Personality patterns in the novels of Hassan Faleh
Keywords:
Personality patterns, the novel, Hassan FalehAbstract
It is known that the characters assume the task of moving events in the novel, and have the greatest impact on the narrative structure because it is one of its main foundations, so (Hassan Faleh) takes care of selecting the characters of his novels from the womb of society, to work on addressing community issues through these characters and their representation of the societal reality, It was evident in the novel (Taxi Crown) and the role of the journalist (Alaa) in it, as he assumed the task of investigating a crime committed by the Baath regime in Iraq at the end of the last century by executing a large number of university students in the name of (Sabah); Because the security services suspected a person named (Sabah), and in the novel (The Clay Reader), the events centered around (Mohsen Culture), and through him the writer was able to embody the suffering of the people of the south in Iraq, and the Jews in Baghdad. The events revolved around (Maryam) in a miraculous world that rises to heaven to see what is behind the events, and to embody the suffering of Iraqis from the collapse of the security situation and the deprivation of human rights. The suffering of musicians in Iraq, and the collapse of the security situation, and thus the novels of (Hassan Faleh) proceed from society to society
Downloads
References
• بنية الشّكل الرّوائيّ (الفضاء , الزّمن , الشّخصيّة) , حسن بحراويّ , المركز الثّقافيّ العربيّ , بيروت , لبنان , ط1 , 1990 م .
• تحليل النّص السّرديّ تقنيات و مناهج , محمّد بو عزة , دار الجرف للنّشر و التّوزيع , المغرب, الدّار البيضاء , ط1 , 2007 م
• تكسي كراون , حسن فالح , دار سطور , بغداد – شارع المتنبي , ط1 , 2015م .
• جماليات السرد في الخطاب الروائي , صبيحة عودة زعرب , دار مجدلاوي , الأردن , عمان , ط1 , 2006م .
• السّيميائيّات السّرديّة , رشيد بن مالك , دار مجدلاويّ , الأردن , ط1 , 2006 م : 135.
• سيميولوجيا الشّخصيّات الرّوائيّة , ترجمة سعيد بنكراد , تقديم عبد الفتّاح كيليطو , دار الحلو للنشر و التّوزيع , ط8 , 2016م .
• شعرية الرواية الفانتاستيكية , شعيب حليفي , دار الأمان , المغرب , منشورات الاختلاف , ط1 , 2009م .
• شوبان الصدرية , حسن فالح , دار نصوص , بغداد , شارع المتنبي , ط1 , 2019م .
• العجائبي في رواية الطريق إلى عدن , فيصل غازي النعيمي , مجلّة جامعة تكريت للعلوم الإنسانيّة , تكريت , العراق , م14 , آذار 2007م .
• عناصر الفن الروائي عند حامد طه شبيب , قاسم كاظم محمّد الصليخي , رسالة ماجستير , جامعة بابل , كلّيّة التربية , 2005م .
• قال الراوي (البنيات الحكائية في السيرة الشعبية) , المركز الثقافي العربي , لبنان , المغرب , ط1 , 1997م .
• القصّة القصيرة النّظريّة و التّقنيّة , ترجمة : علي إبراهيم علي , المجلس الأعلى للثّقافة , القاهرة , 2000 م .
• كاميرات و ملائكة , حسن فالح , دار سطور , بغداد – شارع المتنبي , ط1 , 2018م .
• معجم المصطلحات الأدبيّة , إبراهيم فتحي , المؤسّسة العربيّة للنّاشرين , طبع التّعاضديّة العالميّة للطباعة و النّشر , تونس , 1986 م .
• النّقد الأدبيّ الحديث ,محمد غنيمي هلال , دار الثّقافة , بيروت , ط1 , 1973م .
• قراءة الرّواية , روجرب هينكل , ترجمة صلاح رزق ,دار غريب ,القاهرة , ط1, 2005م .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ.م.د. أحمد مجيد البصّام، الباحث حسين محمّد حسين الحسناوي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Permit others to distribute and copy the manuscript, to create extracts, abstracts, and other revised versions, adaptations, or derivative works of or from the manuscript (such as a translation), to include in a collective work, to text or data mine the article, even for commercial purposes, as long as they credit the author(s), do not represent the author as endorsing their adaptation of the article, and do not modify the article in such a way as to damage the author''''s honor or reputation. Further details are found at Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)