اثر استراتيجية التدريس التبادلي في تنمية التصورات الذهنية لدى طلبة قسم التربية الفنية
DOI:
https://doi.org/10.36322/jksc.v1i51.5300Abstract
هدفت هذه الدراسة الى تتبع أثر استراتيجيات التدريس التبادلي في تنمية التصورات الذهنية لدى طلبة قسم التربية الفنية، لما لها من أهمية في تكوين العادات السلوكية لديهم ومن اهم تلك العادات السلوكية تنمية الخيالات لتنتهي بالعمل الإبداعي، اذ ان هذه الأنواع الإبداعية لا تتم الا بتنمية تلك التصورات التي تقود الى الابداع.
ان للتصورات الذهنية أهمية كبرى في حياة المتعلم، فهي اداته للتعبير عما يجول في داخله من تخيلات وأفكار، وهي وسيلته لفك شفرات أي عمل ابداعي بمختلف اجناسه، ويعد تنمية التصورات الذهنية عند المتعلم هي الغاية الأساسية لدرس التربية الفنية، وتتجلى أهمية ذلك في انه معين على تطوير الخزين المعرفي الذي يساعد المتعلم على فهم المحيط وتذكر الحقائق على شكل خيالات وتحديد تفاصيل المنتج الإبداعي .
تزداد حاجة المتعلم الى تنمية التصورات الذهنية لديه مع تنامي البنى المعرفية لدية فيكون عليه ان يطور قدرته على استخلاص النتائج والتنبؤ بالأحداث المستقبلية والتعبير عما يدور في داخله من مشاعر وتحليل الاشكال والشخصيات العائمة في بحر العلامات وحل المشكلات بين عناصر العمل الفني وبالتالي تنمية القدرة على النقد تجاه أي منجز.
تضمنت عينة الدراسة الحالية (25) طالبا وطالبة من طلبة الصف الثالث قسم التربية الفنية / كلية التربية في جامعة الكوفة، وقد أظهرت النتائج الإحصائية وجود فروق ذات دلالة في تنمية التصورات باستخدام تلك الاستراتيجية التبادلية في التدريس وفي ضوء النتائج أوصى الباحث بضرورة توظيف تلك الاستراتيجية في التدريس لقسم التريبة الفنية لما لها من اثر واضح في تنمية التصورات الذهنية.The aim of this study is to trace the impact of reciprocal teaching strategies on the development of mental perceptions among the students of the Department of Art Education because they are important in the formation of their behavioral habits. The most important of these behavioral habits is the development of imagination to end creative work. Which leads to creativity.
The sample of the current study consisted of (25) students from third grade Department of Art Education / Faculty of Education at the University of Kufa. The statistical results showed that there are significant differences in the development of perceptions using this reciprocal strategy in teaching. In the teaching of technical analysis department because of its obvious impact in the development of mental perceptions.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة مركز دراسات الكوفة | Journal of Kufa Studies Center
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Permit others to distribute and copy the manuscript, to create extracts, abstracts, and other revised versions, adaptations, or derivative works of or from the manuscript (such as a translation), to include in a collective work, to text or data mine the article, even for commercial purposes, as long as they credit the author(s), do not represent the author as endorsing their adaptation of the article, and do not modify the article in such a way as to damage the author''''s honor or reputation. Further details are found at Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)