The Role of Organizational Culture in Supporting Proactive Strategic

Orientation Analysis Study of Employees' Opinions in Tareek Alofuk Company for Travel and Tourism

Authors

  • Abdulmohsin Jawad Al-Keshwan University of Kufa - Administration and Economic College
  • Karrar Mohammed Al-Janabi University of Kufa - Administration and Economic College

DOI:

https://doi.org/10.36327/ewjh.v1i26.14297

Keywords:

سفر, السياحة

Abstract

Abstract:

Through the literature review of strategic management, researchers emphasized the importance of proactive strategic orientation in supporting the capabilities of firm to be the leader in market.  In order to achieve this orientation, organizations have to focus on their human resources because they represent an important element in this orientation. In this regard, because of the impact of organizational culture on the employee's behavior, this study comes to shed light on the role of organizational culture in achieving the proactive strategic orientation in Tareek  Alofuk Company for tourism and travel, in Najaf / Iraq.  Practically, the researcher utilized a questioner for collecting data of study. The number of questioners distributed on the firm's management staff is (100) questioner. The percentage of responsibility is (100 %). Statistic tools were used in the recent study to test hypothesis of research. The study found that organizational culture represents an essential part in the researched orientation.      

Downloads

Download data is not yet available.

References

- أحمد بوشنافة وأحمد بوسمهين، (2005) ، أهمية البعد الثقافي وأثره على فعالية التسيير، مداخلة ضمن الملتقى الدولي حول التسيير الفعال في المؤسسات الاقتصادية، كلية العلوم الاقتصادية والتسيير، جامعة مسيلة.

- متعب ، حامد ، راضي ، جواد ،(2017)، دور التوجه الريادي في إصلاح ادوار الجامعات العراقية ووظائفها دراسة تحليلية لآراء عينة من القيادات الجامعية في جامعة القادسية ، مجلة المثنى للعلوم الادارية والاقتصادية ، المجلد السابع ، العدد الثالث.

- زعلان ، عبد الفتاح ، محمد ، يزن ،(2018) ، اثر التسويق الطنان لبناء التوجه الاستباقي باستخدام الاستراتيجيات التنافسية بحث استطلاعي لاراء عينة من مدراء التسويق في شركة الكفيل ، مجلة جامعة كربلاء العلمية ، المجلد السادس عشر ، العدد الاول .

- كريم ، صلاح الدين ،دهام ، عبد الستار ، (2017)، تنافسية منظمات الأعمال طبقا لدور إدارة المعرفة والتوجه نحو الزبون: دراسة استطلاعية مقارنة في منظمات الأعمال العراقية ، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ، العدد الخمسون.

- نوري ، حيدر، (2016)، اثر استراتيجية التوجه نحو الزبون فًي تحقق قيم مضافة للمنظمات دراسة استطلاعية لاراء عينة من العاملين في مصرف الفاروق وشركة ديالى العامة للصناعات الكهربائية ، مجلة الدنانير ، العدد التاسع.

- جندب ، عبد الوهاب ، (2013) ، أﺜر اﻟﺘوﺠﻬﺎت اﻹﺴﺘراﺘﻴﺠﻴﺔ اﻹﺒداﻋﻴﺔ واﻹﺴﺘﺒﺎﻗﻴﺔ ﻓﻲ ﺘطوير المنتجات الجديدة والاداء التسويقي :دراسة تطبيقية على شركات صناعة الاغذية في اليمن ، رسالة ماجستير غير منشورة في قسم ادارة الاعمال ، جامعة الشرق الاوسط .

- الربيعي ، ميثاق طاهر ، علي ، صباح ، (2018) ، التوجه الاستراتيجي الأستباقي واثره على الأداء الاستراتيجي دراسة تطبيقية في وزارة النقل العراقية والشركات التابعة لها ، مجلة الغري للعلوم الاقتصادية والادارية ، المجلد الخامس عشر ، العدد الثاني .

- العون ، سالم ، الدليمي ، سامر ، (2018) ، أثر الثقافة التنظيمية في الرضا الوظيفي للعاملين في الجامعات الرسمية الأردنية لإقليم الشمال، مجلة المثنى للعلوم الادارية والاقتصادية

- شارلز وجاريث جونز، ( 2001 ) ,الإدارة الاستراتيجية ، ج 1، ترجمة ومراجعة ، رفاعي محمد رفاعي ومحمد سيد أحمد عبد المتعال، الرياض، دار المريخ للنشر.

- مصطفى محمود أبو بكر، (2008) ،إدارة الموارد البشرية مدخل لتحقيق الميزة التنافسية ، الدار الجامعية ، الاسكندرية.

- مصطفى أبو بكر ، (2003) ،التنظيم الاداري في المنظمات المعاصرة ، الدار الجامعية ، الاسكندرية.

- مصطفى محمود أبو بكر، (2000) ، دليل التفكير الاستراتيجي إعداد الخطة الاستراتيجية ، الإسكندرية ، الدار الجامعية.

المصادر باللغة الانكليزية

- Abu-Jarad, I. Y., Yusof, N. A., & Nikbin, D. (2010). A review paper on organizational culture and organizational performance. International Journal of Business and Social Science, 1(3).

- Ahmady, G. A., Nikooravesh, A., & Mehrpour, M. (2016). Effect of organizational culture on knowledge management based on Denison model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 230, 387-395.

- Awadh, A. M., & Alyahya, M. S. (2013). Impact of organizational culture on employee performance. International review of management and business research, 2(1), 168.

- Denison, D., Lief, C., & Ward, J. L. (2004). Culture in family-owned enterprises: Recognizing and leveraging unique strengths. Family Business Review, 17(1), 61-70.

- Gineviius, R., & Vaitknaite, V. (2006). Analysis of organizational culture dimensions impacting performance. Journal of business economics and management, 7(4), 201-211.

- Hunt, S. D., Wood, V. R., & Chonko, L. B. (1989). Corporate ethical values and organizational commitment in marketing. Journal of marketing, 53(3), 79-90.

- Imani, R. (2012). Creativity, innovation and knowledge: power pilots in new millennium with attitude to knowledge–based economy. Tehran (Iran): ZArinmehr. Journal of Knowledge Management, 6(1)

- Khakpour, A., Ghahremani, M., & Pardakhtchi, M. H. (2009). The relationship between organizational culture and knowledge management (cultural barriers and challenges of knowledge sharing). Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 4(2), 43-58.

- McShane, S. L., & Von Glinow, M. A. (2007). Organizational behavior: essentials. New York: McGraw.

- Mortazavi Abalvan, R; Shabani, A; Rajaeepoor, S; & Azarbakhsh, S.A.M. (2013) Investigating organizational culture of national library of Islamic Republic of Iran based on Denison model. Quarterly journal of national studies of library and organizing information.97.

- Shafee, R., Qaderzade, H., & Lavee, H. (2010). Investigating the effect of organizational culture dimensions on establishing knowledge management in public organization based on Denison model. In Second international conference of management, innovation, Shiraz.

- Wahyuningsih, S. H., Sudiro, A., Troena, E. A., & Irawanto, D. W. (2019). Analysis of organizational culture with denison’s model approach for international business competitiveness. Problems and Perspectives in Management, 17(1), 142.

- Bateman, T. S., & Crant, J. M. (1999). Proactive behavior: Meaning, impact, recommendations. Business Horizons, 42(3), 63-70.‏

- del Mar Alonso-Almeida, M., Bremser, K., & Llach, J. (2015). Proactive and reactive strategies deployed by restaurants in times of crisis. International Journal of Contemporary Hospitality Management.‏

- Kandampully, J. (2002). Innovation as the core competency of a service organization: the role of technology, knowledge and networks. European journal of innovation management, 5(1), 18-26.

- Miles, R. E., Snow, C. C., Meyer, A. D., & Coleman, H. J. (1978). Organizational strategy, structure, and process. Academy of management review, 3(3), 546-562.

- Awang, A., Ariffin Ahmad, Z., Said Asghar, A.R. and Anwar Subari, K., (2010). Entrepreneurial orientation among bumiputera small and medium agro based enterprises (BSMAEs) in West Malaysia: Policy implication in Malaysia. international Journal of Business and Management, 5, pp. 130-43.

- Wiklund, J. and Shepherd, D., 2005. Entrepreneurial orientation and small business performance: A configurational approach. Journal of Business Venturing, 20, pp. 71-91.

- Hughes, M. and Morgan, R.E., 2007. Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth. Industrial Marketing Management, 36, pp. 651-61.

- Junkkari, M. (2014). Customer orientation of sales personnel: Implications for service quality: LAPPEENRANTA UNIVERSITY OF TECHNOLOGY School of Business International Marketing Management (MIMM).

- Bigne, E; Kuster, I & Toran, F (2003), "Market orientation & industrial sales force : Diverse measure instruments" , journal of business & industrial marketing, vol. 18,No.www.ivsl.org,

- Lin, Y., Luo, J., Ieromonachou, P., Rong, K., & Huang, L. (2019). Strategic orientation of servitization in manufacturing firms and its impacts on firm performance. Industrial Management & Data Systems, 119(2), 292-316.‏

- Tseng, C. H., Chang, K. H., & Chen, H. W. (2019). Strategic Orientation, Environmental Innovation Capability, and Environmental Sustainability Performance: The Case of Taiwanese Suppliers. Sustainability, 11(4), 1127.‏

- Theodosiou, M., Kehagias, J., & Katsikea, E. (2012). Strategic orientations, marketing capabilities and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations. Industrial Marketing Management, 41(7), 1058-1070.‏

Published

2023-12-24

How to Cite

Al-Keshwan, A. J. A.-K., & Al-Janabi, K. M. (2023). The Role of Organizational Culture in Supporting Proactive Strategic : Orientation Analysis Study of Employees’ Opinions in Tareek Alofuk Company for Travel and Tourism . Journal of the College of Education for Girls for Humanities, 1(26), 177–214. https://doi.org/10.36327/ewjh.v1i26.14297

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.