صورة الجامعة وتأثيرها في ولاء الزبائن - دراسة تحليلية

المؤلفون

  • أ.م.د. ماجد عبد الامير محسن جامعة القادسية / كلية الإدارة والاقتصاد
  • الباحث احمد عبد الرضا عناد جامعة القادسية / كلية الإدارة والاقتصاد

DOI:

https://doi.org/10.36322/kscj.v1i64.3621

الكلمات المفتاحية:

الجامعة، ولاء الزبائن، التأثير، دراسة تحليلية.

الملخص

تعد الجامعات من أهم المؤسسات التي تعنـي ببنـاء الانسـان مـن الناحيـة الفكريـة والثقافيـة وتزويـده بالمعـارف والعلـوم وزيـادة قدراتـه الفكريـة والابداعيـة، وكذلك تعمـل على تطويـر مواهبـه وصقـل شخصيتـه، وهي بهذا تعد مصدرا مهما للتقدم الحضاري من خلال رفد المؤسسات الاخرى بالموارد البشرية المؤهلة والمزودة بالمهارات المطلوبة في سبيل إدارة الشؤون المختلفة للمجتمع.

تتألف هيكلية البحث من أربعة مباحث رئيسية، تناول الأول منهجية الدراسة، أما الثاني فتناول الإطار النظري للدراسة، للتعرف على المتغير الأول (الصورة الجامعية) والمتغير الثاني (ولاء الزبائن)، أما الثالث فقد خصص للجانب العملي للدراسة من خلال عرض وتحليل النتائج، بينما خصص المبحث الرابع لتقديم أهم الاستنتاجات التي تم التوصل اليها والتطرق لبعض التوصيات.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

اولاً: المراجع العربية :

الكتب :

- عبد الفتاح ، عز حسن ، 2008 ، مقدمة في الاحصاء الوصفي والاستدلالي باستخدام spss ، دار الخوارزمي للطباعة والنشر .

- العزاوي ، محمد عبد الوهاب محمد ، 2012 ، التسويق والمكانة الذهنية : منظور استراتيجي ، الطبعة الاولى ، دار الحامد للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

المجلات العلمية والدوريات :

- سعود ، محمد ياسين ، 2016 ، الصورة الذهنية للكليات الأهلية العراقية لدى طلبة الجامعات ، مجلة الجامعة العراقية ، المجلد 2 ، العدد 35 .

- عذيب ، عامر فدعوس وسعيد ، هدى قاسم ،2017 ، بناء الثقافة التسويقية وانعكاسها على الصورة الذهنية ، مجلة العلوم الاقتصادية والادارية ، العدد 100 ، المجلد 23 ، ص 261-283 .

شبكة المعلومات (الانترنت):

- كردي ، احمد السيد طه ، 2011 ، ادارة الصورة الذهنية للمنظمات في اطار واقع المسؤولية الاجتماعية ، دراسة ميدانية على عينة من شركات الأدوية المصرية ، قسم ادارة الاعمال ، كلية التجارة ، جامعة بنها على الرابط التالي :

https://kenanaonline.com/files/0033/33497

ثانياً : المراجع الاجنبية :

Books :

- Kotler , Philip, 2003, Marketing Insights from A to z 80 Concepts Every Manager Needs to Know, New Jersey.

- Saxena , rajan , 2017 , Marketing Management , fifth edition , McGraw Hill Education ( India ) Private Limited , New Delhi .

Thesis :

- Conte, Joska Le, 2014 , Measuring and managing customer loyalty in physical activity and sports centres (PSCs): The drivers of service quality, Master's thesis , Open Universiteit of the Nederland.

- Donnelly , Martina, 2009 , Building Customer Loyalty: A Customer Experience Based Approach in a Tourism Context , A thesis submitted in fulfilment of the requirement for a Masters degree in Business Studies by Research , Submitted to Waterford Institute of Technology, June 2009.

- Hooi , Khoo Khay , 2012 , Customer Loyalty, Satisfaction And Marketing Mix: Empirical Evidence From Infant Formula Industry , Research report in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Business Administration , Universiti Sains Malaysia.

- Kuusik , Andres, 2007 , "Affecting customer loyalty: Do different factors have various influences in different loyalty levels?" , University of Tartu , Faculty of Economics and Business Administration.

- Nkempu , Zencha Lily , 2010 , Communication In Image Building In The Experience Industry Case Study: Star Bowling Planet Ab , Master of Communication Thesis , University of Gothenburg , Department of Applied Information Technology , Gothenburg , Sweden .

- Purolinna , Pirjo , 2016 , University image and its effect on applying intentions Case: Aalto University School of Business , Master's thesis , Department of Marketing , Aalto University , School of Business .

- Ranabhat , Durga, 2018 , Customer Loyalty In Business , views of students of centria university of applied sciences , thesis centria university of applied sciences , business management .

Periodicals and Journals :

- Alcaide-Pulido , Purificación & Alves , Helena & Gutiérrez-Villar , Belén , 2017 , Development Of A Model To Analyze Hei Image: A Case Based On A Private And A Public University , Journal Of Marketing For Higher Education, Volume 27, 2017 , Issue 2

- Al-Maamari , Qais Ahmed & Abdulrab , Mohammed , 2017, Factors Affecting on Customer Loyalty in Service Organizations , International Journal of Energy Policy and Management , Vol. 2, No. 5 , pp. 25-31.

- Alrubaiee , Laith , 2012 , Exploring the Relationship between Ethical Sales Behavior, Relationship Quality, and Customer Loyalty , International Journal of Marketing Studies , Vol. 4, No. 1; February 2012 .

- Alves, Helena & Raposo, Ma´rio , "The influence of university image on student behavior" , International Journal of Educational Management, Vol. 24, No. 1, 2010 , pp. 73-85.

- Buttle , Francis & Burton ,Jamie , 2001 , Does service failure influence customer loyalty? , Journal of Consumer Behaviour, Vol. 1, 3,pp. 217-227 .

- Darmawan , Didit & Mardikaningsih , Rahayu & Hadi , Surjo , 2017 , The Effect of Service Quality, Customer Satisfaction and Corporate Image on Customer Loyalty in the banking sector in Indonesia , IOSR Journal of Business and Management , Volume 19 , Issue 11 , Ver. 6 ( November. 2017 ) , PP 46-51 .

- Ene , Selda & Özkaya , Betül , 2014 , A Study on Corporate Image, Customer Satisfaction and Brand Loyalty in the Context of Retail Stores , Published by Canadian Center of Science and Education , Asian Social Science , Vol. 10, No. 14 .

- Gartner, william c. , 1994 , " Image Formation Process " , journal of travel & tourism marketing 2.2-3 , p.p. 191-216.

- Grönroos , Christian , 1984 , " A Service Quality Model and its Marketing Implications " , European Journal of Marketing , Vol. 18 , Issue : 4 , pp . 36- 44 .

- Kandampully , Jay & Hu , Hsin-Hui , 2007 , Do hoteliers need to manage image to retain loyal customers?, International Journal of Contemporary Hospitality Management , Vol. 19 , No. 6 , pp. 435-443 .

- Liu , Chung-Tzer & Guo ,Yi Maggie & Lee ,Chia-Hui , 2011 , The effects of relationship quality and switching barriers on customer loyalty , International Journal of Information Management, 31 (2011) , p.p. 71–79 .

- Mackelo , Olga & Drūteikienė , Greta , 2010 , The Image of a Higher Education Institution , Its Structure and Hierarchical Level : the Case of the Vilnius University Faculty of Economics , Journal of economical , ISSN 1392 – 1258 , Vol . 89 ( 3 ) .

- Markovic , Stefan & Iglesias , Oriol & Singh , Jatinder Jit & Sierra ,Vicenta , 2018 , How does the perceived ethicality of corporate services brands influence loyalty and positive word-of-mouth? Analyzing the roles of empathy, affective commitment, and perceived quality , Journal of Business Ethics, Vol. 148, No.(4) , 721-740.

- Markwick , Nigel & Fill , Chris , 1997 , Towards a framework for managing corporate identity , European Journal of Marketing , Vol. 31 , No. 5/6 , pp. 396 - 409.

- Martenson , Rita , 2007 , Corporate brand image, satisfaction and store loyalty , International Journal of Retail & Distribution Management , Vol. 35 No. 7 , pp . 544 – 555 .

- Martenson , Rita , 2007 , Corporate brand image, satisfaction and store loyalty , International Journal of Retail & Distribution Management , Vol. 35 No. 7 , pp . 544 – 555 .

- Mosavi , Seyed Alireza & Ghaedi , Mahnoosh , 2012 , A survey on the relationship between trust, customer loyalty, commitment and repurchase intention , African Journal of Business Management Vol. 6 (36) , pp. 10089-10098, 12 September, 2012 .

- Nguyen , Ha Thu & Nguyen , Hoang & Nguyen , Nhan Duc & Phan , Anh Chi , 2018, Determinants of Customer Satisfaction and Loyalty in Vietnamese Life-Insurance Setting , journal of environmental, 10(4), 1151.

- Nguyen, Nha, & Leblanc, Gaston , 2001, Image and reputation of higher education institution in student’s retentions decisions. The International Journal of Educational Management , 15/6 , 303–311.

- Palacio , Asunción Beerli & Meneses , Gonzalo Díaz & Pérez , Pedro J. Pérez, 2002 , "The configuration of the university image and its relationship with the satisfaction of students", Journal of Educational Administration, Vol. 40, Issue: 5, pp.486-505.

- Pérez , Juana Patlán & Torres , Edgar Martínez , 2017 , Evaluation of the organizational image of a university in a higher education institution , journal of Contaduría y Administración , Volume 62 , 123–140 .

- Polat , Soner , 2011 , The Relationship between University Students’ Academic Achievement and Perceived Organizational Image , Journal of Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri , Vol 11(1) , 257-262 .

- Raj , D. Maria Antony & Raguraman, M. & Veerappan, R. , 2013 , Marketing of educational services: A new strategy for customer satisfaction , International Journal of Scientific Research and Management , volume 1 , issue 8 , pp. 435 - 440.

- Szymigin, Isabelle & Caruigan, Marylyn , 2001, Wherefore customers loyalty? , Journal of Financial Services Marketing, Vol. 6, Issue 2, pp.6-8.

- Taghipourian , Mohammad Javad & Bakhsh , Mahsa Mashayekh , 2016 , Brand Attachment on Service Loyalty in Banking Sector , International Journal of Marketing Studies; Vol. 8, No. 5 .

- Taylor, Steven A.& Celuch, Kevin & Goodwin , Stephen, 2004 , "The importance of brand equity to customer loyalty", Journal of Product & Brand Management , Volume 13 , Number 4 , pp. 217-227.

- Tuan , Nguyen Minh, 2015 , The Impact of Ethical Sales Behavior on Customer Loyalty: A Case from Vietnam, International Journal of Business and Management; Vol. 10, No. 3 .

Conference and Reports :

- Plunkett , Daniel & Budruk , Megha & Lee , Woojin , 2012 , Examining the impact of mental imagery visualization on place attachment: Destination marketing perspective , ttra International Conference Tourism Travel and Research Association: Advancing Tourism Research Globally .

Intern :

- Harvey , Helen, 2017 , Types of Consumer Loyalty , On the bizfluent website at the following link:

https://bizfluent.com/info-8208520-types-consumer-loyalty.html

التنزيلات

منشور

2022-04-12

كيفية الاقتباس

محسن م. . و عناد ا. . (2022) "صورة الجامعة وتأثيرها في ولاء الزبائن - دراسة تحليلية ", Journal of Kufa Studies Center, 1(64), ص 223–268. doi: 10.36322/kscj.v1i64.3621.

المؤلفات المشابهة

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.