دراسة مقارنة لاثر استخدام كل من الاسلوبين المتدرج والعكسي من الطريقة الجزئية في تحقيق المستوى الرقمي في فعالية قذف الثقل

Authors

  • عقيل يحيى الاعرجي
  • علي مهدي حس

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i17.5262

Abstract

يهدف البحث إلى المقارنة بين اثر استخدام كل من الأسلوبين المتدرج والعكسي من الطريقة الجزئية في تحقيق المستوى الرقمي بقذف الثقل وافترض الباحث وجود فروق ذات دلالة معنوية في تحقيق المستوى الرقمي بقذف الثقل بين الأسلوب المتدرج والأسلوب العكسي من الطريقة الجزئية ولصالح الأسلوب العكسي .
وتم اختيار مجتمع للبحث بالطريقة العمودية من طالبات السنة الدراسية الأولى في كلية التربية للبنات (قسم التربية الرياضية)، جامعة الكوفة للعام الدراسي 2007-2008م والبالغ عددهم (48) طالبة، أما عينة البحث فقد تكونت من 30 طالبة قسموا إلى مجموعتين أحداهما تجريبية والتي استخدمت الأسلوب العكسي وعددها 14 طالبة والأخرى ضابطة والتي استخدمت الأسلوب المتدرج وعددها 16 طالبة، وتم تحقيق التكافؤ بين المجموعتين في متغيرات العمر الزمني والطول والكتلة وبعض الصفات البدنية والمركبة في تحقيق المستوى الرقمي لفعالية قذف الثقل.
واستخدم الباحث المنهج التجريبي لملائمته وطبيعة البحث، وقد تم تنفيذ البرنامج التعليمي بالأسلوبيين التعليميين للفترة من 25/3/2008 ولغاية 18/5/2008، وبعد الانتهاء من الوحدات التعليمية السبعة للمجموعتين تم اختبار المجموعتين بفعالية قذف الثقل وقد أعطيت لكل طالبة (3) محاولات واختيرت أفضلها وتم تطبيق القانون الدولي في احتساب النتائج إلا باستخدام وزن الثقل، إذ استخدمت المجموعتين ثقل وزنه (3) كغم .

The research aims to compare the effect of using both methods gradual and reverse of the way partial to the achievement-level digital threw the weight and I suppose the researcher and there are significant differences in achievement-level digital threw the weight between the method of gradual and style the reverse of the way the partial and in favor of the method reverse.Was chosen as a society to look the way the vertical of the students first year in the College of Education (Department of Physical Education), University of Kufa for the academic year 2007-2008 m's (48) student, and the research sample consisted of 30 students divided into two groups: One is a pilot and have been used inverse method and the 14 student and the other officer and used gradient method and the 16 student, was to achieve parity between the two groups in the variables of chronological age, height, mass and some physical characteristics and the vehicle in achieving the level of the effectiveness of digital throwing the weight.The researcher used the experimental method and the suitability of the nature of the research, has been implemented Baloslobien educational tutorial for the period from 25/3/2008 until 18/5/2008, after the completion of seven modules for the two test groups were effectively throwing the weight has been given to each student (3) attempts and was chosen as the best application of international law in the calculation results using only the weight of gravity, the weight of the two groups were used and the weight (3) kg.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

عقيل يحيى الاعرجي

مدرس دكتور

علي مهدي حس

مدرس مساعد

Downloads

Published

2010-01-29

How to Cite

الاعرجي ع. ي. and حس ع. م. (2010) “دراسة مقارنة لاثر استخدام كل من الاسلوبين المتدرج والعكسي من الطريقة الجزئية في تحقيق المستوى الرقمي في فعالية قذف الثقل”, Journal of Kufa Studies Center, 1(17). doi: 10.36322/jksc.v1i17.5262.