The Turkish siege of the cities of the Levant by Aftekin and the strategy of the Fatimids in confronting it

Authors

  • Prof. Dr. Woroud Nouri Al-Moussawi Al-Qadisiyah University / College of Education
  • Researcher Talib Falih Hassan Al-Qadisiyah University / College of Education

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i72.15844

Keywords:

Turkish Siege of Iftekin, Levant, Fatimid Empire

Abstract

The Fatimid state in the Levant was exposed to a Turkish military threat that was not taken into account, and in fact the matter confused its conditions in Egypt, and the state set its sights on eliminating this movement after resorting to several strategies, including political and military. The way to eliminate this movement after the issue of its owner became aggravated and his power became strong and his matter settled and the people of Damascus resentful against the Fatimid state gathered around his movement and support him and swore to him to do so, so the personality of Iftikin Al-Turki shined in the Levant amid an atmosphere of enthusiasm after he achieved victories over the Fatimids and broke their soldiers and defeated them in Ashkelon. It is clear that he had a high and brilliant reputation in the Fatimid court

Downloads

Download data is not yet available.

References

( ) قد ورد هذا الاسم بعدة اشكال منها : افتكين او الفتكين أو هفتكين والبتكين , هو ابو منصور الشرابي التركي المعزي (ت 368ه/978م) كان احد غلمان معز بن بويه وترقى في الخدمة والمناصب حتى غلب على بغداد وعظم شانه عند عز الدولة بن بويه وكان شجاعاً ثابتاً في الحرب قد خرج عن طاعة معز الدولة بن بويه بسبب تدهور الاحوال في بغداد ونشبت الفتنة والتنافس بين الديلم والاتراك وبعد وفاة الحاجب سبكتكين اصبح بدلاً عنه لكونه موضع ثقة الاتراك وحسن قيادته وسيرته وقدرته على اخماد الفتن والاضطربات ؛ ينظر: ابن القلانسي , تاريخ دمشق , ج1 , ص 11؛ الصفدي , تحفة ذوي الالباب , ج1, ص 382؛ المقريزي , اتعاظ الحنفاء ,ج1, ص 219 .

(2) الداوداري , ابي بكر بن عبدالله بن آيبك , (ت: 736 ه/1325م) , الدرة المضية في اخبار الدولة الفاطمية , تح ,صلاح الدين المنجد ,( القاهرة :1380ه/ 1961م ), ج 6 , ص 167 ؛ المقريزي ,اتعاظ الحنفاء ,ج 1 , ص219 ؛ المقريزي , الخطط , ج 2 , ص 236 ؛ حسن , علي ابراهيم ,تاريخ جوهر الصقلي , ط2, مطبعة السعادة ,( القاهرة : 2000م ) , ص45.

( ) ابن القلانسي , تاريخ دمشق , ص 11 ؛ الصفدي , تحفة ذوي الالباب , ج1, ص 382؛ المقريزي , اتعاظ الحنفاء ,ج1, ص 219 .

( ) ابو الفداء , المختصر في اخبار البشر , ج 2 , ص 114 ؛ النويري , نهاية الارب , ج26 , ص 202 .

( ) واسط : مدينة بين البصرة والكوفة, وسميت واسطا لأنها متوسطة بين تلك المدنيتين , ينظر : ياقوت الحموي , معجم البلدان, ج 5 , ص 347 .

( ) ابن القلانسي , تاريخ دمشق , ص11؛ ابن الاثير ,الكامل في التاريخ ,ج7 , ص324؛ ابن كثير, البداية والنهاية,ج15 , ص355؛ الصفدي , الوافي بالوفيات ,ج 11, ص288؛ ابن خلدون ,تاريخ ابن خلدون ,ج3 , ص531؛ الخربوطلي, علي حسني, العزيز بالله الفاطمي , دار الكتاب العربي للطباعة والنشر , ( د. م : د ت ) ص127 ؛ خلف , ثورات المصرين , ص 92.

( )ابن الاثير, الكامل في التاريخ ,ج 7 , ص 327 ؛ ابن كثير ,البداية والنهاية ,ج15 , ص 355؛ابن خلدون ,تاريخ ابن خلدون ,ج3 , ص532.

( ) تكريت : بلدة مشهورة بين بغداد والموصل وهي اقرب الى بغداد , ياقوت الحموي , معجم البلدان , ج 2 , ص 38 .

)9) ابن الاثير ,الكامل في التاريخ ,ج7 , ص328؛ ابن الوردي ,تاريخ ابن الوردي ,ج 1 , ص 288 ؛ ابن كثير , البداية والنهاية ,ج15, ص355؛ ؛ ابن خلدون ,تاريخ ابن خلدون ,ج3 , ص532.

( ) الموصل : هي احدى مدن الجزيرة , تقع غربي نهر دجلة , وسميت بالموصل لانه وصلت بين الجزيرة والعراق , وبين دجلة والفرات , ينظر : ياقوت الحموي , معجم البلدان , ج 5 , ص223 .

( ) الداوداري , الدرة المضية , ص 167؛ طقوش, تاريخ الفاطميين ,ص227.

( ) الداوداري , الدرة المضية ,ج 6 , ص 167؛ طقوش , تاريخ الفاطميين ,ص227.

( ) جوسية: قرية من قرى حمص على ستة فراسخ منها من جهة دمشق بين جبل لبنان وحبل سنير، وهي كورة من كور حمص, ياقوت الحموي ,معجم البلدان ,ج2 , ص185.

( ) الداوداري , الدرة المضية ,ج 6 , ص167؛ المقريزي ,اتعاظ الحنفاء ,ج 1 , ص219 ؛ حسن , المقريزي , الخطط , ج 2 , ص 236 ؛ تاريخ جوهر الصقلي , ص45.

( ) الانطاكي , تاريخ الانطاكي , ص 161؛ سبط ابن الجوزي , مرأة الزمان , ج 17 , ص471 ؛ محاسنة تاريخ دمشق , ص 97 .

( ) ابن ,القلانسي , تاريخ ذيل دمشق ,ص 11 ؛ ابن سبط الجوزي , مراة الزمان , ج 17 , ص 470 ؛ ابو الفداء ,المختصر في اخبار البشر ,ج2 , ص115 , طقوش ,تاريخ الفاطميين ,ص227؛ ماجد, عبد المنعم ظهور الخلافة الفاطمية وسقوطها في مصر, ط 4 , دار الفكر العربي ,( القاهرة : 1994م ) , ص 119.

( ) ابن سبط الجوزي , مرأة الزمان , ج 17 , ص 470 ؛ محاسنة , ثورات المصرين , ص 92 ؛ بيطار , امينة , موقف امراء العرب بالشام والعراق من الفاطميين , ط1 , دار دمشق ( بيروت :1980م ), ص 67

( ) ابن القلانسي , تاريخ دمشق , ص 11؛ ابن سبط الجوزي , مرأة الزمان ,ج 17 , ص 470 ؛ ابن الوردي , تاريخ ابن الوردي , ج 1 , ص 289 ؛ ابن كثير ,البداية والنهاية,ج11 , ص281؛ ؛ المقريزي ,اتعاظ الحنفاء ,ج 1 , ص220؛ طقوش, تاريخ الفاطميين, ص228؛ الخربوطلي , العزيز بالله الفاطمي , ص128؛ سرور , النفوذ الفاطمي في بلاد الشام والعراق , ص 40؛ خلف , ثورات مصر , ص 91.

( ) ابن القلانسي , تاريخ دمشق , ص11 ؛ الداوداري , الدرة المضية ,ج 6 , ص169؛ ابن سبط الجوزي , مرأة الزمان , ج 17 , ص 470 ؛ ابن خلدون ,تاريخ ابن خلدون ,ج4 , ص65؛ سرور , النفوذ الفاطمي في بلاد الشام والعراق , ص39.

( ) مدينة قديمة فيها أبنية عجيبة وآثار عظيمة وقصور على أساطين الرّخام لا نظير لها في الدنيا، بينها وبين دمشق ثلاثة أيام وقيل اثنا عشر فرسخا من جهة الساحل, ياقوت الحموي ,معجم البلدان ,ج 1 , ص 453.

( ) المقريزي ,اتعاظ الحنفاء , ج1 , ص220 ؛ طقوش, تاريخ الفاطميين , ص228 ؛ محاسنة , تاريخ مدينة دمشق , ص 98 .

)22) حمص : بلد مشهور قديم كبير مسوّر، وفي طرفه القبلي قلعة حصينة على تلّ عال كبيرة، وهي بين دمشق وحلب وهي اوسع مدن بلاد الشام , اليعقوبي ،أحمد بن أبي يعقوب بن أسحاق بن جعفر بن وهب بن واضح (ت 284هـ)، البلدان , ط1، تح: محمد أمين ضناوي ، دار الكتب العلمية، (بيروت 2002 م ) ج 1 ,ص160 ؛, ياقوت الحموي ,معجم البلدان ,ج2 , ص302؛ 31ـ, ياقوت الحموي ,معجم البلدان ,ج2 , ص302؛ 31ـ

( ) ابن ,القلانسي , تاريخ ذيل دمشق ,ص 11 ؛ ابن سبط الجوزي , مرأة الزمان , ج 17 , ص 470 ؛ ابو الفداء ,المختصر في اخبار البشر ,ج2 , ص115 , طقوش ,تاريخ الفاطميين ,ص227؛ ماجد, ظهور الخلافة الفاطمية, ص 119.

( )ابن سبط الجوزي , مرأة الزمان , ج 17 , ص 470 ؛ ابن كثير , البداية والنهاية , ج 15 , ص 359 ؛ صادق احمد جودة , مدينة الرملة , ط1, دار عمار ,( بيروت : 1406 ه/ 1986م) , ص 111 .

( )ابن سبط الجوزي , مرأة الزمان , ج 17 , ص 470 ؛ ابن الوردي , تاريخ ابن الوردي , ج 1 , 289 .

( ) ابن خلكان , وفيات الاعيان , ج 4 , ص 443 .

( ) عكا : هي احدى المدن الفلسطينية الكبيرة واسعة الارجاء والاطراف , ينظر :الادريسي , نزهة المشتاق , ص 365 ,

( ) بشارة الخادم الاخشيدي هو خادم معز الدولة الحمداني, ابن العديم, بغية الطلب في تاريخ حلب ,ج 8 , ص3657.

( ) الذهبي , تاريخ الاسلام , ج 26 , ص 407 ؛ المقريزي , اتعاظ الحنفاء , ج1 , ص 219 ؛ محاسنة ,تاريخ مدينة دمشق , ص 97 .

( ) ابو الفتح ابن الشيخ , كان رجلا جليل القدر حكم صيدا من قبل الخليفة المعز الفاطمي , ابن سبط الجوزي , مرأة الزمان , ج 17 , ص 471 .

( ) ابن الاثير , الكامل في التاريخ , ج 7 , ص 334 ؛ بيطار , موقف امراء العرب , ص 70 ؛ البيلي , ,صفحات من تاريخ الدولة الفاطمية, ص 113.

( ) الذهبي , تاريخ الاسلام , ج 26 , ص 407 ؛ امينة بيطار , امراء العرب , ص 70 .

( ) ابن الاثير , الكامل في التاريخ , ج 7 , ص 334 .

( ) ابن القلانسي ,تاريخ دمشق , ص 15؛ ابن الاثير , الكامل في التاريخ ,ج 7 , ص 334؛ الداوداري , الدرة المضية , ص 176؛ الصفدي , تحفة ذوي الالباب , ج1 , ص383؛ الذهبي, تاريخ الاسلام ,ج 26 , ص 407؛ ابن كثير ,البداية والنهاية ,ج11 , ص318؛ابن خلدون, تاريخ ابن خلدون,ج4 ,ص66 ؛ تامر ,العزيز بالله , ص22؛ سرور , النفوذ الفاطمي في بلاد الشام والعراق , ص39.

( ) الصفدي , تحفة ذوي الالباب ,ج1 , ص383.

( ) الخليفة العزيز الفاطمي : ابو منصور نزار بن المعز معد بن اسماعيل الفاطمي , تسلم الحكم بعد وفاة ابيه , وهو في الثانية والعشرين من عمره , وانتهج سياسة والده , وكان يتصف بالكرم والسخاء والشجاعة , ينظر : الذهبي , سير الاعلام , ج 11 , ص 431 .

( ) ابن ظافر , اخبار الدول المنقطعة , ص 31 .

( ) طقوش , تاريخ الفاطميين , ص 237 .

( ) ابن سبط الجوزي , مراة الزمان , ج 17 , ص 517 ؛ امينة بيطار, موقف امراء العرب, ص 7 ؛ محاسنة ,تاريخ مدينة دمشق ,ص 99.

( ) ابن القلانسي , ذيل تاريخ دمشق , ج 1 ,ص 29 ؛ طقوش , تاريخ الفاطميين , ص 238 .

( ) ذيل تاريخ دمشق , 1 , ص 29 .

( ) هو يعقوب بن يوسف ابو الفرج بن كلس وزير العزيز الفاطمي صاحب مصر , كان يهوديا من اهل بغداد , ثم توكل للتجارة في مدينة الرملة , فانكسر وهرب الى مصر , فاسلم بها , ثم دخل على المغرب, وخرج مع المعز الى مصر فلما مات المعز استوزره ابنه العزيز , سنة 365ه / 976 م ,ابن القلانسي , تاريخ دمشق , ص 82 , سبط ابن الجوزي , مراة الزمان , ص 240 .

( ) ابن القلانسي , تاريخ دمشق ,ج 1, ص 29؛ ابن الاثير ,الكامل في التاريخ ,ج 7 , ص33؛ ابن سبط الجوزي , مرأة الزمان ,ج17 , ص517 ؛ ابن كثير, البداية والنهاية ,ج15 ,ص 359ابن خلدون, تاريخ ابن خلدون ,ج4 , ص64؛ محاسنة ,تاريخ مدينة دمشق , ص 99 ؛ حسن , تاريخ جوهر الصقلي ,ص105؛ البيلي , ,صفحات من تاريخ الدولة الفاطمية, ص 115 . القرطبي ،عريب بن سعد (ت :369هـ /979م) صلة تاريخ الطبري ، دار التراث ،(بيروت :1387هـ)، ص ؛

( ) الداوداري, الدرة المضية, ج 6 , ص 177.؛ المقريزي , اتعاظ الحنفاء ,ج1 , ص, 239 ؛ المقريزي , الخطط , ج 2 , ص 236 ؛خلف , ثورات المصريين , ص 93؛ سرور , النفوذ الفاطمي في بلاد الشام والعراق , ص43 ؛ جمال الدين , الدولة الفاطمية, ص 256 ؛ طقوش , تاريخ الفاطميين , ص 238 .

( ) ابن القلانسي , تاريخ دمشق ,ج 1 , ص 28؛ ابن الاثير ,الكامل في التاريخ , ج7, ص334 ؛ ابن سبط الجوزي , مرأة الزمان , ج 17 , ص 517 ؛ النويري ,نهاية الارب ,ج 28 , ص156؛ , الداوداري, الدرة المضية ,ج 6 , ص177 ؛ ابن خلدون, تاريخ ابن خلدون ؛ خلف ,ثورات المصريين , ص94؛ محاسنة , تاريخ مدينة دمشق , ص 99 ؛ سالم , تاريخ مصر الاسلامية حتى نهاية العصر الفاطمي , ص 178؛ البيلي , ,صفحات من تاريخ الدولة الفاطمية, ص 115 ؛

( ) الهمذاني ، محمد بن عبد الملك بن احمد أبو الحسن المقدسي (ت :521 هـ/1127م )، تكملة تاريخ الطبري ، تحقيق: ألبرت يوسف كنعان ،المطبعة الكاثوليكية، (بيروت : 1958م) , ج 1 , ص 225 ؛ ابن الاثير ,الكامل في التاريخ , ج7, ص334.

( ) الهمذاني , تكملة تاريخ الطبري , ج1 , ص 225 ؛ ابن سبط الجوزي , مرأة الزمان , ج 17 , ص 518 ؛ النويري , نهاية الارب , ج 28 , ص 97 ؛ جمال الدين , الدولة الفاطمية , ص 152 .

( ) ابن خلدون , تاريخ ابن خلدون , ج4 , ص66؛ سرور , النفوذ الفاطمي في بلاد الشام والعراق , ص 41.

( ) المقريزي , اتعاظ الحنفاء , ج 1 , ص 240 .

( ) محاسنة , تاريخ مدينة دمشق , ص 100 .

( ) نسبتهم الى رجل من سواد الكوفة, عرف بقرمط واليه نسبهم. اختلف في اسمه ــ قيل اسمه حمدان او الفرج بن عثمان او الفرج بن يحيى ـــ وقرمط لقبه لانه كان رجلاً قصيراً و رجلاه قصيرتين وكانت خطواته متقاربة فسمي بهذا الاسم ؛ وظهر امره في سواد الكوفة , ابن العديم ,عمر بن احمد بن هبة الله(ت :660ه /1261م) بغية الطلب في تاريخ حلب, تح , سهيل زكار, دار الفكر, (د . م : د . ت ) , ج 2 , ص 929.

( ) قيل الاغثم و الاعصم و الاغنم هو الحسن بن احمد بن ابي سعيد بن بهرام ابو علي وقيل ابو محمد , القرمطي الجنابي ,الخارجي ,ولد بالأحساء في شهر رمضان سنة ثمان وسبعين ومائتين وكان الحسن فصيحاً شاعراً كان يلقب بالأعظم وكان يلبس الثياب القصيرة .قتل العباد واخرب البلاد , الصفدي , الوافي بالوفيات , ج 11 , ص 287 ؛ ابن تغري بردي, النجوم الزاهرة , ج4 , ص 128.

( )الهمذاني , تكملة تاريخ الطبري , ج1 , ص 225 ؛ ابن القلانسي , تاريخ دمشق ,ج 1 , ص 31 ؛ ابن الاثير ,الكامل في التاريخ ,ج 7 , ص334؛ ابو الفداء , المختصر في اخبار البشر,ج2 , ص115 ؛ الداوداري , الدرة المضية , ص177؛المقريزي , الخطط , ج 2 , ص 236 ؛ محاسنة , تاريخ مدينة دمشق , ص 100 ؛ سرور, النفوذ الفاطمي في بلاد الشام والعراق , ص41؛ خلف , ثورات المصريين , ص 93.

( ) نهاية الارب , ج28 , ص 155؛ الخربوطلي , العزيز بالله الفاطمي , ص128.

( )ابن القلانسي , تاريخ دمشق ,ج 1 , ص 31 ؛ المقريزي , اتعاظ الحنفاء , ج 1 , ص 240 ؛ بيطار , موقف امراء العرب , ص 73 ؛ البيلي , ,صفحات من تاريخ الدولة الفاطمية, ص 115 ؛ تامر , العزيز بالله , ص 30 .

( ) ابن الاثير ,الكامل في التاريخ ,ج 7 , ص 334 ؛ الصفدي , تحفة ذوي الالباب , ج1 ,ص 383؛ ابن كثير, البداية والنهاية ,ج11, ص 318؛المقريزي , اتعاظ الحنفاء , ج1 , ص 241؛محاسنة , تاريخ مدينة دمشق , ص100 ؛ ثامر عارف , العزيز بالله ,ص31 ؛ جمال الدين , الدولة الفاطمية , ص 152 .

( ) نهر الطواحين : مدينة بالشام اعمال فلسطين على ساحل البحر بين غزة وبين جبرين : ياقوت الحموي , معجم البلدان, ج 4 , ص 45.

( ) عسقلان : مدينة بالشام، بينها وبين فلسطين مرحلة, الحميري, الروض المعطار ,ج1 , ص420.

( )ابن القلانسي , تاريخ دمشق ,ج 1 , ص 31 ؛ ابن الاثير ,الكامل في التاريخ ,ج7 , ص 335؛ ؛ ابو الفداء , المختصر في اخبار البشر ,ج2 , ص115, ابن الوردي ,تاريخ ابن الوردي ,ج 1 , ص289؛ ابن خلدون , تاريخ ابن خلدون , ج4 ,ص 66؛المقريزي , اتعاظ الحنفاء , ج1 , ص 242 ؛ المقريزي , الخطط , ج 2 , ص 236 ؛ تامر , العزيز بالله, ص 32؛ سرور , النفوذ الفاطمي في بلاد الشام والعراق , ص 41 ؛ جمال الدين , الدولة الفاطمية , ص 153 .

( )ابن القلانسي , تاريخ دمشق , ص 31 ؛ ابن الوردي , تاريخ ابن الوردي , ج 1 ص , 289 ؛ المقريزي , الخطط , ج 2 , ص 236 ؛ سالم , تاريخ مصر الاسلامية , ص179 .

( )الهمذاني , تكملة تاريخ الطبري , ج1 , ص 226 ؛ ابن الاثير , الكامل في التاريخ , ج 7 , ص 335 ؛ الذهبي , تاريخ الاسلام ,ج 26, ص 407؛ الصفدي , تحفة ذوي الالباب ج,1 , ص383؛ المقريزي , اتعاظ الحنفاء , ج1 , ص241 ؛ تامر , العزيز بالله , ص 33؛ سالم , تاريخ مصر حتى نهاية العصر الفاطمي , ص 78 ؛ خلف ,ثورات المصريين, ص 95؛ جودة , صادق , مدينة الرملة , ص 113 ؛ جمال الدين , الدولة الفاطمية , ص 153 .

( )المقريزي , اتعاظ الحنفاء , ج1 , ص241 ؛ المقريزي , الخطط , ج 2 , ص 236 ؛ بيطار , موقف امراء العرب , ص 73 ؛ محاسنة ,تاريخ مدينة دمشق , ص 100 ؛ جمال الدين , الدولة الفاطمية , ص 153 .

( ) ابن القلانسي , تاريخ دمشق , ص 17 ؛ الانطاكي, تاريخ الانطاكي , ص 459 ؛ جودة , , مدينة الرملة , ص 115 .

( ) ابن القلانسي , تاريخ دمشق , ص 33 ؛ جمال الدين , الدولة الفاطمية , ص 153 ؛ محاسنة , تاريخ مدينة دمشق, ص 100 .

( ) ابن خلكان , وفيات الاعيان ,ج 4 , ص 54 ؛ النويري , نهاية الارب في فنون الادب ,ج 28 , ص 155؛ ابن كثير ,البداية والنهاية , ج 11 , ص341؛ خلف , ثورات مصر , ص93؛

( ) ابن القلانسي , تاريخ دمشق , ص 33 .

( ) ابن عذاري المراكشي , البيان المغرب , ج 1 , ص 231 ؛ ابو الفداء , المختصر في اخبار البشر ,ج 2 ,ص 115 ؛ ابن الوردي , تاريخ ابن الوردي ,ج 1 , ص289 ؛ القلقشندي , صبح الاعشى , ج 3 , ص 403 ؛ سرور , النفوذ الفاطمي بالشام والعراق ,ص 43 ؛ البيلي , ,صفحات من تاريخ الدولة الفاطمية, ص 116 ؛ حسن , تاريخ جوهر الصقلي , ص 110 ؛ محاسنة ,تاريخ مدينة دمشق, ص101 .

( ) الهمذاني , تكملة تاريخ الطبري , ج1 , ص 226 ؛ ابن القلانسي , تاريخ دمشق , ص 33 ؛ المقريزي , اتعاظ الحنفاء , 1ج , ص243 ؛ بيطار , موقف امراء العرب , ص 75 ؛ تامر , العزيز بالله , ص 29 ؛ محاسنة , تاريخ مدينة دمشق , ص 101؛ جمال الدين , الدولة الفاطمية , ص 154 .

( ) ابن الاثير , الكامل في التاريخ ,ج 7 , ص 336 ؛ بيطار ,موقف امراء العرب , ص75 ؛ محاسنة ,تاريخ مدينة دمشق , ص 101 ؛ البيلي, صفحات من تاريخ الدولة الفاطمية, ص 116 ؛ جمال الدين , الدولة الفاطمية , ص 154 .

( ) قسام الترابي :هو من بني كعب من اليمن كان من اهل قرية من جبل سنير من قرية يقال لها تلفيتا وكان ينقل التراب على الدواب ثم اتصل بأحمد بن الجسطار من احداث دمشق وصار من حزبهم وغلب على دمشق مدة : الصفدي , تحفة ذوي الالباب ,ج 1 , ص 395 .

( ) الداوداري , الدرة المضية ,ج 6 , ص177؛ حسن , تاريخ جوهر الصقلي , ص 110 ؛تامر ,العزيز بالله , ص 29 ؛ جمال الدين , الدولة الفاطمية , ص 154 .

( ) الهمذاني , تكملة تاريخ الطبري , ج1 , ص 226 ؛ ابن الاثير , الكامل في التاريخ ,ج 7 , ص336 ؛ حسن , تاريخ جوهر الصقلي , ص 110 ؛ محاسنة ,تاريخ مدينة دمشق, ص 101.

( ) ابن القلانسي , تاريخ دمشق , ص 18؛ الانطاكي , تاريخ الانطاكي , ص 461 ؛ ابن الاثير , الكامل في التاريخ ,ج 7 , ص 337؛ ابن خلدون , تاريخ ابن خلدون ,ج 4 , ص 67؛ القلقشندي , صبح الاعشى , ج 3 , ص 403 ؛ حسن . تاريخ جوهر الصقلي , ص111؛ خلف , ثورات المصريين , ص95 ؛ جمال الدين , الدولة الفاطمية , ص 155 .

( ) ابن القلانسي , تاريخ دمشق ,ص 21؛ ابن خلدون , تاريخ ابن خلدون ,ج 4 , ص 67؛ سرور , النفوذ الفاطمي في بلا د الشام والعراق , ص44؛ حسن , تاريخ جوهر الصقلي , ص 110 ؛ محاسنة ,تاريخ مدينة دمشق , ص 101 .

( ) ابن الاثير , الكامل في التاريخ ,ج 7 , ص 337؛ سهيل زكار ,الجامع في اخبار القرامطة ,ص 97 .

( ) تاريخ دمشق , ص20 .

( ) ابن خلدون , تاريخ ابن خلدون , ج 4 , ص 67؛سهيل زكار , الجامع في اخبار القرامطة,ص97؛ حسن , تاريخ جوهر الصقلي , ص 111 .

( ) This name has been mentioned in several forms, including: Aftekin or Fatkin or Haftkin and Al-Bitkin, is Abu Mansour Al-Sharabi Al-Turki Al-Mu'azi (d. 368 AH / 978 AD) was one of the boys of Mu'izz bin Buyeh and rose in service and positions until he prevailed over Baghdad and the greatness of his affair when Izz al-Dawla bin Buwayh was brave and constant in the war has gone out of obedience to Muizz al-Dawla bin Buyeh because of the deterioration of conditions in Baghdad and strife and competition broke out between Daylam and the Turks and after the death of the eyebrow Spectkin became instead of him for being See: Ibn al-Qalansi, History of Damascus, vol. 1, p. 11, al-Safadi, Tuhfat Dhu al-Bab, vol. 1, p. 382, al-Maqrizi, It'az al-Hanafa, vol. 1, p. 219.

(2) Al-Daoudari, Abu Bakr bin Abdullah bin Aybak, (d.: 736 AH / 1325 AD), Al-Durra Al-Madhiyah fi Akhbar Al-Dawla Al-Fatimid, Tah, Salah Al-Din Al-Munajjid, (Cairo: 1380 AH / 1961 AD), vol. 6, p. 167; Al-Maqrizi, It'az Al-Hanafa, vol. 1, p. 219; Al-Maqrizi, Plans, vol. 2, p. 236; Hassan, Ali Ibrahim, History of Jawhar Al-Siqali, 2nd Edition, Al-Saada Press, (Cairo: 2000 AD), p. 45.

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, p. 11, al-Safadi, Tuhfat Dhu al-Bab, vol. 1, p. 382, al-Maqrizi, I'ta'az al-Hanafa, vol. 1, p. 219.

Abu al-Fida, al-Mukhtasar fi Akhbar al-Bishr, vol. 2, p. 114, al-Nuwayri, The End of the Lord, vol. 26, p. 202.

( ) Wasit: a city between Basra and Kufa, and was called Wasit because it is intermediate between those two cities, see: Yaqut al-Hamawi, Dictionary of countries, vol. 5, p. 347.

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, p. 11, Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 324, Ibn Kathir, The Beginning and the End, vol. 15, p. 355, al-Safadi, al-Wafi al-Mutawwat, vol. 11, p. 288, Ibn Khaldun, Tarikh Ibn Khaldun, vol. 3, p. 531, al-Kharboutli, Ali Hosni, al-Aziz Billah al-Fatimid, Dar al-Kitab al-Arabi for Printing and Publishing, (d.m.: dt), p. 127; Khalaf, The Revolutions of the Egyptians, p. 92.

Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 327, Ibn Kathir, The Beginning and the End, vol. 15, p. 355, Ibn Khaldun, Tarikh Ibn Khaldun, vol. 3, p. 532.

( ) Tikrit: a famous town between Baghdad and Mosul and is closer to Baghdad, Yaqut al-Hamawi, Dictionary of countries, vol. 2, p. 38.

(9) Ibn al-Atheer, complete in history, vol. 7, p. 328; Ibn al-Wardi, the history of Ibn al-Wardi, vol. 1, p. 288; Ibn Kathir, the beginning and the end, vol. 15, p. 355; Ibn Khaldun, the history of Ibn Khaldun, part 3, p. 532.

() Mosul: is one of the cities of the island, located west of the Tigris River, and was called Mosul because it reached between the island and Iraq, and between the Tigris and the Euphrates, see: Yaqut Hamawi, Dictionary of countries, vol. 5, p 223.

Al-Daoudari, Al-Durra Al-Madhiyya, p. 167; Taqqosh, History of the Fatimids, p. 227.

Al-Daoudari, Al-Durra Al-Madhiyya, vol. 6, p. 167; Taqqosh, History of the Fatimids, p. 227.

( ) Josiya: a village of Homs on six leagues from the side of Damascus between Mount Lebanon and Habl Snir, a Kora from the core of Homs, Yaqut Hamwi, Dictionary of countries, part 2, p 185.

Al-Daoudari, Al-Durra Al-Madhiyya, vol. 6, p. 167; Al-Maqrizi, It'az Al-Hanafi, vol. 1, p. 219; Hassan, Al-Maqrizi, Plans, vol. 2, p. 236; History of Jawhar al-Sicili, p. 45.

Al-Antaki, Tareekh al-Antaki, p. 161, Sibt Ibn al-Jawzi, Mara'at al-Zaman, vol. 17, p. 471, and Mahasna Tareekh Dimashq, p. 97.

Ibn al-Qalansi, History of the tail of Damascus, p. 11, Ibn Sibt al-Jawzi, Marat al-Zaman, vol. 17, p. 470, Abu al-Fida, al-Mukhtasar fi Akhbar al-Bishr, vol. 2, p. 115, Taqqosh, History of the Fatimids, p. 227, Majid, Abd al-Moneim, The emergence and fall of the Fatimid Caliphate in Egypt, 4th edition, Dar al-Fikr al-Arabi, (Cairo: 1994), p. 119.

Ibn Sibt al-Jawzi, Marat al-Zaman, vol. 17, p. 470; Mahasneh, The Revolutions of the Egyptians, p. 92; Bitar, Amina, The position of the Arab princes in the Levant and Iraq towards the Fatimids, 1st Edition, Dar Damascus (Beirut: 1980 AD), p. 67

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, p. 11; Ibn Sibt al-Jawzi, Marat al-Zaman, vol. 17, p. 470; Ibn al-Wardi, History of Ibn al-Wardi, vol. 1, p. 289; Ibn Kathir, The Beginning and the End, vol. 11, p. 281; al-Maqrizi, It'az al-Hanafa, vol. 1, p. 220; Taqqosh, History of the Fatimids, p. 228; al-Kharboutli, al-Aziz Billah al-Fatimid, p. 128; Surur, Fatimid influence in the Levant and Iraq, p. 40; Khalaf, Egypt's Revolutions, p. 91.

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, p. 11; al-Daoudari, al-Durra al-Madhiyyah, vol. 6, p. 169; Ibn Sibt al-Jawzi, Marat al-Zaman, vol. 17, p. 470; Ibn Khaldun, Tarikh Ibn Khaldun, vol. 4, p. 65; Surur, Fatimid influence in the Levant and Iraq, p. 39.

( ) An ancient city with strange buildings and great monuments and palaces on marble legends unparalleled in the world, between it and Damascus three days and was said twelve leagues from the coast, Yaqut Hamawi, Dictionary of countries, vol. 1, p. 453.

Al-Maqrizi, It'az al-Hanafa, vol. 1, p. 220, Taqqosh, History of the Fatimids, p. 228, Mahasneh, History of the City of Damascus, p. 98.

(22) Homs: a famous old large walled country, and at the tribal end of the fortified castle on a large high hill, which is between Damascus and Aleppo, which is the widest cities of the Levant, Yaqoubi, Ahmed bin Abi Yaqoub bin Ishaq bin Jaafar bin Wahb bin clear (d. 284 AH), countries, 1st edition, Tah: Muhammad Amin Dennawi, Dar Al-Kutub Al-Ilmiyya, (Beirut 2002 AD) part 1, p. 160, Yaqut Al-Hamawi, Dictionary of countries, vol. 2, p. 302, 31, Yaqut Al-Hamawi, Dictionary of countries, vol. 2, p. 302; 31

Ibn al-Qalansi, History of the tail of Damascus, p. 11; Ibn Sibt al-Jawzi, Marat al-Zaman, vol. 17, p. 470; Abu al-Fida, al-Mukhtasar fi Akhbar al-Bishr, vol. 2, p. 115, Taqqosh, History of the Fatimids, p. 227; Majid, The Emergence of the Fatimid Caliphate, p. 119.

Ibn Sibt al-Jawzi, Marat al-Zaman, vol. 17, p. 470, Ibn Kathir, The Beginning and the End, vol. 15, p. 359, Sadiq Ahmed Judeh, Ramle City, 1st Edition, Dar Ammar, (Beirut: 1406 AH / 1986 AD), p. 111.

Ibn Sibt al-Jawzi, Marat al-Zaman, vol. 17, p. 470; Ibn al-Wardi, Tarikh Ibn al-Wardi, vol. 1, 289.

Ibn Khalkan, Deaths of Notables, vol. 4, p. 443.

() Acre: is one of the large Palestinian cities and wide parts and periphery, see: Idrissi, Nuzhat Mushtaq, p 365,

Bishara al-Khadem al-Akhshidi is the servant of Mu'izz al-Dawla al-Hamdani, Ibn al-Adim, in order to request in the history of Aleppo, vol. 8, p. 3657.

Al-Dhahabi, History of Islam, vol. 26, p. 407; al-Maqrizi, It'az al-Hanafa, vol. 1, p. 219; Mahasneh, History of the City of Damascus, p. 97.

( ) Abu al-Fath Ibn al-Sheikh, was a man of great destiny ruled Sidon by the Caliph al-Mu'izz al-Fatimid, Ibn Sibt al-Jawzi, Marat al-Zaman, vol. 17, p. 471.

Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 334; Bitar, The Position of the Arab Princes, p. 70; al-Baili, pages from the history of the Fatimid state, p. 113.

Al-Dhahabi, History of Islam, vol. 26, p. 407; Amina Bitar, Princes of the Arabs, p. 70.

Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 334.

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, p. 15; Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 334; al-Daoudari, al-Durra al-Madhiyyah, p. 176; al-Safadi, Tuhfat Dhu al-Bab, vol. 1, p. 383; al-Dhahabi, History of Islam, vol. 26, p. 407; Ibn Kathir, The Beginning and the End, vol. 11, p. 318; Ibn Khaldun, History of Ibn Khaldun, vol. 4, p. 66; Tamer, al-Aziz Billah, p. 22; Surur, Fatimid influence in the Levant and Iraq. P39.

Safadi , Tuhfat Dhu al-Bab, vol. 1, p. 383.

( ) Caliph Aziz Fatimid: Abu Mansour Nizar bin Al-Mu'izz Maad bin Ismail Fatimid, received the rule after the death of his father, at the age of twenty-two, and pursued the policy of his father, and was characterized by generosity, generosity and courage, see: golden, the conduct of the media, vol. 11, p. 431.

Ibn Zafer, News of the Interrupted States, p. 31.

Taqqosh, History of the Fatimids, p. 237.

Ibn Sibt al-Jawzi, Marat al-Zaman, vol. 17, p. 517; Amina Bitar, The Position of the Arab Princes, p. 7; Mahasneh, History of the City of Damascus, p. 99.

Ibn al-Qalansi, The Tail of the History of Damascus, vol. 1, p. 29; Taqqosh, History of the Fatimids, p. 238.

The tail of the history of Damascus, 1, p. 29.

() is Ya'qub bin Yusuf Abu al-Faraj bin Kilis minister Aziz Fatimid owner of Egypt, was a Jew from the people of Baghdad, then entrusted to trade in the city of Ramla, broke and fled to Egypt, Vtsalm, then entered Morocco, and went out with Al-Muizz to Egypt when he died Al-Muizz Astozarh his son Al-Aziz, year 365 AH / 976 AD, Ibn Al-Qalansi, History of Damascus, p 82, tribe Ibn Al-Jawzi, Marat al-Zaman, p. 240.

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, vol. 1, p. 29; Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 33; Ibn Sibt al-Jawzi, Marat al-Zaman, vol. 17, p. 517; Ibn Kathir, The Beginning and the End, vol. 15, p. 359 Ibn Khaldun, History of Ibn Khaldun, vol. 4, p. 64; Mahasna, History of the City of Damascus, p. 99; Hassan, History of Jawhar al-Siqli, p. 105; Al-Baili, Pages from the History of the Fatimid State, p. 115. Al-Qurtubi, Oraib bin Saad (d. 369 AH / 979 AD) The link of the history of al-Tabari, Dar al-Turath, (Beirut: 1387 AH), p ;

Al-Daoudari, Al-Durra Al-Madhiyya, vol. 6, p. 177.; Al-Maqrizi, I'ta'az Al-Hanafa, vol. 1, p. 239; Al-Maqrizi, Al-Khata'at, vol. 2, p. 236; Khalaf, The Revolutions of the Egyptians, p. 93; Surur, Fatimid Influence in the Levant and Iraq, p. 43; Jamal al-Din, The Fatimid State, p. 256; Taqqosh, History of the Fatimids, p. 238.

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, vol. 1, p. 28; Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 334; Ibn Sibt al-Jawzi, The Woman of Time, vol. 17, p. 517; al-Nuwayri, The End of the Lord, vol. 28, p. 156; al-Daoudari, al-Durra al-Madhiyyah, vol. 6, p. 177; Ibn Khaldun, History of Ibn Khaldun; Khalaf, The Revolutions of the Egyptians, p. 94; Mahasneh, History of the City of Damascus, p. 99; Salem, History of Islamic Egypt until the End of the Fatimid Era, p. 178; Al-Baili, Pages from the History of the Fatimid State, p. 115;

Al-Hamadhani, Muhammad ibn Abd al-Malik ibn Ahmed Abu al-Hasan al-Maqdisi (d. 521 AH / 1127 AD), Supplement to the History of al-Tabari, edited by: Albert Youssef Kanaan, Catholic Press, (Beirut: 1958 AD), vol. 1, p. 225; Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 334.

Al-Hamadhani, Supplement to the History of al-Tabari, vol. 1, p. 225; Ibn Sibt al-Jawzi, Marat al-Zaman, vol. 17, p. 518; al-Nuwayri, The End of the Lord, vol. 28, p. 97; Jamal al-Din, The Fatimid State, p. 152.

Ibn Khaldun, History of Ibn Khaldun, vol. 4, p. 66; Surur, Fatimid influence in the Levant and Iraq, p. 41.

Al-Maqrizi, It'az al-Hanafa, vol. 1, p. 240.

Mahasneh, History of the City of Damascus, p. 100.

( ) Their attribution to a man from the blackness of Kufa, known as Qarmat and to whom their lineage was. His name differed in his name, it was said that his name was Hamdan or Faraj bin Othman or Faraj bin Yahya and Qarmat his surname because he was a short man and his legs were short and his steps were close so he was called by this name, and his command appeared in the blackness of Kufa , Ibn al-Adim, Omar bin Ahmed bin Hibat Allah (d. 660 AH / 1261 AD) in order to request in the history of Aleppo, Tah, Suhail Zakkar, Dar Al-Fikr, (D.M.: D.T.), VOL. 2, p. 929.

( ) It was said that Al-Aghthm, Al-Asam and Al-Ghanim is Al-Hasan bin Ahmed bin Abi Saeed bin Bahram Abu Ali and it was said Abu Muhammad, Al-Qarmati Al-Janabi, Al-Kharqi, born in Al-Ahsa in the month of Ramadan year seventy-eight and two hundred and Al-Hassan was eloquent poet was nicknamed the greatest and was wearing short clothes. The Rising Stars , vol. 4, p. 128.

Al-Hamadhani, Supplement to the History of al-Tabari, vol. 1, p. 225; Ibn al-Qalansi, History of Damascus, vol. 1, p. 31; Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 334; Abu al-Fida, al-Mukhtasar fi Akhbar al-Bishr, vol. 2, p. 115; al-Daoudari, al-Durra al-Madhiyya, p. 177; al-Maqrizi, plans, vol. 2, p. 236; Mahasna, History of the City of Damascus, p. 100; Surur, Fatimid influence in the Levant and Iraq, p. 41; Khalaf, Egyptian Revolutions, p. 93.

The End of the Lord, vol. 28, p. 155; al-Kharboutli, al-Aziz Billah al-Fatimid, p. 128.

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, vol. 1, p. 31; al-Maqrizi, I'ta'az al-Hanafa, vol. 1, p. 240; Bitar, The Position of the Arab Princes, p. 73; al-Baili, pages from the history of the Fatimid state, p. 115; Tamer, al-Aziz bi-Allah, p. 30.

Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 334, al-Safadi, Tuhfat Dhu al-Bab, vol. 1, p. 383, Ibn Kathir, The Beginning and the End, vol. 11, p. 318, al-Maqrizi, It'az al-Hanafa, vol. 1, p. 241, Mahasna, History of the City of Damascus, p. 100, Thamer Aref, al-Aziz Billah, p. 31, Jamal al-Din, The Fatimid State, p. 152.

( ) River mills: the city of Balsham works of Palestine on the coast of the sea between Gaza and Jibreen: Yaqut Hamawi, Dictionary of countries, vol. 4, p. 45.

( ) Ashkelon: the city of Balsham, between it and Palestine stage, Al-Humairi, Al-Rawd Al-Ma'tar, part 1, p 420.

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, vol. 1, p. 31; Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 335; Abu al-Fida, al-Mukhtasar fi Akhbar al-Bishr, vol. 2, p. 115, Ibn al-Wardi, Tarikh Ibn al-Wardi, vol. 1, p. 289; Ibn Khaldun, History of Ibn Khaldun, vol. 4, p. 66; al-Maqrizi, It'az al-Hanafa, vol. 1, p. 242; al-Maqrizi, plans, vol. 2, p. 236; tamer, Al-Aziz Billah, p. 32; Surur, Fatimid influence in the Levant and Iraq, p. 41; Jamal al-Din, The Fatimid State, p. 153.

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, p. 31; Ibn al-Wardi, History of Ibn al-Wardi, vol. 1, p. 289; al-Maqrizi, plans, vol. 2, p. 236; Salem, History of Islamic Egypt, p. 179.

Al-Hamadhani, Supplement to the History of al-Tabari, vol. 1, p. 226; Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 335; al-Dhahabi, History of Islam, vol. 26, p. 407; al-Safadi, Tuhfat Dhu al-Bab, vol. 1, p. 383; al-Maqrizi, It'az al-Hanafa, vol. 1, p. 241; Tamer, al-Aziz bi-Allah, p. 33; Salem, History of Egypt until the End of the Fatimid Era, p. 78; Khalaf, Egyptian revolutions, p. 95; Judeh, Sadiq, Madinat al-Ramla, p. 113; Jamal al-Din, The Fatimid State, p. 153.

Al-Maqrizi, It'az al-Hanafa, vol. 1, p. 241; al-Maqrizi, plans, vol. 2, p. 236; Bitar, The Position of the Arab Princes, p. 73; Mahasna, History of the City of Damascus, p. 100; Jamal al-Din, The Fatimid State, p. 153.

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, p. 17; al-Antaki, History of Antioch, p. 459; Judah, Medina of Ramla, p. 115.

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, p. 33; Jamal al-Din, The Fatimid State, p. 153; Mahasneh, History of the City of Damascus, p. 100.

Ibn Khalkan, Deaths of Notables, vol. 4, p. 54; Al-Nuwayri, The End of the Lord in the Arts of Literature, vol. 28, p. 155; Ibn Kathir, The Beginning and the End, vol. 11, p. 341; Khalaf, Egypt's Revolutions, p. 93;

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, p. 33.

Ibn Adhari al-Marrakchi, al-Bayan al-Maghrib, vol. 1, p. 231; Abu al-Fida, al-Mukhtasar fi Akhbar al-Bishr, vol. 2, p. 115; Ibn al-Wardi, Tarikh Ibn al-Wardi, vol. 1, p. 289; al-Qalqalshandi, Subh al-A'sha, vol. 3, p. 403; Surur, Fatimid influence in the Levant and Iraq, p. 43; al-Baili, pages from the history of the Fatimid state, p. 116; Hassan, History of Jawhar al-Siqli, p. 110; Mahasneh, History of the City of Damascus, p. 101.

Al-Hamadhani, Supplement to the History of al-Tabari, vol. 1, p. 226; Ibn al-Qalansi, History of Damascus, p. 33; al-Maqrizi, I'ta'az al-Hanafa, 1c, p. 243; Bitar, The Position of the Arab Princes, p. 75; Tamer, al-Aziz bi-Allah, p. 29; Mahasneh, History of the City of Damascus, p. 101; Jamal al-Din, The Fatimid State, p. 154.

Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 336; Bitar, The Position of the Arab Princes, p. 75; Mahasna, History of the City of Damascus, p. 101; al-Baili, Pages from the History of the Fatimid State, p. 116; Jamal al-Din, The Fatimid State, p. 154.

() Qassam al-Turabi: is from Bani Kaab from Yemen was from the people of the village of Mount Snir from the village is called Talfita and was transporting dirt on the animals and then contacted Ahmed bin Jastar of the events of Damascus and became from their party and dominated Damascus duration: Safadi, masterpiece with doors, part 1, p 395.

Al-Daoudari, Al-Durra Al-Madhiyya, vol. 6, p. 177; Hassan, History of Jawhar al-Siqali, p. 110; Tamer, Al-Aziz Billah, p. 29; Jamal al-Din, The Fatimid State, p. 154.

Al-Hamadhani, Supplement to the History of al-Tabari, vol. 1, p. 226; Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 336; Hassan, History of Jawhar al-Siqali, p. 110; Mahasna, History of the City of Damascus, p. 101.

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, p. 18; al-Antaki, History of Antioch, p. 461; Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 337; Ibn Khaldun, Tareekh Ibn Khaldun, vol. 4, p. 67; al-Qalqalshandi, Subh al-A'sha, vol. 3, p. 403; Hassan. History of Jawhar al-Siqli, p. 111; Khalaf, The Revolutions of the Egyptians, p. 95; Jamal al-Din, The Fatimid State, p. 155.

Ibn al-Qalansi, History of Damascus, p. 21; Ibn Khaldun, History of Ibn Khaldun, vol. 4, p. 67; Surur, Fatimid influence in Bala D. al-Sham and Iraq, p. 44; Hassan, History of Jawhar al-Siqali, p. 110; Mahasna, History of the City of Damascus, p. 101.

Ibn al-Atheer, al-Kamil fi al-Tareekh, vol. 7, p. 337, Suhail Zakkar, al-Jami' fi Akhbar al-Qarmatians, p. 97.

History of Damascus, p. 20.

Ibn Khaldun, Tareekh Ibn Khaldun, vol. 4, p. 67; Suhail Zakkar, Al-Jami' fi Akhbar al-Qarmatians, p. 97; Hassan, History of Jawhar al-Siqali, p. 111.

Published

2024-04-11

How to Cite

Al-Moussawi, W. and Hassan, T. (2024) “The Turkish siege of the cities of the Levant by Aftekin and the strategy of the Fatimids in confronting it”, Journal of Kufa Studies Center, 1(72), pp. 139–158. doi: 10.36322/jksc.v1i72.15844.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.