علاقة المعرفة النظرية في مادة المنظور برسم المنظر الطبيعي

Authors

  • عبد الكريم عبد الحسين الدباج

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i31.5191

Abstract

يهدف البحث الى تعرف علاقة المعرفة النظرية في مادة المنظور بالاداء العملي في رسم المنظر الطبيعي لطلبة المرحلة الاولى من قسم التربية الفنية – كلية التربية -جامعة الكوفة.
يتضمن البحث اربعة فصول , اشتمل الفصل الاول على مشكلة البحث واهميته التي تنشق من اهمية مادة المنظور ودورها في تطوير الفنون التشكيلية اما الفصل الثاني فقد اشتمل على الاطار النضري والدراسات السابقة , ويتضمن الاطار النضري مباحث ثلاث تتعلق بالمنظور والمناظر الطبيعية يؤدي الى تحسين الاداء العملي لرسم المنظر الطبيعي. وعلاقتهما مع بعضهما.
في حين اشتمل الفصل الثالث على اجراءات البحث , وقد قام الباحث باعداد وبناء اختيارين لقياس تحصيل الطلبة في مادة المنظور , واحتوت فقرات الاختبار الاول على اهداف سلوكية معرفية صيقت على شكل اسئلة موضوعية . في حين تضمن الاختبار الثاني فقرات متعددة لتقويم نتاجات الطلبة في مادة التخطيط. فيما اشتمل الفصل الرابع على النتائج التي اسفرت عن عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين درجات الطلبة في الاختيارين النظري والعملي عند مستوى (0,05).

The research aims on recognizing the relationship of theoretical knowledge in perspective subject with landscape painting . The research includes four chapters , the first chapter deals with the problem of the research and its importance that emanates from the significance of the perspective subject in developing plastic Arts . The second chapter sheds the light on the theoretical framework and previous studies .The third chapter is concerned with the research procedures . Two tests was designed by the researcher to measure students information about perspective subject . The first test contains epistemic behavioral aims that were shaped as substantive questions , while the second test contains manifold parts in order to evaluate the students result in planning subject . The fourth chapter is the conclusion , it sums up that there are no statistical differences between students marks in both theoretical and practical tests at the level of ( 0.05 ) .The researcher concluded that if the students acquire more theoretical knowledge in perspective at the best level, they will ameliorate at practical execution of landscape painting .

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

عبد الكريم عبد الحسين الدباج

مدرس دكتور في جامعة الكوفة / كلية التربية المختلطة

Downloads

Published

2013-02-20

How to Cite

الدباج ع. ا. ع. ا. (2013) “علاقة المعرفة النظرية في مادة المنظور برسم المنظر الطبيعي”, Journal of Kufa Studies Center, 1(31). doi: 10.36322/jksc.v1i31.5191.