The aesthetics of color reduction in nature paintings

Authors

  • Dr. Ali Amin Al-Jubouri University of Kufa / College of Education

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i69.12569

Abstract

    The current research deals with (the aesthetics of color reduction in nature paintings) with the aesthetic values ​​contained in these paintings by adopting the technique of reduction, simplification and color change. The problem of the current research is summarized by the following question: What are the aesthetics of color reduction in nature drawings? The research is divided into four chapters, the first chapter includes a definition of the research problem, its importance and the need for it, and the research objective that is summarized (by recognizing the aesthetics of color reduction in nature paintings). The first chapter also includes a definition of the limits of the research,  identification and definition of the most important terms contain therein. The second chapter, which is the theoretical framework of the research, is divided into two axes:

  1. The first axis is concerned with (the concept of beauty among philosophers).
  2. The second axis is concerned with (the aesthetics of nature paintings).

It also includes indicators of the theoretical framework and previous studies.

The third chapter includes the research procedures, from the research community, the research sample, the research methodology and the analysis of the research sample.

The fourth chapter contains the results of the research, and the following results reached by the researcher:

  1. Philosophical results, including: Nature artists invested natural scenes in their works after reformulating them with their personal visions and aesthetic experience, agreeing that art imitates nature first and then transcends it through formal and color reduction.
  2. Technical results, including: chromatic reduction gave an aesthetic value to the landscape, as it took it out of the familiar shape of the eye and common to the general public to an artistic form that carries aesthetic values.

  The chapter also included the conclusions of the research, and the conclusions are: The color reduction gives the artist the freedom to deal with nature in his paintings, as he comes out of the framework of literal restriction and textual simulation.

The fourth chapter also includes:

 The recommendations focused on the interest in dealing with nature in the fees of students of fine arts and art education departments, and the allocation of green places that simulate landscapes for study in the subject of planning, colors and pictorial creation by students.The most important proposals: the color between scientific theories and aesthetic values ​​in the paintings of impressionism. Then after after the fourth chapter the index of sources is brought.

Downloads

Download data is not yet available.

References

القران الكريم.

ابن منظور: لسان العرب، دار احياء التراث العربي للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، 1999، ج4 .

ابو ريان ، محمد علي: فلسفة الجمال ونشاة الفنون الجميلة ، دار المعرفة الجامعية ، القاهرة ، 1974 .

اسماعيل، عز الدين: الفن والانسان، دار القلم، بيروت، لبنان 1974 .

اوفسيانيكوف ، م. ز : موجز تاريخ النظريات الجمالية، تر: باسم السقا، دار الفارابي، بيروت، 1975.

باونيس، آلان: الفن الأوربي الحديث: تر:فخري خليل، دار المأمون للترجمة والنشر، بغداد، 1990.

البسيوني، محمود: الفن الحديث – رجاله – مدارسه- اثاره التربوية، دار المعارف، القاهرة، 1965.

بهنسي،عفيف: الفن عبر التاريخ دار الفن الحديث العالمي ،دمشق، د.ت.

حكيم، راضي: فلسفة الفن عند سوزان لانجر، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 1986.

ريد ، هربرت :معنى الفن ،تر :سامي خشبة ، دار الشؤون الثقافية العامة وزارة الثقافة و الأعلام ،د.ت.

ريد، هربرت: الموجز في تاريخ الرسم الحديث، تر: لمعان البكري، دار الشؤون الثقافية العامة ،بغداد ،1989.

زكارنة، هديل بسام: المدخل في علم الجمال، المعهد الدبلوماسي الأردني – المكتبة الوطنية، عمان-الأردن، 1998.

سانتيانا : الإحساس بالجمال، تر: محمد مصطفى بدوي، مشروع النشر المشترك، مؤسسة فرانكلين للطباعة والنشر، القاهرة-نيويورك ، د ت .

صليبا، جميل: المعجم الفلسفي، دار الكتاب اللبناني، بيروت، 1982، ج1.

عباس ، راوية عبد المنعم : القيم الجمالية . الإسكندرية ، دار المعرفة الجامعية ، 1987 .

علوان، انوار علي: جماليات الانساق البنائية في رسوم الطبيعة العراقية، مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية، 2016، المجلد :6 ، العدد2.

ليماري، جان: الانطباعية ، تر: فخري خليل ،دار المأمون للترجمة و النشر، بغداد ،1987.

المبارك ، عدنان : مفهوم الجمال عند برجسون . مجلة آفاق عربية ، دار الشؤون الثقافية العامة ، العدد5 ، 1989 .

المصري، جمال الدين ابي الفضل محمد بن مكرم ابن منظور الانصاري الافريقي: لسان العرب، ج2، دار الكتب العلمية، بيروت، 2005.

مطر، أميرة حلمي: مقدمة في علم الجمال وفلسفة الفن، دار المعارف، القاهرة، 1989.

مولر ، جوزيف أميل : الفن في القرن العشرين ، تر: مهاة فرح الخوري ، دار طلاس للدراسات والترجمة والنشر ، دمشق ، 1988.

نوبلر، ناثان: حوار الرؤية، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت ،1992.

نيوماير، سارة: قصة الفن الحديث، تر: رمسيس يونان، لجنة التأليف والنشر، سلسلة الفكر المعاصر، د ت.

السعيدي، أكرم جرجيس نعمة: الاختزال والتكثيف الشكلي في تصاميم أغلفة الكتب العراقية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة، قسم التصميم الطباعي، بغداد، 2005 .

Published

2023-06-28

How to Cite

Al-Jubouri, A. (2023) “ The aesthetics of color reduction in nature paintings”, Journal of Kufa Studies Center, 1(69), pp. 387–416. doi: 10.36322/jksc.v1i69.12569.