Awareness of chemical innovations and its relationship to the teaching practices of chemistry teachers

Authors

  • Rashwan Jalil Saeed Al-Mashkor University of Baghdad - College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham
  • Prof. Dr. Dhamyaa Salim Dawood University of Baghdad - College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham
  • Prof. Dr. Laith Mohammed Ayash University of Baghdad - College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham

DOI:

https://doi.org/10.36327/ewjh.v1i33.14743

Keywords:

chemical innovations, the teaching practices, chemistry teachers

Abstract

The current research aims to identify

  • Awareness of chemical innovations among chemistry teachers.
  • Statistically significant differences in awareness of chemical innovations, according to the gender variable (males, females) and years of service (less than 15 years, more than 15 years).
  • Teaching practices of chemistry teachers.
  • Statistically significant differences in teaching practices according to the gender variable (males and females) and years of service (less than 15 years, more than 15 years).
  • The correlation between awareness of chemical innovations and teaching practices of chemistry teachers.

In order to achieve the objectives of the research, the researcher adopted the descriptive research method, and the research community was identified and his sample was selected: Chemistry teachers in middle, middle and high schools affiliated to the General Directorate for Education in Al-Qadisiyah for the academic year (2020-2021) AD, and the research sample consisted of (400) teachers and a school of chemistry and by the fact ( 187) teachers, and (213) female teachers. A measure of awareness of chemical innovations was built and consisted of (54) items. And building the teaching practices scale, consisting of (40) paragraphs, and after verifying the psychometric properties, the two scales were applied to the research sample, and the results showed poor awareness of chemical innovations among teachers of chemistry. And the awareness of chemical innovations was not affected by the variable of gender and years of service .. and the weak teaching practices of chemistry teachers. And teaching practices are not affected by the gender variable, and are affected by the years of service variable in favor of chemistry teachers who have years of service (more than 15 years). And the existence of a positive relationship between the awareness of chemical innovations and the teaching practices of chemistry teachers. In light of these results, the researcher put forward a set of recommendations and proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المصادر العربية.

• الازرق، عبد الرحمن صالح(2000):علم النفس التربوي للمعلمين ، دار الكتب الوطنية ، بنغازي.

• البياتي، كريم أحمد محمد إسماعيل (2018): تطوير محتوى منهج الكيمياء في ضوء المستحدثات الكيميائية وفاعليتها في تنمية الثقافة العلمية لطلاب المرحلة الإعدادية بالعراق، أطروحة دكتوراه غير منشورة،جامعة عين شمس،كلية البنات للآداب والعلوم التربوية،عين شمس .

• التميمي ، ليث حمودي إبراهيم (2012):التطبيقات التدريسية لطلبة أقسام الجغرافية ، ط1، دار الفراهيدي، بغداد.

• ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (2016):مدى ممارسة الطلبة المطبقين في أقسام الجغرافية للمهارات اللازمة للتدريس،مجلة البحوث التربوية والنفسية،جامعة بغداد/كلية التربية للعلوم الإنسانية/ابن رشد،العدد 48.

• الحنتوش،إبراهيم محمد علي(2018):فهم المسعى العلمي عند مدرسي الكيمياء وفقاً لمشروع الإصلاح (2061) وعلاقته بممارساتهم التدريسية والثقافة العلمية المتعددة الأبعاد لطلبتهم،أطروحة دكتوراه (غير منشورة)،جامعة بغداد ، كلية التربية للعلوم الصرفة / ابن الهيثم.

• زيتون،عايش محمود (2007):النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم، دار الشروق،عمان.

• ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (2009):التدريس"نماذجه ومهاراته"،عالم الكتب ،القاهرة.

• سعادة، جودت وإبراهيم ، عبد الله(2004):المنهج المدرسي المعاصر ، دار الفكر،عمان.

• السعدي، احمد عبيد حسن (2009):فاعلية برنامج مقترح لتدريس التقنيات المستحدثة في التحصيل وتنمية الوعي العلمي الأخلاقي والتفكير الناقد لدى طلبة علوم الحياة ، أطروحة دكتوراه (غير منشورة)، جامعة بغداد ،كلية التربية للعلوم الصرفة / ابن الهيثم .

• شاكر،عماد صبري (2009):الكيمياء الخضراء،الدارالعربية،القاهرة .

• شحاته حسن احمد، والنجار، زينب(2003): معجم المصطلحات التربوية،الدار المصرية اللبنانية،القاهرة.

• العدوان زيد سليمان،وداود،احمد عيسى(2016):استراتيجيات التدريس الحديث، ط1، مركز ديبونو لتعليم التفكير،عمان.

• العزاوي، رحيم يونس (2009):المناهج وطرائق التدريس، دار دجلة ،عمان.

• عمر ، زينب علي، وعبد الحكيم ،غادة جلال(2008):طرق تدريس التربية الرياضية، دار الفكر العربي، القاهرة.

• عليمات ،علي مقبل (2009):مستوى وعي معلمي العلوم في المرحلة الأساسية

بمستحدثات تقنيات التعليم،مجلة المنارة للبحوث والدراسات،جامعة أل البيت،المجلد 15،العدد3،عمان.

• فراج ،محسن حامد، وعدلي،هبة الله (2009): فاعلية برنامج قائم على المستحدثات الكيميائية على حل المشكلات الكيميائية والاتجاه نحو تطبيقاتها المجتمعية لدى طلاب المرحلة الثانوية ، مجلة دراسات في المناهج وطرق التدريس ، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس،العدد 147، القاهرة.

• الفقيه ،مشاعل محمد(2017):مستوى الممارسات التدريسية لمهارات اللغة العربية لدى الطالبات المعلمات بكلية التربية من وجهة نظر المعلمات المتعاونات واتجاهاتهن نحو مهنة التدريس،مجلة جامعة غزة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، الجزء 25،العدد3.

• مازن ، حسام الدين (2006): التربية العلمية لتنمية الوعي المجتمعي للوقاية من القمامات الالكترونية،المؤتمر العلمي العاشر ، التربية العلمية تحديات الحاضر ورؤى المستقبل ،الجمعية المصرية للتربية العلمية ،للفترة من 30/7- 1/8، الإسماعيلية.

• مجلة الكيميائي العربي(مجلة دورية تصدر عن اتحاد الكيميائيين العرب) (2009): نبذة موجزة عن الجمعية الكيميائية الليبية(أخبار الاتحاد)،العدد، 2، نوفمبر.

• مجمــع اللغــة العربيــة(1998):المعجــم الــوجيز، الهيئــة العامــة لشــؤون المطــابع الأميريــة ،القاهرة.

• مريدي ، حسن (2017):الكيمياء النووية،ط1،مطبعة جامعة تعز، تعز.

• المقرن ،انتصار حمد (2016): الممارسات التدريسية لدى معلمي التربية الفنية في المرحلة الأساسية على ضوء النظرية المعرفية وعلاقتها بمتغيري الجنس والخبرة التدريسية، المجلة الدولية التربوية المتخصصة،جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن ،المجلد 2، العدد9،الرياض.

• ملحم ،يحيى سالم عبد الله (2019) : درجة امتلاك معلمي التاريخ للكفايات التدريسية في ضوء معايير الأداء المتميز من وجهة نظرهم ، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية ،العدد5 ، المجلد27،غزة .

• منصور، طلعت وآخرون) ١٩٨6:( أسس علم النفس العام،مكتبة الآنجلو المصرية،القاهرة .

• موسى ، فاروق عبد الفتاح (2006):القياس النفسي والتربوي للأسوياء والمعاقين, ط1, مطبعة زهراء الشرق, القاهرة. نوار،إيمان عبد الحميد محمد(2015):برنامج مقترح قائم على التعلم الذاتي لتنمية مفاهيم المستحدثات الكيميائية ومهارات اتخاذ القرار لدى طلاب نوادي العلوم بالمرحلة الثانوية، أطروحة دكتوراه (غير منشورة)،جامعة القاهرة ،معهد الدراسات التربوية،القاهرة .

• نوار،إيمان عبد الحميد محمد(2015):برنامج مقترح قائم على التعلم الذاتي لتنمية مفاهيم المستحدثات الكيميائية ومهارات اتخاذ القرار لدى طلاب نوادي العلوم بالمرحلة الثانوية، أطروحة دكتوراه (غير منشورة)،جامعة القاهرة ،معهد الدراسات التربوية،القاهرة .

• هلال،مازن قاسم (2018):برنامج تدريبي لمدرسي الكيمياء على وفق الاقتصاد المعرفي وأثره في ممارساتهم التدريسية والتفكير المنتج لطلبتهم،أطروحة دكتوراه(غير منشورة)، جامعة بغداد ، كلية التربية للعلوم الصرفة /ابن الهيثم.

المصادر الأجنبية:

• Anastasi, A. (1976):Psychological Testing,6th, Macmillan Publishing Inc, New York.

• Bartzatt ,D .(2003) : Medical chemistry ,Available at http://www.unomaha.edu/Uno/chemistry/research/medical%20chemistry.htm.

• Ernst, J.(2009): Nanotechnology Education: Contemporary Content and Approaches. The Journal of Technology Studies, 35(1).

• Karnes ,f.& Bean ,S.(Eds.) )2009(:Methods and materials for teaching the gifted (3rd ed.).Waco ,TX: prufrock press.

• Martinho, M.H; Pedro da Ponte, J (2009):Communication in the classroom: Practice and Reflection of a Mathematics Teacher, “Quavering did Rivera in Didactical (Mathematical)”, Supplement N. 19, G.R.I.M. (Department of Mathematics, University of Palermo, Italy.

• Ngozi Mbajiorgu & Norman Reid ,(2006): factors influencing curriculum Development in Chemistry , A physical Sciences Practice Guide, physical canter , Department of Chemistry University of Hull .

• Simmons, Boria.(2003):Environmental Education material Guides lines for excellence work book bridging theory and practice ,North American Association for via Internet(ERIC).

Published

2024-01-10

How to Cite

Al-Mashkor, R., Dawood, D., & Ayash, L. (2024). Awareness of chemical innovations and its relationship to the teaching practices of chemistry teachers. Journal of the College of Education for Girls for Humanities, 1(33), 338–371. https://doi.org/10.36327/ewjh.v1i33.14743

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.