The mystical cognitive system and its impact on Islamic political thought

Authors

  • Prof. Dr. Asaad Kazem Shabib University of Kufa / College of Political Sciences
  • Researcher Mustafa Abdel Majeed Habib University of Kufa / College of Political Sciences

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v2i70.13689

Keywords:

The mystical cognitive system, Islamic political thought, the study of impact

Abstract

Ignorance is essentially a method of education and psychological preparation, and is often of an individual, subjective nature. How can this character be used in political thought? Does he have a method and mechanism that employs the discourse of gratitude represented by his cognitive approach for the benefit of politics?

When we study mysticism, we find that the educational and disciplinary aspect establishes principles in society and politics that are linked to tangible reality and have a connection at the same time to the world of the unseen and beyond nature. It is considered a force and constructive factor in employing political thought for the benefit of man and society, and thus meets the goals of politic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-القرآن الكريم.

معاجم اللغة

ابن منظور: لسان العرب، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1988.

الراغب الاصفهاني: المفردات في غريب القرآن، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 2008.

المصادر العربية والمترجمة

ابراهيم حسين سرور: مدرسة العرفاء، دار الكتاب العربي، بيروت، 2008.

ابن سينا: الإشارات والتنبيهات، تحقيق سليمان دنيا، دار المعارف، القاهرة، ط3، ب ت.

جعفر السبحاني: الإلهيات، مؤسسة الإمام الصادق، ب ت، قم، إيران.

عبدالكريم سروش، التراث والعلمانية، ترجمة أحمد القبانجي، منشورات الجمل، بيروت – بغداد، 2009.

عبدالله حسين، التصوف والمتصوفة، مؤسسة هنداوي سي آي سي، لندن، 2017.

قيصر التميمي, الفلسفة تقريرا لأبحاث السيد كمال الحيدري, دار فراقد للطباعة والنشر, قم 2008.

كامل الهاشمي: إشراقات الفلسفة السياسية في فكر الإمام الخميني، دار الهادي، بيروت، 2001.

محمد تقي المدرسي: العرفان الإسلامي بين نظريات البشر وبصائر الوحي، المركز الثقافي الاسلامي، ايران، 1405هـ.

محمد تقي مصباح يزدي: محاضرات في الأيديولوجية المقارنة، ترجمة: محمد الخاقاني، مؤسسة في طريق الحق، قم 1982.

محمد حسين الطباطبائي: الميزان في تفسير القران ، منشورات جماعة المدرسين في الحوزة العلمية، قم، ب ت .

محمد عابد الجابري: بنية العقل العربي، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت، ط9، 2009.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ : تكوين العقل العربي، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت، ط10، 2009.

محمد حسين فضل الله وآخرون، دراسات في الفكر السياسي للإمام الخميني، مؤسسة التوحيد للنشر الثقافي، 1995.

مرتضى مطهري : الكلام والعرفان، تعريب: علي خازم، الدار الاسلامية للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت 1992.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ : مقالات تأسيسية في الفكر الاسلامي، ترجمة: جواد علي، ب ت.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ : الإسلام وإيران، رابطة الثقافة والعلاقات الاسلامية، طهران ، 1997.

الدوريات وشبكة الانترنت

أحمد محمود: مدرسة الحكمة المتعالية مشروع للتوفيق بين البرهان والقرآن والعرفان، مجلة قضايا إسلامية معاصرة، العدد تموز 2012.

رحيل دندش: المعرفة القائمة على العرفان تلزم أصحابها، موقع الشيخ حسين الخشن، الرابط التالي: http://al-khechin.com/article/466

عبداللطيف الحرز: التصوف في فكر الإمام الخميني والشهيد الصدر، دراسة تمهيدية، موقع مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر، http://mbsadr.ir/ar/2020/09/13

مجدي ابراهيم: الفلسفة والعرفان، صحيفة المثقف، العدد: 4912.

محسن كديور: أهمية الفكر الفلسفي عند صدر الدين الشيرازي، مجلة التوحيد، العدد 75، منظمة الإعلام الإسلامي، طهران.

Published

2023-10-29

How to Cite

Shabib, A. and Habib, M. (2023) “The mystical cognitive system and its impact on Islamic political thought”, Journal of Kufa Studies Center, 1(70), pp. 75–102. doi: 10.36322/jksc.v2i70.13689.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.