Trade routes across the Libyan desert and their economic role in the nineteenth century AD

Authors

  • A.M.D. Emad Abdulaziz Youssef University of Mosul/ College of Basic Education
  • A.M.D. Rabeha Mohammed Khudair University of Mosul/college of Literature

DOI:

https://doi.org/10.36317/kaj/2023/v1.i57.12003

Keywords:

desert, Libya, trade, roads

Abstract

Commercial convoys passing through the sands of the desert in Libya to reach the shores of the Mediterranean in central Africa for hundreds of years have been one of the most important sources of life for thousands of Libyans starting with unloading and shipping ships and ending with residents of hamlets and oases extending inside the desert, especially since the Libyan land climate took a tendency to drought and the expansion of the area  Drylands and freshwater depletion in many springs.

The excellent geographical location of the Libyan land has been prepared for the bridging bridge to be at the forefront in the field of trade for many years without contesting or competing, so this land was a link between the unknowns of Africa and the outside world on the one hand, and the interconnectedness of the Libyan society on the other hand, as was the link between the Maghreb of the Arab world with its east, its long coast  The curve towards the south has made its ports the closest outlets for access to tropical Central Africa products. The life of construction and the multiplicity of stations and rest houses along the coastal strip and parallel internal roads have an easy process of transporting people and goods from Egypt, the Levant and the Hijaz to Tunisia, Algeria and Morocco, and  The Andalus.

And the methods used by camel caravans loaded with multiple goods and goods to and from Libya, we find that these roads have formed a wide interconnected network that covered most of the Libyan lands from north to south and from west to east. There is no doubt that this organized network has contributed to the formation of a group of factors, including the nature of transport  And the commercial movement in means that were dependent on the emergence of beauty, which requires the provision of continuous and close supply and comfort stations, including also the provision of fresh water, all of this was always helping the presence of the population on trade routes and thus to the cooperation of these residents with each other and thus the result was to  The link between the population and the tribes in those areas with other regions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andre Martel Tripoli Du Couchant Notes Sue le Commerce. Exterieur Une Ville Ottomane Dans Lazem Noitie Du XIX Siecle In R. H.M.N 71 – 72, 1993.

Boahen, A. A.: Britain, The Sahara and The Western Sudan, 1788 – 1861, Oxford: Clarendon Press, 1964.

Grothe, L. Hugo: Tripolitanien der krawanen Handel Nach dem Sudan Liezig, 4 (1898).

Gustav, Nachtigal, Sahara and Sudan, Leipzig, 1879, Vol. 1, Boahen.

Johnson, Marion, "Calico Cararans: The Tripoli Kano Trade After 1880" Journal of African History, No. 17, 1976.

Mark, F. Dyer: The Foreign Trade of Western Libya, Boston University, Graduate School, 1987, Unpulished Diss.

Todd, Mabel Lomis, Tripoli The Mysterious, London, 1911.

- أحمد البوزيدي, التاريخ الاجتماعي لدرعة (مطلع القرن 17 مطلع القرن 20) دراسة في الحياة السياسية والاجتماعية والاقتصادية من خلال الوثائق المحلية (الدار البيضاء: د.ت)

- أحمد النائب الانصاري, المنهل العذب في تاريخ طرابلس الغرب, (طرابلس: 1896).

- أحمد صدقي الدجاني, أحاديث عن تاريخ ليبيا في القرنين الثامن عشر والتاسع عشر, (طرابلس: د.ت).

- أحمد صدقي الدجاني, ليبيا قبل الاحتلال الايطالي (د.م: 1971).

- تيسير بن موسى, المجتمع العربي الليبي في العهد العثماني, (ليبيا: 1988).

- جون فرنسيس ليون, الرملة من طرابلس إلى فزان, ترجمة مصطفى جودة (تونس: 1976).

- حسن الفقيه حسن, اليوميات الليبية, تحقيق عمار جحيدر, (طرابلس: 2003).

- عبدالعزيز سليمان نوار, التاريخ الحديث أوربا منذ الثورة الفرنسية حتى الحرب الفرنسية الروسية (1789-1871), (بيروت: 1985).

- عبدالقادر جامي, من طرابلس الغرب إلى الصحراء الكبرى) ترجمة محمد الاسطى, (طرابلس: 1973).

- علي مفتاح ابراهيم منصور, الرحالة العرب ودورهم في كتابة تاريخ ليبيا السياسي والاقتصادي في القرنين السابع عشر والثامن عشر, (طرابلس: 2005).

- عماد الدين غانم, رحلة عبر افريقيا مشاهدات الرحالة الالماني رولفس في ليبيا وبرنو وخليج غينيا (طرابلس: 1996).

- عمر علي بن اسماعيل, انهيار حكم الاسرة القره مانلية في ليبيا 1711-1835م, (طرابلس: 1966).

- فرانشيكو كورو, ليبيا اثناء العهد العثماني, تعريب خليقة التليسي, (طرابلس: 1971).

- فريد ريك هورنمانو الكسندر جوردون, رحلتان عبر الصحراء, (طرابلس: 1974).

- محمد المبروك يونس, تاريخ التطور السياسي للعلاقات العربية الافريقية, ط2 (بنغازي: 1991).

- محمد خليل بن عليون, التذكار من ملك طرابلس وما بها من الاخبار, تصحيح وتعليق الطاهر أحمد الزاوي, ط2 (طرابلس: 1967).

- مصطفى بعيو, دراسات في التاريخ اللوبي, (الاسكندرية: 1953).

- هانتس فاس, الصحراء الكبرى في ضوء التاريخ, ترجمة عماد الدين غانم, (طرابلس: 1979).

Published

2023-09-01

How to Cite

Youssef, Emad, and Rabeha Khudair. “Trade Routes across the Libyan Desert and Their Economic Role in the Nineteenth Century AD”. Kufa Journal of Arts, vol. 1, no. 57, Sept. 2023, pp. 38-61, doi:10.36317/kaj/2023/v1.i57.12003.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.