دراسة تحليلية لكتب علم الأحياء في المرحلة الثانوية في ضوء أبعاد الثقافة البيئية

Authors

  • عباس عبد المهدي الماضي

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i34.4693

Abstract

منذ ظهور الإنسان على كوكب الأرض سعى وبكافة الوسائل المتاحة على استغلال أكبر قدر ممكن من الموارد الطبيعية. ومن خلال هذا السعي للسيطرة على البيئة المحيطة به استطاع أن يسخر الكثير من الطاقات الطبيعية لإشباع رغباته . وبمرور الزمن ونتيجة لسوء الاستغلال هذا حدثت أضرار كبيرة بالبيئة. وقد ورد في القرآن الكريم قوله تعالى ((ظهر الفساد في البر والبحر بما كسبت أيدي الناس ليذيقهم بعض الذي عملوا لعلهم يرجعون)) (الروم :41).

ويهدف البحث إلى التعرف على مدى تضمين كتب علم الأحياء للمرحلة الثانوية لأبعاد الثقافة البيئية من خلال تحليل محتواها في ضوء أبعاد الثقافة البيئية المعدة لهذه الدراسة والتي تضمنت (13) بعدا .

شمل التحليل ست كتب لعلم الأحياء وبلغ عدد صفحاتها المحللة (1017) صفحة ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة إن كتاب الأحياء للصف الرابع العلمي على أعلى نسبة بلغت (62,42%) في تضمينه للمواضيع البيئية الواردة ضمن أبعاد الثقافة البيئية . ومن حيث أبعاد الثقافة البيئية كان الغلاف الحيوي هو الأكثر اهتماما بنسبة 39,69% . وأوصى الباحث بتضمين المناهج الدراسية البعد البيئي من خلال ربط المناهج الدراسية بقضايا البيئة ومشكلاتها.

Since the emergence of the human on the planet and sought by all available means to exploit as much as possible of the natural resources . It is through this quest for control of the surrounding environment . He was able to make fun of a lot of natural energies to satisfy his desires . Over time, and as a result of this abuse occurred substantial damage to the environment. It says in the Koran verse ( ( Corruption has appeared on land and sea , including earned the hands of the people to Ivegahm some who have worked for they might return) (Roman: 41) .
So the man said he wanted to live in a clean environment and a donor must possess some degree of environmental education and awareness , which ensures the continuity of life and durability . The longer the period of education per capita the most appropriate stages of his life to the development of culture and consciousness of environmental and in order to succeed the school to do so must be the approach the school to provide the appropriate environment for the growth of the students and provide them with the knowledge and expertise appropriate for the Textbook big role and essential in achieving the objectives of the curriculum.
The research aims to identify the extent of biology books included in the secondary stage of the dimensions of environmental culture through content analysis in the light of the dimensions of the environmental culture prepared for this study , which included (13) dimension .
The analysis included six books of biology and the number of pages analyst ( 1017 ) Page One of the main findings of the study, said biology book for fourth grade science at the highest ratio was ( 62.42 % ) included in environmental issues contained within the dimensions of the environmental culture . In terms of the dimensions of environmental culture was the biosphere is the most interest rate of 39.69 % . The researcher recommended curriculum include the environmental dimension of the curriculum by linking environmental issues and problems .

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

عباس عبد المهدي الماضي

استاذ مساعد دكتور في جامعة الكوفة / كلية التربية للبنات

Downloads

Published

2014-09-22

How to Cite

الماضي ع. ع. ا. (2014) “دراسة تحليلية لكتب علم الأحياء في المرحلة الثانوية في ضوء أبعاد الثقافة البيئية”, Journal of Kufa Studies Center, 1(34). doi: 10.36322/jksc.v1i34.4693.