The experience of supportive education at the Martyr Abi Mahdi Al-Mohandes Center (may God have mercy on him) (Basra Governorate Center, as a model)
DOI:
https://doi.org/10.36322/jksc.v2i69.13185Keywords:
Supportive Education, Martyr Center, Abi Mahdi Al-Muhandis, Basra GovernorateAbstract
Successful and prosperous societies are one of the most powerful and dominant societies in this world, and in order for society to be strong and developed, it must be based on several components, most notably science, which is the main strength in the renaissance and advancement of human societies, which have always urged the monotheistic religions on the importance of science and learning.
The educational aspect of the families of the martyrs and the wounded was and still is among the concerns of the Educational Services Department in the Directorate of Cultural and Social Services in the Popular Mobilization Authority, which has done a lot and harnessed a great deal of its capabilities in this aspect.
In view of the need of care groups (children of martyrs, the wounded and their families) for educational care supporting public education (governmental and private), the study seeks to shed light on a vital model in the field of support education, which is the Martyr Abu Mahdi Al-Muhandis Center (may God have mercy on him) in Basra Governorate, which took it upon itself to provide supportive education to the families of martyrs for the primary and secondary stages, as well as literacy services and accelerated education.
From all of the above, the study seeks to provide a detailed research on this center, including statistics, types of educational services, and the results achieved from this project, in addition to the importance that this center enjoys as a successful experience that can be invested and worked on its development and application in other fields.
Downloads
References
Ghanim. (2019). ملخص نظريات التعلم. تم الاسترداد من www.artadrees.com
kamen teena. (2003). Teaching assistants hand book. British Library Cataloguing In Publication Data.
Trudy. (1987). Evaluating Remedial Education Programs.
Wikipedia. (2007, April 5). (N. C. Behind, Editor) Retrieved from www.Wikipedia.com.
ابراهيم حامد الاسطل، و فريال يونس الخالدي. (2005). مهنة التعليم وأدوار المعلم في مدرسة. العين، الامارات العربية المتحدة: دار الكتاب الجامعي.
ابن جماعة، و بدرالدين. (2002). تذكرة السامع في أدب العالم والمتعلم. بيروت: دار الكتب العلمية.
احمد مختار عمر. (2008). معجم اللغة العربية المعاصرة (المجلد الاولى). القاهرة: عالم الكتب.
احمد مختار عمر. (2008). معجم اللغة العربية المعاصرة (المجلد الاولى). القاهرة: عالم الكتب. تم الاسترداد من www.almaany.com.
الحديدي. (2006). التعليم المستند إلى البحث العلمي للطلبة ذوي صعوبات التعلم. الجامعة الاردنية ، كلية العلوم التربوية .
ختام. (2007). فاعلية برنامج التعليم المساند في تحسين تحصيل الطلبة من وجهة نظر معلمي التعليم المساند ومعلماته في مدارس وكالة الغوث في محفظات شمال فلسطين. نابلس، فلسطين: جامعة النجاح الوطنية(رسالة غير منشورة).
خضير، و اميرة ابراهيم عباس. (1993). اثر استخدام الالغاز الصورية في تدريس العلوم في تنمية التفكير الابتكاري لدى طلبة الصف الاول متوسط. بغداد، العراق: جامعة بغداد كلية تربية ابن رشد / رسالة ماجستير غير منشورة.
د.جيهان محمود السيد احمد. (2005). الاساليب الاحصائية في المكتبات والمعلومات. الاسكندرية: دار الثقافة العلمية.
دياب، سهيل ودياب، و ميادة. (2008). الأدوار المنوطة بالمعلم المساند في مدارس التعليم. غزة، فلسطين. تاريخ الاسترداد 32 12, 2008
سمر. (2008). معوقات برنامج التعليم المساند لطلبة المرحلة الابتدائية العليا في مدارس وكالة الغوث الدولية من وجهة نظر معلميه و مقترحات لتطويره. القدس، فلسطين: جامعة القدس (رسالة ماجستير غير منشورة).
صالح محمد ابو جادو. (2008). دور المعلم المساعد والعلاقة بينه وبين معلم الصف. الأونروا/اليونسكو: دائرة التربية والتعليم، معهد التربية.
عاشور، و ختام. (2007). فاعلية برنامج التعليم المساند في تحسين تحصيل الطلبة من وجهة نظر معلمي التعليم المساند ومعلماته في مدارس وكالة الغوث في محافظات شمال فلسطين. فلسطين: جامعة النجاح الوطنية.
عبدالرحيم، و نجدة محمد. (1998). التأخر الدراسي في مادة الرياضيات بمرحلة الاساس من وجهة نظر المعلم والطالب في ولاية الخرطوم. الخرطوم، السودان: جامعة افريقيا العالمية.
عمر حسن مساد. (2005). الإدارة المدرسية، دورها في الإشراف التربوي. عمان، الاردن: دار صفاء للنشر والتوزيع.
محسن علي عطية، و عبدالرحمن الهاشمي. (2008). التربية العملية وتطبيقاتها في اعداد معلم المستقبل (المجلد الاولى). عمان: دار المناهج للنشر والتوزيع.
محمد سلامه محمد غباري. (1989). الخدمة الاجتماعية المدرسية. اسكندرية: المكتب الجامعي الحديث.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 م.د. سندس اسماعيل محسن الخالصي ، الباحث محمد صادق وهاب إسماعيل الدراجي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Permit others to distribute and copy the manuscript, to create extracts, abstracts, and other revised versions, adaptations, or derivative works of or from the manuscript (such as a translation), to include in a collective work, to text or data mine the article, even for commercial purposes, as long as they credit the author(s), do not represent the author as endorsing their adaptation of the article, and do not modify the article in such a way as to damage the author''''s honor or reputation. Further details are found at Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)