والاقتصادية، وذلك لجعل معايير وضوابط لتلك التطبيقات وتوظيفاتها, فتبلور محور يمحص النظر في العلاقات المتعددة بين العلوم الإسلامية وتوظيفها, وكان علم التفسير من السعة ما يمكنه أن يكون ساحة تتمثل فيها صورة للتكامل بين العلوم الإسلامية, ومع أن التفسير قديم النشأة, وقد أعطى أمير المؤمنين علي بن أبي طالب a  الخطوط العامة لأسسه, ولكن لم تكن المبادئ تضبط في مدون خاص ليبرز بين غيره من العلوم له مبادؤه الخاصة وضوابطه الحاكمة على الأداء التفسيري, وحيث لا يمكن الجزم بحصر دواعي ميول المفسر بميول مذهبية معينة أو دواعي اجتهادية استند إليها, مع احتمال بعض الآيات لأكثر من معنى( ), ولم يتمحور التنظير لقواعد خاصة بالتفسير في مدونٍ خاصٍ إلاّ في غرة القرن السادس الهجري وذلك على يد الراغب الأصفهاني (ت502هـ) كمقدمة لكتابه "جامع التفاسير", (وكان ذلك أول الإرهاصات في تدوين الأسس المنهجية لتفسير النص القرآني, ثم تلتها عدة محاولات لم تنهض إلى المستوى التنظيري الذي تتطلبه أهمية التفسير وقدسية مادته, إذ انتظم جملة وافرة من مبادئ هذه الأسس, وقد بنى عليها الكثير من القواعد المعززة بالشواهد في تفسيره, مطبقاً كلياتها على جزئيات عمله كمفسر)( ), ثم يأتي بعده سليمان بن عبد القوي الطوفي (ت716هـ) في كتابه الإكسير في علم التفسير, عرض فيه لبيان جملة من المبادئ المهمة للتفسير, إلاّ أنه أولى المباحث البلاغية جلّ اهتمامه, وذلك أنهم استشعروا الحاجة إلى ذلك, قال الطوفي: (فإنه لم يزلْ يتلجلجُ في صدري إشكال علم التفسير، وما أطبق عليه أصحاب التفاسير، ولم أر أحدًا منهم كشفه فيما ألَّفه، ولا نحاه فيما نحاه، فتقاضتني النفس الطالبة للتحقيقِ، الناكبةُ عن جمرِ الطريقِ؛ لوضع قانونٍ يعوَّلُ عليه، ويصار في هذا الفنِّ إليه، فوضعت لذلك صدرَ هذا الكتاب، مُرْدِفًا له بقواعدَ نافعةٍ في علم الكتابِ، وسميتُه الإكسير في قواعد علم التفسير، فمن ألَّفَ على هذا الوضعِ تفسيرًا، صار في هذا العلمِ أوَّلاً وإن كان أخيرًا، ولم أضع هذا القانون لمن يجمدُ عند الأقوالِ، ويصمدُ لكلِّ من أطلق لسانَه وقال، بل وضعته لمن لا يغترُّ بالمحالِ، وعرف الرجالَ بالحقِّ، لا الحقَّ بالرجالِ)( ).

School was founded Najaf by Sheikh Abu Ja'far al-Tusi (d. 460 AH) in the Abbasid period II, one of the masters of the commentators, is not surprising that Tptni this school on a school of Kufa, which began in the first round to build the foundations explanatory by the guardian Seal of the Prophets upon the prayers of Allah, The beam spread so enlightening to other Arab capitals.This is not inconsistent with the fact that the Prophet Muhammad may Allah bless him and his family is the interpreter first, as the interpretation was in a receptive, but the emergence of the role of foundation for the information of the interpretation by the Commander of the Faithful Ali bin Abi Talib, peace be upon him, after his arrest the Prophet Muhammad may Allah bless him and his family became urgent need for the development of Islamic Sciences, and move the wheel of diligence in the era of personnel and beyond has been linked to the reality that synchronize this case a general crisis in the labor at the level of the axis of structural self-development movement theorizing systematic Islamic sciences to keep pace with the real practical and applied as a result of fundamental shifts at the level of structures, intellectual, social, cultural and political and economic, to make the standards and controls for those applications, progressive, Vthblor axis further consideration in the Multilateral Relations between the Islamic sciences and employment, as the science of interpretation of the breadth of the Islamic Sciences as the field can be represented by a picture of the integration between the Islamic sciences, however, the explanation is growing up, and then defineCommander of the Faithful Ali bin Abi Talib, peace be upon him was founded, were not the principles set in blogger special highlights among other sciences has its own principles and controls governing the performance of an interpretative, and where you can not say for sure an inventory of reasons tendencies Expositor tendencies sectarian certain or great discretionary it is based, with the possibility of Some verses to more than one meaning entails every sense of the rule is different on the implications of the meaning the other (), was centered theory to special rules of interpretation in blogger special only in the surprise of the sixth century AH and that by Raghib Isfahani (d. 502 AH) as a prelude to his book "Mosque of interpretations" ( It was the first intimations identify the foundations of the methodology for the interpretation of the Quranic text, and then followed by several attempts did not rise to the level theoretical required by the importance of interpretation and the sanctity of his material, as organized, inter ample of the principles of this foundation, has us under a lot of rules reinforced trial in the interpretation, applying the colleges particles work interpreter) (), and then comes after Suleiman bin Abdul strong toffee (d. 716 AH) in his book Elixir in the science of interpretation, which he presented the statement of a number of important principles of interpretation, however, the first detective rhetoric, the bulk of his attention, and that they sensed the need to do so, said toffee: (it still Itlgelj in my chest forms of exegesis, and I pass by those interpretations, I did not see none of them detected as written, not grammarians as grammarians, Vtkadtni self requesting an investigation, Nakpp on the coals the way; to pass a law reliable, and Issar in this art to him, placed so that was published this book, persisting in his rules useful in the science of the book, and toxicity Elixir in the rules of exegesis, it is A, this situation is an explanation, it has become in this science first and was finally, and did not put this law to those who freeze at the words, and hold each of the fired his tongue and said, but developed by those who do not be deceived by assignee, and the men knew the truth, not the right men)
Then teamed science books Koran phrase many of the general principles of interpretation Kalprhan of Zarkashi (d. 791 AH), and proficiency for the resettlement (d. AH 911), as well as deposited commentators of these principles in the knives Mbageshm explanatory, but that these principles are still in need of great efforts to heal in the codes of an independent mature .
Time still did not explain Mr. Sabzevari "the Jerusalem of his secret" Remember these lines in the introductions to interpretation, and so we find it may be mentioned briefly, but there are commentators who did not regimented to work as indicated in the grounds. Came to this research sheds light on this aspect in the "talent-Rahman" and, therefore, necessary to be as follows:
definition of the grounds and the Book of talent
A - definition of the merits, and a brief history of the foundations when the explanatory front.
B - Introducing the Book of Rahman's talents.
C - Introducing Mr. Sabzevari "Jerusalem".
II: Foundations of interpretative referred to in the introduction, inter alia,:
A - Linguistic Studies.
B - Explanation of the Holy Qur'an.
C - Explanation of the Holy Year.
D - refer to the arbitrator in the interpretation of Like.
E - objectivity and impartiality.
III: Evidence on the bases in the explanatory book talent Rahman.
Addressed some of the resources approved by the Sabzevari "Jerusalem" in interpretative performance knives.
Conclusion Search
Sources and references

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

حسن كاظم اسد

مدرس دكتور في جامعة ميسان / كلية التربية

Downloads

Published

2012-02-16

How to Cite

اسد ح. ك. (2012) “أسس تفسير النص القرآني عند السيد السبزواري في ضوء تفسيره مواهب الرحمن في نفسير القرآن”, Journal of Kufa Studies Center, 1(25). doi: 10.36322/jksc.v1i25.5178.