المخيال السياسي في الآداب السلطانية

Authors

  • عامر عبد زيد

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i18.5256

Abstract

إذا كان لكل بحث من غاية تدفع الباحث إلى النظر والتأمل فأن المراد من وراء الحديث عن الخيال: توضيح أمر أساس يقوم على لكشف عن نصوص معينة كونت المنتج السياسي السلطاني الإسلامي .
فإن التعرض إلى دراسة تلك النصوص وتحليل بنائها وآلية اشتغالها والإطار التداولي الذي ظهرت فيه، لا يتم إلا إذا وضعنا أيدينا على الوسط الرمزي الذي يتخلل عمق كل ممارسة إنسانية في الواقع التاريخي وما يخضع له من منظومات عقائدية وسياسية تعمل على توظيف ذلك الوسط الرمزي لإسباغ الشرعية على وجودها وهو ما يجعل ذلك المخيال يوجد في عمق كل ممارسة إنسانية ؛ فكل سلطة تريد تسويغ ذاتها ، وتفعل ذلك باستعمال مقولات قابلة للتعميم والشمولية ، أي صالحة لكل الناس أن نوضح أبعاد رؤيتنا التي ننطلق منها بقصديه صوب التراث السياسي السلطاني قاصدين تقديم قراءة له نحاول من خلالها إن نركز على التصورات المعاصرة ؛ لغرض الكشف عن المسكوت عنه ،مركزين على تحليل الخطاب التخيلي ،فالخيال يستطيع بقدرته الخاصة التأليف بين الأشياء ، والألوان والأحاسيس فيبدع الصورة مستفيداً من التعاقب والحركية في الزمان ومن التشكيلية في المكان ومن هنا فالخيال Imagination : ( اسم ) مخيلة ، خيال ، تخّيل ، قدرة مبدعة ، معتقد وهمي.هذه القدر التي نلمسها أنها قد مثلت مضموناً دلالياً وقصديه ذاتية تم توظيفها لغايات محددة حملت اسم الآداب السلطانية فإذا كانت السلطة هي التي تؤثر في تكون الخيال الفردي والاجتماعي ( فالسلطة هي القدرة على التأثير فعلياً على الأشخاص والأمور ، باللجوء إلى مجموعة من الوسائل تتراوح بين الإقناع والإكراه. وقد يعرف " ماكس فيبر "الذي السلطة بالإمكانية المتاحة لأحد العناصر داخل علاقة اجتماعية معينة ، ليكون قادراً على توجيهها حسب مشيئته).

If each search of highly paid researcher to consider and reflect the meaning of and behind the talk of fantasy: To clarify the basis is based on the detection of specific texts formed the Royal product of political Islam.Exposure to the study of those texts and analyze the construction and mechanism of functioning and framework deliberative who appeared in it, not unless we put our hands on the center-symbolic, which permeates the depth of every human practice in historical reality and the subject of its systems, ideological and political work on the employment of the center-symbolic to confer legitimacy on its presence, which makes it imagination there is in the depth of every human practice; every power you want to justify themselves, and do so using arguments be generalized and inclusive, that is valid for all people to make clear the dimensions of our vision that we proceed from Baksidih towards the political legacy of Royal intending to read it to operate for a The focus on the perceptions of contemporary; for the purpose of detection of silent, focusing on the analysis of discourse imaginary, imagination can his ability for the combination of objects, colors and sensations Phippda is taking advantage of the rotation and mobility in time and plastic in the place and here imagination Imagination: (noun) imagination, imagination, imagine, the ability of creative, belief and placebo. this much you touch it has represented secured Tagged and deliberate self has been employed for the purposes of specific bore the name of morals Bowl If the power is affecting the individual imagination and Social Council (Power is the ability to influence effectively on persons and things , by resorting to a variety of means ranging between persuasion and coercion. was known as "Max Weber", which power the opportunity available for a elements within a particular social relationship, to be able to guide them according to His will).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

عامر عبد زيد

دكتور في جامعة الكوفة / كلية الآداب

Downloads

Published

2010-01-29

How to Cite

زيد ع. ع. (2010) “المخيال السياسي في الآداب السلطانية”, Journal of Kufa Studies Center, 1(18). doi: 10.36322/jksc.v1i18.5256.