Intellectual references for contemporary Iraqi painting

Authors

  • Prof. Dr. Ali Hamoud Tawij University of Kufa / College of Education
  • Researcher Niran Jaafar Shamkhi University of Kufa / College of Education

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i72.15721

Keywords:

Intellectual references, contemporary Iraqi painting, design, art education

Abstract

Art in general and throughout history is the accumulation of the production of works bearing national identity to prove its existence between its culture and other cultures. Drawing appeared with new techniques that were employed in the work and the experiences and suffering of the artists were reflected in their drawings. The artists also used several techniques in drawing, which led to their development in periods Different over time, therefore, art has witnessed development, especially in the field of painting, under the influence of the different environments that the artist experiences in the diaspora, along with the economic, social, and political contradictions.The research was divided into three chapters, the first dealt with intellectual references philosophically, the second included two sections: intellectual references and contemporary Iraqi painting, and then the third chapter, which dealt with the research procedures in terms of the research community, its sample, and the descriptive approach followed by the researcher.It was followed by the results of the research, the most important of which was that the intellectual references for contemporary Iraqi art were the environmental and social connection of the Iraqi artist, which was greatly reflected in his works.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-سورة المائدة _ 105

- الفيروزي أبادي ،مجد الدين يعقوب ،القاموس المحيط ،ج3 ،الهند ،1998م ،ص28 .

- إبراهيم مذكور ،المعجم الفلسفي ،مجمع اللغة العربية ،القاهرة ،1983م ،ص137 – 138 .

- فاطمة الطبال بركة ، النظرية الالسنية عند رومان جاكسون ، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر ، بيروت ، الحمراء ، ط1 ، 1993 ، ص 67

- سعيد علوش ،معجم المصطلحات الأدبية المعاصرة ،منشورات المكتبة الجامعية ،دار البيضاء ،1984م ،ص57.

- إبراهيم مذكور ،المعجم الفلسفي ،مجمع اللغة العربية ،القاهرة ،1983م ،ص137 – 138 .

- الفيروزي أبادي ،القاموس المحيط ،المصدر السابق ،ص115 .

- أنطوان نعمة وآخرون ،المنجد ،دار الشرق ،بيروت ،لبنان ،ب ت ،ص1104.

إبراهيم مذكور ،المعجم الفلسفي ،المصدر السابق ،ص169 .

ديديه جوليا ،قاموس الفلسفة ،تر : فرنسوا أيوب وآخرون ،مكتبة أنطوان ،بيروت ،1991م ،ص375 .

-البعلبكي ، منير وروحي : المورد القريب ، احقاق ، بيروت ، 2004 ، ص418 .

-جبران ، مسعود : معجم الرائد ، ط 1 ، بيروت ، دار الملايين للعلم ، 1967 ، ص76.

- -الزبيدي, محمود مرتضى الحسيني: تاج العروس, ج14, تحقيق عبد الحليم الصحاوي,ب ت, ص 387.

-ابن منظور : لسان العرب ، مج 1 ، بيروت ، لبنان ، 1981 ، ص 461 .

مجموعة باحثين: المعجم الوسيط، ج 1، مجمع اللغة العربية، منشورات مؤسسة الصادق، 2005، ص973 .

( ) ينظر: رابورت :مبادئ الفلسفة ، تر: احمد امين، مكتبة الخانجي للطباعة والنشر، بيروت،1969م، ص 92-93.

( ) زكريا ابراهيم: فلسفة الفن في الفكر المعاصر، مكتبة مصر، القاهرة ، 1966م ، ص 7-8.

( ) رابورت، مبادئ الفلسفة، مصدر سابق، ص 113.

( ) محمد وقيدي: بناء النظرية الفلسفية، دراسات في الفلسفة العربية المعاصرة، ط 1، دار الطليعة، بيروت، نيسان ابريل ، 1990، ص27 .

( ) محمد عابد الجابري : بنية العقل العربي، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت، 1986 ، ص 384 .

( ) ينظر: تانيا عبد البصير: رسوم الكهوف انظمتها الشكلية ومرجعياتها الفكرية، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الفنون الجميلة، جامعه بغداد، 2006، ص 22-30 .

( ) بلاسم محمد واخرون: دراسات في بنية الفن، اي ، كال للطباعة، بغداد، 2002 ، ص 233 .

( ) بيربرونيل و أ . م ، روسو وكلود بيشوا: ماالادب المقارن ؟، تر: عبد الحق حنون ونسيمه عيلان وعمار رحال، د و ط منشورات مخبر الادب العام والمقارب، جامعة باجي مختار عتابه، 2005 ، ص 179 .

( ) ينظر: حسين حمزه : فضاء التخيل، منشورات وزارة الثقافة السورية، دمشق، 2001م ، ص 54 .

( ) محمد وقيدي: بناء النظرية الفلسفية، مصدر سابق، ص 36 .

( ) جون ديوي : الفن خبرة، تر: زكريا ابراهيم، مراجعه وتقديم : زكي نجيب محمود، العدد 1822، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، 2011م ، ص 93 .

( ) ينظر: محمد وقيدي: مصدر سابق، ص 39 .

( ) ينظر: سيفان البطل: المنهج الفلسفي عند وليام جيمس، بحث عام، قسم الفلسفة والعلوم الانسانية، 9 ديسمبر، 2016 م، ص 4- 5.

( ) ينظر: عبد الكريم بكار: تجديد الوعي، ط1، دمشق، دار القلم، 200 م، ص 10.

( ) ينظر: باتريشا كارنغنون: التأمل، تر: اقبال يعقوب، بغداد، دار الشؤون الثقافية العامة، 1986 م، ص 201، 211.

( ) ينظر: الموسوعة الفلسفية، نخبة من العلماء والسوفاتيين، تر: سمير كريم، دار الطليعة، بيروت، ص 354 - 355.

( ) محمد علي ابو ريان: فلسفة الفن ونشأة الفنون الجميلة، دار المعرفة الجامعية، الاسكندرية، 1991، ص73.

( ) ينظر ، بول ريكو ، الذات عينها كأخر ، تر: جورج زيناتي، ط1 ، المنظمة العربية للترجمة ، مركز ابحاث الدراسات الوحدة العربية ، بيروت ، لبنان ، 2005 ، ص 15 – 16 .

( ) ابراهيم سلمان عيسى ، الفن البيئي، وزارة التعليم العالي، جامعة بغداد، دار الحكمة ، الموصل ، 1990 ، ص 125

( ) جمانه الحسن ، العمارة الاسلامية وروح المكان ، لجنه النشرة العمارية، نقابة المهندسين، عمان، الاردن، السنة الاولى، 214 ، 1996 ، ص 3 .

( ) نظمي عبد البديع محمد ، ادب المهجر بين اصالة الشرق وفكر الغرب ، دراسة تحليلية نقدية وموازنه ، دار الفكر العربي ، ص 65 – 67 .

( ) ينظر: عادل القاضي ، الهجرة والاغتراب ، تأسيس فقهي لمشكلة اللجوء والهجرة ، ط1، مؤسسة المعارف للمطبوعات ، بيروت ، لبنان ، 1999 م ، ص 73 .

( ) سورة يوسف اية ( 53) .

( ) نظمي عبد البديع محمد ، ادب المهجر بين اصالة الشرق وفكر الغرب ، المصدر السابق ، ص 78 .

( ) المصدر نفسه ، ص 91 .

( ) ينظر: زكريا ابراهيم ، فلسفة الفن في الفكر المعاصر ، مصدر سابق ، ص 102 .

( ) هربرت ريد ، الفن والمجتمع ، مصدر سابق ، ص 72 .

( ) نصر حامد ابو زيد ، دوائر الخوف ، قراءة في خطاب المرأة ، ط1، المركز الثقافي العربي ،الدار البيضاء ،بيروت ، 2004 ، ص 129 .

( ) اسماعيل زاير، التجربة العراقية في الهوية المحلية، مجلة الابواب، العدد 80، الساقي، بيروت، 1999، ص116 .

( ) سلام ادور اللوس ، التحليل والتركيب في العمل الفني التشكيلي السوري ، رسالة ماجستير ، بحث غير منشور ،

جامعة بغداد ، كلية الفنون الجميلة ، 2000 ، ص 24 .

( ) ينظر: شاكر حسن ال سعيد، مقالات في التنظير والنقد الفني، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد ، 1994، ص229

( ) جبرا ابراهيم جبرا، المرحلة الثامنة، دراسات نقدية، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، 1960 ، ص 159 .

( ) هويدا السباعي ، فنون ما بعد الحداثة في مصر والعالم . ب ، ت . ص 76 .

( ) رينية هوينغ، الفن وتأويله وسبيله ، تر صلاح برمدا، منشورات وزارة الثقافة والارشاد الفني، دمشق، 1978، ص 45.

-Surat Al-Ma'idah _ 105

- Al-Fayrouzi Abadi, Majd al-Din Yaqoub, Ocean Dictionary, vol. 3, India, 1998, p. 28.

- Ibrahim Mazkour, Philosophical Dictionary, Academy of the Arabic Language, Cairo, 1983, pp. 137-138.

- Fatima Al-Tabbal Baraka, The Linguistic Theory of Roman Jackson, University Institute for Studies and Publishing, Beirut, Al-Hamra, 1st Edition, 1993, p. 67

- Said Alloush, Dictionary of Contemporary Literary Terms, University Library Publications, Casablanca, 1984, p. 57.

- Ibrahim Mazkour, Philosophical Dictionary, Academy of the Arabic Language, Cairo, 1983, pp. 137-138.

- Al-Firouzi Abadi, Al-Muheet Dictionary, previous source, p. 115.

- Antoine Nehme et al., Al-Munajjid, Dar Al-Sharq, Beirut, Lebanon, p. 1104.

Ibrahim Mazkar, Philosophical Dictionary, previous source, p. 169.

Didier Julia, Dictionary of Philosophy, tr: Francois Ayoub and others, Antoine Library, Beirut, 1991, p. 375.

- Baalbaki, Mounir and Ruhi: The Close Resource, Ihqaq, Beirut, 2004, p. 418.

- Gibran, Massoud: Al-Raed Dictionary, 1st Edition, Beirut, Dar Al-Malayan for Knowledge, 1967, p. 76.

- Al-Zubaidi, Mahmoud Murtada Al-Husseini: Taj Al-Arous, vol. 14, edited by Abd al-Halim al-Sahawi, p. 387.

- Ibn Manzur: Lisan al-Arab , vol. 1, Beirut, Lebanon, 1981, p. 461.

A group of researchers: The Intermediate Dictionary, vol. 1, Arabic Language Academy, Al-Sadiq Foundation Publications, 2005, p. 973.

See: Raport: Principles of Philosophy, tr: Ahmed Amin, Al-Khanji Library for Printing and Publishing, Beirut, 1969, pp. 92-93.

Zakaria Ibrahim: The Philosophy of Art in Contemporary Thought, Bibliotheca Misr, Cairo, 1966, pp. 7-8.

Raport, Principles of Philosophy, op. cit., p. 113.

Muhammad Waqidi: Building Philosophical Theory, Studies in Contemporary Arab Philosophy, 1st Edition, Dar Al-Tali'a, Beirut, April, 1990, p. 27.

Muhammad Abed Al-Jabri: The Structure of the Arab Mind, Center for Arab Unity Studies, Beirut, 1986, p. 384.

See: Tania Abdul Basir: Cave Drawings: Their Formal Systems and Intellectual References, Unpublished PhD Thesis, College of Fine Arts, University of Baghdad, 2006, pp. 22-30.

Balasam Muhammad and others: Studies in the Structure of Art, i.e., Kal Printing, Baghdad, 2002, p. 233.

Berpronil and A. M., Rousseau and Claude Pechois: What is Comparative Literature?, tr: Abdelhak Hanoun, Nassima Aylan and Ammar Rahal, d and i Publications of the Laboratory of General Literature and Approaches, University of Badji Mokhtar Ataba, 2005, p. 179.

See: Hussein Hamza: Space of Imagination, Publications of the Syrian Ministry of Culture, Damascus, 2001, p. 54.

Muhammad Waqidi: Building Philosophical Theory, op. cit., p. 36.

John Dewey: Art is an Experience, tr: Zakaria Ibrahim, reviewed and presented by: Zaki Naguib Mahmoud, No. 1822, Egyptian General Book Organization, Cairo, 2011, p. 93.

See: Muhammad and Qaidi, op. cit., p. 39.

See: Sivan the Hero: William James' Philosophical Method, General Research, Department of Philosophy and Humanities, December 9, 2016, pp. 4-5.

See: Abdul Karim Bakkar: Renewal of Awareness, 1st Edition, Damascus, Dar Al-Qalam, 200 AD, p. 10.

See: Patricia Carngennon: Meditation, tr: Iqbal Yaqoub, Baghdad, House of General Cultural Affairs, 1986, pp. 201, 211.

See: The Philosophical Encyclopedia, A Selection of Scholars and Soviets, tr: Samir Karim, Dar Al-Tali'a, Beirut, pp. 354-355.

Mohamed Ali Abu Rayan: Philosophy of Art and the Emergence of Fine Arts, Dar Al-Maarifa Al-Jamia, Alexandria, 1991, p. 73.

See , Paul Rico, The Same Self as the Other, tr: George Zenati, 1st Edition, Arab Organization for Translation, Research Center for Arab Unity Studies, Beirut, Lebanon, 2005, pp. 15-16.

Ibrahim Salman Issa, Environmental Art, Ministry of Higher Education, University of Baghdad, Dar Al-Hikma, Mosul, 1990, p. 125.

Jumana Al-Hassan, Islamic Architecture and the Spirit of the Place , Architectural Bulletin Committee, Engineers Association, Amman, Jordan, first year, 214, 1996, p. 3.

Nazmi Abdel Badi Muhammad, Diaspora Literature between the Authenticity of the East and the Thought of the West, A Critical Analytical Study and its Balance, Dar Al-Fikr Al-Arabi, pp. 65-67.

See: Adel Al-Qadi, Immigration and Alienation, A Fiqh Foundation for the Problem of Asylum and Migration, 1st Edition, Al-Maaref Foundation for Publications, Beirut, Lebanon, 1999, p. 73.

Surah Yusuf verse (53).

Nazmi Abd al-Badi Muhammad, Diaspora literature between the authenticity of the East and the thought of the West, previous source, p. 78.

Ibid., p. 91.

See: Zakaria Ibrahim, Philosophy of Art in Contemporary Thought, op. cit., p. 102.

Herbert Reed, Art and Society, op. cit., p. 72.

Nasr Hamid Abu Zeid, Circles of Fear, Reading in the Discourse of Women, 1st Edition, Arab Cultural Center, Casablanca, Beirut, 2004, p. 129.

Ismail Zayer, The Iraqi Experience in Local Identity, Al-Abwab Magazine, No. 80, Al-Saqi, Beirut, 1999, p. 116.

Salam Adwar Al-Loos, Analysis and Synthesis in the Syrian Plastic Artwork, Master's Thesis, Unpublished Research,

University of Baghdad, College of Fine Arts, 2000, p. 24.

See: Shakir Hassan Al Said, Articles on Theorizing and Artistic Criticism, House of General Cultural Affairs, Baghdad, 1994, p. 229.

Jabra Ibrahim Jabra, Eighth Stage, Critical Studies, Arab Institute for Studies and Publishing, 1960, p. 159.

Howayda Al-Sibai, Postmodern Arts in Egypt and the World. b, v. p. 76.

René Hoeng, Art, its Interpretation and Path, Tr. Salah Barmada, Publications of the Ministry of Culture and Artistic Guidance, Damascus, 1978, p. 45.

Published

2024-04-01

How to Cite

Tawij, A. and Shamkhi, N. (2024) “Intellectual references for contemporary Iraqi painting”, Journal of Kufa Studies Center, 1(72), pp. 447–469. doi: 10.36322/jksc.v1i72.15721.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.