اثر ممارسات القيادة الاستراتيجية في تحقيق ريادة الاعمال دراسة استطلاعية في بعض المصارف التجارية في محافظة النجف الاشرف
DOI:
https://doi.org/10.36325/ghjec.v13i39.9206Abstract
المستخلص
يسعى البحث الحالي الى تحديد اثر ممارسات القيادة الاستراتيجية في تحقيق ريادة الاعمال في المصارف الاهلية العاملة في محافظة النجف الاشرف ومن اجل تحقيق ذلك تم اعتماد نموذج لممارسات القيادة الاستراتيجية متكون من ستة ممارسات والتي اعتمد منها في الجانب الميداني اربعة فقط وحسب و هي الثقافة التنظيمية ورأس المال البشري والتوجة الاستراتيجي والرقابة التنظيمة واعتمدت متغيرات ريادة الاعمال كل من الاجراءات الاستباقية وتحمل المخاطر والابداع وانتهاز الفرص وحسب وتم الحصول على المعلومات اللازمة للجانب الميداني من خلال استمارة استبانة اعدت لهذا الغرض وزعت على عينة مكونة من 32 مديرا ورئيس قسم في (11) مصرف تجاري وقد توصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات منها تعتبر ريادة الاعمال هدف تسعى المنظمات لتحقيقه وخصوصا المنظمات الخدمية والتي هي على تماس مباشر مع الزبائن لذلك يتضح سعي هذه المنظمات لانتهاز الفرص والابداع المتواصل وخلق الافكار المتجددة وتحمل المخاطر من اجل الوصول للريادية في العمل اي تكون السباقة بين المتنافسين ولعل المصارف التجارية احد هذه المنظمات المتميزة ، ثم اختتم البحث بمجموعة من التوصيات المتعلقة بمتغيرات البحث.
Abstract
This research seeks to determine the impact of the strategic leadership practices to achieve business leadership in private banks operating in the province of Najaf, in order to achieve that was adopted model of the practices of strategic leadership and consisting of six practices and adopted them in the field side only four, according to and which is the organizational culture and human capital and strategic direction and oversight regulatory adopted leadership variables business all measures proactive and risk-taking, creativity and seize the opportunities and according to all of the (Jones & Rowley, 2009) and (Morris2002 ) and (Kilenthong et al, 2010) were obtained the necessary field as well as information through a questionnaire form prepared for this purpose and distributed to a sample of 20 Director and Head of Department at (11) Commercial Bank has reached search to a set of conclusions which are considered business leadership goal Organizations trying to achieve, especially service organizations which are in direct contact with customers, it is clear the pursuit of these organizations to take advantage of opportunities and continuous innovation and the creation of renewable ideas and take risks in order to reach the pioneering work any be the first among the contenders and perhaps commercial banks one of these outstanding organizations, then concluded research group Bmtgbrat of recommendations on research.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 ضرغام حسن عبد
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
which allows users to copy and create excerpts and summaries, and thus create new scientific works from the article or modify it and benefit from the scientific material, provided that the user refers to the link to the original article