القراءة التخييلية وجمالية التلقي بين عبد القادر الجرجاني وفولفغانغ آيزر

Authors

  • مشكور كاظم العوادي

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i45.5101

Abstract

إنّ النّص هو حدثٌ حيٌّ, أي أنّهُ يحيا بفعل الذّاكرة, التي منحته الحياة, فأصبح حدثاً حياً, وعندها فالحياة هي الذاكرة, أو هي سجّل الذاكرة.

أمّا النّصُّ التّخييّلي فلهُ محاذير, وله فوائد, فإذا ما وقع في طرف التّفريط أصابته هوّة الوهم, فيصبح نصّاً وهميّاً, وإذا وقع في الطرف الفنّي, فيمثّل عندها العمليّة الإبداعيّة بكلّ مجالاتها الممكنة.

إنَّ المقاربة في القراءة التّخييّليّة هي مَنْطقة بحثيّة بين عبدالقاهر   الجرجاني, وفولفغانغ آيزر, مع ملاحظة, أنَّ كلّاً منهما قد أسّس رؤاه الجمالية على نصٍّ مخالف للآخر, وذلك بالتقاء الأفكار, وتوقّد العقول

ومما توص اليه البحث أن الذخيرة المعرفية للتلقي تستند إلى هذين العنصرين (الخيال والفكر), على نحو مباشر, وعندها فالتحصيل الثقافي للتشكيل الخيالي يعدّ رافداً مهمّاً لتوسيع الحقيقة المعرفية للتّلقي، وأن الذاكرة هي التي تجعل النّص المقروء عمليّة  تواصلية حتّى بعد إغلاقهِ بزمن بعيد، وأن استجابة القارئ تتحقق بفنية النّص, وذلك عندما يكون المتلقي ذا وعي محدود. أمّا إذا كان وعيهُ عالياً فهي تمثّل جمالية التلقي؛ وهي تتحقّق بفنية المتلقي, وقدرته على محاورة النّص.

 

Text is a living event, memory makes it a live, so life is the memory or the memory record.

Text also is a container of the  verbal and situational contexts that impose a linguistic domination on its aspects, then the real meaning or commentaries came to form the inner image by a number of the imaginative signs and values that are created by the author, firstly, and the reader, secondly according to the theory of  reader-response as a motive and the external effect as a response governed by that motive.

The imaginative abilities are varied from one reader to another, so the reader, as the applied hints of Al-Jurjani or the theoretical classifications of Iser indicate, must go beyond the perceptions to the interpretive and intuitive concepts to obtain the supreme aesthetics, as the imagination aspect concerning text production has a deep relation with receiving aesthetic, so the reader imaginative abilities stem from the survey reading to the imaginative reading where the imaginative text is a result of the cooperation between the reader and the text.

Reading is identified with the intellectual march, so expectation and waiting horizons are central stations in the texts that activate different motives in the receiver mentality:- the first creates an expectation for the coming and the second creates waiting for the coming, so that the rhetorical process becomes integral by attracting all its elements:- aesthetic, imaginative and spiritually, to give the literary work its artistic value:- interactively and communicatively, and that what we would illustrate in this research.          

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

مشكور كاظم العوادي

استاذ دكتور

Downloads

Published

2017-06-14

How to Cite

العوادي م. ك. (2017) “القراءة التخييلية وجمالية التلقي بين عبد القادر الجرجاني وفولفغانغ آيزر”, Journal of Kufa Studies Center, 1(45). doi: 10.36322/jksc.v1i45.5101.