Abstract thought is poetry A reading of Faris Harram poetic work
DOI:
https://doi.org/10.36322/jksc.v1i68.11518Keywords:
Abstract thought, Philosophy, Contemporary poetry, Faris HaramAbstract
This research tries to shed light on some abstract phenomena in the Iraqi poet’s Manjar (Faris Haram) and the method of abstract thinking in the poem، and reveals some philosophical reflections on the texts. The research was organized on a preface and three axes: the introduction came about deconstructing the vocabulary of the title ((thought، abstraction، poetry، and the relationship between them)، then the first axis entitled (Philosophically adapting the facts of life: from actual existence to total existence)، and the second axis carried the title: (Self and existence: The adaptation of individual awareness to the collective)، and the third axis: (identification with the unknown).
Preface: Contents of the title: (Thought، abstraction، poetry، and the relationship between them).
Downloads
References
- أن تقلب الفكرة، فارس حرّام، دار الرافدين، بيروت، ط1، 2019.
- الحضور الفلسفي في الشعر العراقي المعاصر- شعر سركون بولص أنموذجًا، فارس نجم عبد حرّام، رسالة ماجستير، جامعة الكوفة ، كلية الآداب – قسم الفلسفة، 2015.
- دراسات فلسفية العلم في الفلسفة، حمادي بن جاء بالله، دار الشؤون الثقافية ، بغداد، 1986.
- دراسات فلسفية العلم في الفلسفة، حمادي بن جاء بالله، دار الشؤون الثقافية ، بغداد، 1986.
- الذات / الوجود في شعر عرار ( مصطفى وهبي التل) ، محمد محاسنة، مجلة أفكار، الاردن.
- الذات الناقدة في النقد العربي القديم، ظافر بن مشبب الشهري، اطروحة دكتوراه، كلية الآداب ، جامعة الملك سعود، السعودية، 1430هـ.
- رمزية الشجرة في الشعر العراقي المعاصر ( 1970-1990)، طيبة سلام كاظم، رسالة ماجستير، جامعة القادسية، كلية الآداب- قسم اللغة العربية، 2017.
- سؤال الهوية- قراءة في جدارية محمود درويش، عباس رشيد الدده، دار الفراهيدي، بغداد، ط1، 2013.
- الشعر والفكر عند العرب من اواسط القرن الثاني حتى اوائل القرن السادس، سعيد عدنان، مطبعة الطيف، بغداد، 2001.
- الشعر والوجود- دراسة فلسفية في شعر أدونيس، عادل ضاهر، دار المدى، ط1، 2000.
- العقل والوجود, يوسف كرم, مؤسسة هنداوي: 2014.
- فن الشعر، ارسطو طاليس، تر، عبد الرحمن بدوي، مكتبة النهضة المصرية- القاهرة، 1953.
- قَضَايَا الشِّعرِ العَرَبِيِّ المُعَاصِر- مِن شَغَفِ السُّؤَالِ إلى رَهَانَاتِ الإجَابَةِ، بليغ حمدي اسماعيل، بحث منشور في صحيفة المثقف الالكترونية ، العدد: 5135 المصادف: السبت 26 - 09 - 2020م.
- قواعد النقد الأدبي ، لاسل آبركرومبي، تر، محمد عوض محمد، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، ط2، 1986.
- لسان العرب، ابن منظور، ضبطه خالد رشيد القاضي، دار صبح، بيروت، ط1، 2006.
- مرة واحدة، فارس حرّام، اصدارات دائرة الثقافة والإعلام حكومة الشارقة، دولة الامارات العربية المتحدة، ط1، 2005.
- المعجم الفلسفي, جميل صليبا: منشورات ذوي القربى, قم , ط1, 1385.
- المعجم الفلسفي، مراد وهبة، دار قباء الحديثة ، القاهرة، ط5، 2007.
- معجم المصطلحات الأدبية، بول أرون وآخرون، تر: د. محمد أحمد، المؤسسة الجامعية للنشر والتوزيع، بيروت، ط1، 2012.
- معجم مصطلحات العلوم الاجتماعية, احمد زكي بدوي, مكتبة لبنان, بيروت.
- مقومات السيرة في الأدب العربي- بحث في المرجعيات، جليلة طرطير، مركز النشر الجامعي، تونس، 2004.
- ملامح التجريد في الشعر، أنور الموسوي، بابل، 2018.
- المنهج الجديد في تعليم الفلسفة، محمد تقي مصباح اليزدي، مطبعة طريق المعرفة، النجف- الحويش، ط1، 2006.
- Dilthey، Wilhelm: Poetry and Experience، Selected Works، edited by: Rudolf A. Makkreel and Frithjof Rodi، Princeton University Press - New Jersey- 1985، Volume V..
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 م.د. رائد حاكم شرار الكعبي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Permit others to distribute and copy the manuscript, to create extracts, abstracts, and other revised versions, adaptations, or derivative works of or from the manuscript (such as a translation), to include in a collective work, to text or data mine the article, even for commercial purposes, as long as they credit the author(s), do not represent the author as endorsing their adaptation of the article, and do not modify the article in such a way as to damage the author''''s honor or reputation. Further details are found at Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)