The impact of the pressliy model on the achievement of second-grade students in intermediate sciences

Authors

  • Instructor .Assistant Rahman Muslim Hamza Babel Education Directorate

DOI:

https://doi.org/10.36327/ewjh.v2i32.13754

Keywords:

The effect of the pressliy model, achievement, middle school students, science subject

Abstract

The research aims to identify (the effect of the pressliy model on the achievement of second-grade intermediate students in sciences), the researcher chose a medium (suhl al-saadi ) for the daytime government boys in the center of Babil Governorate, intentionally in order to know the researcher in the school administration, as that school contained four classes for the second intermediate class, In addition, the school is located in the place where the researcher is, and by random selection method, Division (C) with a number of (30) students was chosen to represent the experimental group that will study sciences using the pressliy model, and Division (B) became the control group that will study sciences in the usual way, with the number of its students. (30), and thus the total number of students of the experimental and control groups became (60). The researcher conducted an equalization between the students of the two research groups in the following variables: (chronological age calculated in months, educational attainment of the parents, intelligence test (Otis - Lenion), science test scores for the first intermediate grade of the school year (2020-2021), and in light of the relative importance of the content For behavioral purposes, an achievement test consisting of (40) multiple-choice items was built. The researcher verified the characteristics of the psychometric test, and the application of the experiment lasted (8) weeks, and at the end of the experiment the achievement test was applied to the two groups simultaneously, after which it was analyzed The results showed the superiority of the experimental group who studied according to the pressliy model over the control group who studied in the usual way in the variable of academic achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ابو جادو ، صالح محمد علي (2003) : علم النفس التربوي ، ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع ،عمّان .

ابوعلام ، رجاء محمود. (2011). مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية (ط 6). القاهرة: دار النشر للجامعات.

أل كريم، فارس خلف جاسم ( 2006 ) " أثر استعمال أنموذجي جوردنوبرسلي في استعمال استراتيجيات تعلم ودراسة طلاب الصف الثاني المتوسط وتحصيلهم في مادة التاريخ" ، (أطروحة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية –ابن رشد جامعة بغداد، بغداد.

بروس جويس، ويل مارشا (2010) ترجمة مجموعة من أساتذة التربية بجامعة الامارات،نماذج التعليم، دار الكتاب الجامعي، غزة.

بني خالد ، حسن ظاهر (2012) : فن التدريس في الصفوف الابتدائية الثلاثة الأولى ، ط1 ، دار أسامة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

جابر ، عبد الحميد جابر ( 1998 )التدريس والتعلم - الأسس النظرية الاستراتيجيات والفاعلية" ، ط 1 ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، مصر .

جابر عبد الحميد جابر(2008) : اطر التفكير ونظرياته، دليل للتدريس والتعلم والبحث، دار المسيرة، ط1، عمان ،الاردن .

جري، خضير عبـاس(۲۰۱۷ ):دراسـات متنوعـة فـي منـاهج و طرائق تـدريس الاجتماعيات علـى عينـات مـن المجتمـع العراقـي .(ط٢). الفراهيـدي للنشـر والتوزيع, بغداد, العراق.

حمزة ،حميد محمد وآخرون. (2016). مناهج البحث في التربية وعلم النفس. عمان: دار الرضوان للنشر والتوزيع.

رشيد، ليث صباح(2016): "اثر التدريس بانموذج presslyفي تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط في لمادة الفيزياء وتفكيرهم التأملي" (رسالة ماجستيرغير منشورة) كلية التربية الأساسية، الجامعة المستنصرية، بغداد.

زاير سعد علي واخرون (2013): الموسوعة الشاملة استراتيجيات وطرائق ونماذج وأساليب وبرامج الجزء الأول ،دار المرتضى، بغداد.

عليان ، ربحي (2010) : مناهج العلوم الطبيعية وطرق تدريسها ( النظرية والتطبيق) ،ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمّان

القريشي ، اعتماد محمد (2004) اثر استخدام طريقة التعليم المبرمج على التحصيل والاتجاه نحو الرياضيات لدى تلميذات الصف الاول ( رسالة ماجستير غير منشورة )، كلية التربية ،جامعة ام القرى .

قطامي ، يوسف. (1993) : الدافعية للتعلم الصفي لدى طلبة الصف العاشر في مدينة عمان , مجلة دراسات (العلوم الانسانية) المجلد 12 ، العدد2، عمان.

قطامي ، يوسف ، نايف و قطامي( 1998 ) : نماذج التدريس الصفي ، ط 2

قطامي ، يوسف (2000) : تصميم التدريس ، ط1 ، دار الفكر ، عمّان ، الأردن.

قطامي ، نايفة (2013): نموذج ستوارتز وتعليم التفكير ، ط1 ، ، دار المسيرة للنشر والطباعة والتوزيع ، عمان ـ الاردن .

اللامي، زينب عبد الحسين ( 2011 ) "أثر انموذجي برسلي ومكارثي في تحصيل مادة الجغرافية لدى طلاب كلية التربية الأساسية وميلهم نحوى المادة (أطروحة دكتوراه غير منشورة ) كلية التربية ابن رشد، جامعة بغداد ، بغداد

ملحم, سامي محمد ,(2010) : مناهج البحث في التربية وعلم النفس ، ط6,دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن.

النجار ، زينب شحاتة حسن (2003): معجم المصطلحات التربوية والعلمية عربي انكليزي ـ انكليزي ـ عربي ،ط1، الدار المصرية ـ القاهرة

النجار ، نبيل جمعة صالح ( 2010): القياس والتقويم منظور تطبيقي مع تطبيقاته برمجة spss ، دار حامد للنشر والتوزيع ، عمان ـ الاردن .

نصر الله، عمر عبد الرحيم ( 2010 ): تدني مستوى التحصيل والانجاز المدرسي( اسبابة وعلاجة)، دار وائل للنشر والتوزيع، ط2، عمان، الاردن .

النعيمي ،محمد عبدالعال وآخرون. (2009). طرق ومناهج البحث العلمي. عمان: مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع.

Published

2023-10-25

How to Cite

Hamza, R. (2023). The impact of the pressliy model on the achievement of second-grade students in intermediate sciences. Journal of the College of Education for Girls for Humanities, 2(32), 489–520. https://doi.org/10.36327/ewjh.v2i32.13754

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.