Theories of the civil state in Imami jurisprudence

Authors

  • Prof. Dr. Kawakib Baqir Al-Fadhli University of Kufa / College of Co-educational Education
  • Researcher Haneen Nour Ashour University of Kufa / College of Co-educational Education

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i71.15066

Keywords:

The civil state, the guardianship of the nation, heory, Imami jurisprudence

Abstract

The research deals with theories of the civil state,The city-state consists of four theories, and it is one of the most important contemporary theories in Imami jurisprudence. Each theory has principles, which are controversial, some have been agreed upon while other still a matter of disagreement. And that has been highlighted in this study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

 محمد حسين النائيني ولد في مدينة نائين التابعة لأصفهان في ايران عام(1277هـ) ترعرع في حجر ابيه الذي لقب بشيخ الإسلام وهو منصب سلطاني، بدأ النائيني حياته العلمية في نائين ثم انتقل بعدها إلى اصفهان وفي سن السابعة عشر انتقل ليدرس في احدى المدارس العلمية التابعة للحوزة، ففي اصفهان تكون وعيه وظهرت ملامح شخصيته وعلى اثر هذا خرج لرفض الاستبداد مطلقاً والاستبداد الديني خاصة، وبعد أن أنهى دراسته في اصفهان توجه إلى النجف الاشرف للحصول على المزيد من المعرفة والعلم فتتلمذ على يد كبار المجتهدين والفقهاء في عصره، وبعد فترة توجه إلى سامراء وانظم إلى درس الميرزا محمد حسن الشيرازي وبقي في سامراء حتى وفاة الشيرازي وبعدها رجع قاصداً كربلاء عام(1896م) وبعد كربلاء توجه إلى النجف حيث كانت مقره الأخير. ظ: اعيان الشيعة: 6/54، الشيخ محمد حسين النائيني منظر الحركة الدستورية: ماجد الغرباوي، ط1، مؤسسة المثقف العربي سيدني- استراليا، 2012م، 45-52.

 تنبيه الأمة وتنزيه الملة: كان النائيني يستشعر أهمية صياغة الأفكار والمفاهيم التي جاءت بها المشروطة بشكل شرعي يستمد شرعيته واسسه من القواعد والأصول الإسلامية، والاحداث التي وقعت في ايران عام(1908م) حتى عام(1909م) دعت النائيني غلى طرح أفكاره لتأصيل مفاهيم الاستبداد والحقوق الأساسية وما للبرلمان من أهمية ووظائف المجتهد وشرعية الدستور وطاعة قوانين مجلس الشورى وغيرها، فوجد نفسه امام مسؤولية شرعية كبيرة فتصدى لها لمناصرة الشريعة، ودفع الضيم عنها منطلقاً من مبدأ الواجب وبيان حقيقة الزندقة وتمييزها عن الشريعة الواضحة كي لا تختلط الأمور على المسلمين، فسمى كتابه (تنبيه الأمة وتنزيه الملة)؛ لأنه ألفه لغرض تنبيه الأمة إلى ضرورة وأهمية الشريعة، وتنزيه الدين عن الإلحاد والبدع، ويُعد كتاب(تنبيه الأمة وتنزيه الملة) أول كتاب يتناول الفقه السياسي، ويعالج مسألة الحكم، والدولة، بخلفية سياسية وأرضية فقهية متينة ونظرة جديدة، فيؤسس لحكومة إسلامية شرعية تعتمد الدستور أساساً لها، فيؤصل لمبانيها ويرى مشروعيتها من خلال استدلالاته الفقهية، ويرى النائيني أن النظام البرلماني الذي يعتمد على اراء الشعب هو أفضل نظام يمكن قبوله وتعقله. ظ: تنبيه الأمة وتنزيه الملة: 244، الدستور والبرلمان في الفكر السياسي الشيعي: جعفر عبد الرزاق، د.ط، دار روابي- بغداد، 2005م، 57.

( ) ظ: الدستور والبرلمان في الفكر السياسي الشيعي: 57.

( )ظ: الدولة في الفكر السياسي المعاصر: عبد الإله بلقزيز، ط2، مركز دراسات الوحدة العربية- بيروت، 2004م، 76-77.

( )ظ: الشيخ محمد حسين النائيني منظر الحركة الدستورية: 164-165.

( ) ظ: تنبيه الأمة وتنزيه الملة: 62.

( ) ظ: تنبيه الأمة وتنزيه الملة: 60.

( ) ظ: اتجاهات الفكر الديني المعاصر في ايران: مجيد محمدي، ترجمة: ص. حسين، ط1، الشبكة العربية للأبحاث والنشر- بيروت، 2010م، 43.

( )ظ: تنبيه الأمة وتنزيه الملة: 57.

( ) ظ: المصدر نفسه: 59.

( ) ظ: الدولة في الفكر السياسي المعاصر: 76.

( ) ظ: تنبيه الأمة وتنزيه الملة: 59.

( ) ظ: تنبيه الأمة وتنزيه الملة: 62.

( ) ظ: المصدر نفسه.

 الشهيد محمد باقر الصدر ولد في الكاظمية عام (1353هـ) عرف بالورع والتقوى وتمتع بالنبوغ والذكاء، انتقل إلى النجف الاشرف مع أخيه الأكبر السيد اسماعيل الصدر الذي أكمل تحصيله العلمي في الكاظمية ويواصل على مستوى أعلى في النجف الاشرف، تتلمذ السيد الصدر على ايدي افاضل العلماء، وبلغ مرتبة الاجتهاد في اوائل عمره، وقد درس الأصول عام(1378هـ) وفي عام (1381هـ) قام بتدريس الفقه، وقد تميزت مدرسته بالسعة والشمول الأصالة والعمق والابداع والتجديد، وتميزت بحوثه بالمنهجية والنزعة المنطقية البرهانية والذوق الفني الرفيع المنسجم مع المرتكزات العقلائية، وشملت ابحاثه علم الفقه وأصوله، والمنطق، والفلسفة والعقائد، والعلوم القرآنية والاقتصادية، والتاريخ، والقانون، والسياسة المالية والمصرفية، ومناهج التعليم والتربية الحوزوية، ومناهج العمل السياسي وانظمة الحكم الإسلامي وغيرها، ومن أبرز مؤلفاته: فلسفتنا، اقتصادنا، الأسس المنطقية للاستقراء، دروس في علم الاصول، المدرسة القرآنية، والإسلام يقود الحياة وغيرها من المؤلفات. ظ: محمد باقر الصدر (حياة حافلة فكر خلاق): محمد طاهر الحسيني، ط3، دار السلام- بيروت، 2010م، 33-34، محمد باقر الصدر دراسات في حياته وفكره: نخبة من الباحثين، د.ط، مؤسسة العارف للمطبوعات بيروت- لبنان، 1996م، 58-59، المدرسة الفكرية السيد محمد باقر الصدر: عباس أمين حرب العاملي، د.ط، دار المحجة البيضاء- بيروت، د.ت، 18-20.

( ) ظ: نظريات السلطة في الفكر السياسي الشيعي المعاصر: علي فياض، ط1، مركز الحضارة لتنمية الفكر الإسلامي- بيروت، 2008م، 413.

( ) ظ: تجديد الفقه الإسلامي (محمد باقر الصدر بين النجف وشيعة العالم): شبلي ملاط، ترجمة: غسان غصن، د.ط، دار النهار- بيروت، 1998م، 86.

( ) ظ: نظريات السلطة: 410-411.

( ) البقرة: 30.

( ) الاعراف:69,74, فاطر:39

( ) ظ:الاسلام يقود الحياة:134-136.

( ) ظ: المصدر نفسه: 146.

( )النساء:41.

( )النحل: 89.

( ) ظ: الإسلام يقود الحياة: 144.

( ) ظ: نظريات السلطة: 428.

( ) ظ: الإسلام يقود الحياة: 16.

( ) ظ: نظريات السلطة: 405.

( ) ظ: مسائل في فقه المرأة (الكتاب الثاني): محمد مهدي شمس الدين، ط3، المؤسسة الدولية للدراسات والنشر- بيروت، 2001م، 127.

( ) ظ: نظريات السلطة: 277.

( ) ظ: الخميني والدولة الإسلامية: محمد جواد مغنية، ط1، دار العلم للملايين- بيروت، 1979م، 63.

( ) ظ: نظام الحكم والادارة في الإسلام: 410.

( ) ظ: الفقيه والدولة: 434.

( ) ظ: نظام الحكم والادارة في الإسلام: 410.

( ) الاحزاب: 6.

( ) النساء: 59.

( ) ظ: نظام الحكم والادارة في الإسلام: 431.

( ) ظ: المصدر نفسه: 452.

( ) ظ: المصدر نفسه: 442.

( ) ظ: رئاسة الدولة في الفقه الدستوري الإسلامي (مهامها وحدود سلطتها): رعد كاظم العامري، ط1، دار القارئ للطباعة والنشر والتوزيع- بيروت، 2018م، 325.

( ) ظ: الفقيه والسلطة والأمة: مالك مصطفى وهبي، ط1، الدار الإسلامية- بيروت، 2000م، 183.

( ) ظ: نظام الحكم والادارة في الإسلام: 449.

( ) ظ: المصدر نفسه: 447-448.

( ) ظ: المصدر نفسه: 448.

( ) ظ: المصدر نفسه.

( ) ظ: نظام الحكم والادارة في الإسلام: 448-449.

( ) ظ: المصدر نفسه: 46-48.

( ) ظ: المصدر نفسه.

( ) ظ: المصدر نفسه: 453.

( ) ظ: المصدر نفسه: 155.

( ) ظ: المصدر نفسه: 210.

( ) ظ:في الاجتماع السياسي الاسلامي:108.

( )ظ: الفقيه والدولة: 434.

( ) ظ: نظريات السلطة: 277.

( ) ظ: قاعدة لا ضرر ولا ضرار: علي الحسيني السيستاني، ط1، مهر- قم، 1414هـ، 204، فقه التمثيل النيابي (دراسة في الاسس والمباني): حيدر محمد علي السهلاني، ط1، العارف للمطبوعات بيروت- لبنان، 2013م، 94.

( ) ظ: الأمامة والجماعة والسلطة: رضوان السيد، ط1، دار أقراء- بيروت، 1984م، 56.

( ) ظ: رسائل الشريف المرتضى: علي بن الحسين الشريف المرتضى(ت436هـ)، تح: احمد الحسيني، ومهدي رجائي، ط1، دار القرآن الكريم- قم، 1405هـ، 2/90.

( ) ظ: تأصيل اسلامي للمجتمع المدني في العراق: خليل الربيعي، مجلة أوراق عراقية، العدد 1، 2005م، 30.

( ) ظ: الإمام السيستاني شيخ المرجعية المعاصرة في النجف الأشرف: محمد بحر العلوم، ط1، دار المحجة البيضاء- بيروت، 2009م، 93.

 Muhammad Hussein Al-Naini was born in the city of Nain of Isfahan in Iran in (1277 AH) grew up in the stone of his father, who was nicknamed Sheikh of Islam, a sultan position, Al-Naini began his scientific life in Nain and then moved to Isfahan and at the age of seventeen moved to study in one of the scientific schools of the seminary, in Isfahan be aware and appeared features of his personality and as a result of this came out to reject tyranny at all and religious tyranny in particular, and after he finished his studies in Isfahan went to Najaf to get After a while, he went to Samarra and joined the lesson of Mirza Muhammad Hassan Shirazi and stayed in Samarra until the death of Shirazi and then returned to Karbala in (1896 AD) and after Karbala went to Najaf, where it was his last headquarters. Z: Shiite Notables: 6/54, Sheikh Muhammad Hussein Al-Naini, theorist of the constitutional movement: Majid Al-Gharbawi, 1st Edition, Arab Intellectual Foundation, Sydney - Australia, 2012, 45-52.

 Alerting the nation and honoring the sect: Al-Naini sensed the importance of formulating the ideas and concepts brought by the conditional in a legitimate manner that derives its legitimacy and foundations from Islamic rules and principles, and the events that took place in Iran in (1908) until (1909) called Al-Naini to put forward his ideas to consolidate the concepts of tyranny and basic rights and the importance of parliament and the functions of the mujtahid and the legitimacy of the constitution and obedience to the laws of the Shura Council and others, so he found himself in front of a great legitimate responsibility and confronted it to advocate Sharia, and pay the grievance based on the principle of duty and statement The fact of heresy and distinguishing it from the clear Sharia so as not to confuse things for Muslims, so he called his book (alerting the nation and honoring the sect), because he wrote it for the purpose of alerting the nation to the necessity and importance of Sharia, and the removal of religion from atheism and heresy, and the book (alerting the nation and honoring the sect) is the first book that deals with political jurisprudence, and addresses the issue of governance, and the state, with a political background and a solid jurisprudential ground and a new outlook, so it establishes a legitimate Islamic government that adopts the constitution as its basis, so it establishes its buildings and sees its legitimacy through its jurisprudential inferences, and Al-Naini believes that the system A parliamentarian who relies on the opinions of the people is the best system that can be accepted and reasonable. Z: Alerting the Nation and Purifying the Faith: 244, The Constitution and Parliament in Shiite Political Thought: Jaafar Abdul Razzaq, D.I., Dar Rawabi - Baghdad, 2005, 57.

V: The Constitution and Parliament in Shiite Political Thought: 57.

V: The State in Contemporary Political Thought: Abdelilah Belkeziz, 2nd Edition, Center for Arab Unity Studies - Beirut, 2004, 76-77.

V: Sheikh Muhammad Husayn al-Naini, theorist of the constitutional movement: 164-165.

( ) v: Alerting the nation and honoring the faith: 62.

( ) v: Alerting the nation and honoring the faith: 60.

Trends of Contemporary Religious Thought in Iran: Majid Mohammadi, translated by: P. Hussein, 1st Edition, Arab Network for Research and Publishing, Beirut, 2010, 43.

v: Alerting the Nation and Purifying the Faith: 57.

Ibid., 59.

V: The State in Contemporary Political Thought: 76.

( ) v: Alerting the nation and honoring the faith: 59.

( ) v: Alerting the nation and honoring the faith: 62.

Ibid .

 The martyr Muhammad Baqir al-Sadr was born in Kadhimiya in (1353 AH) known for piety and piety and enjoyed genius and intelligence, moved to Najaf with his older brother Mr. Ismail al-Sadr, who completed his educational attainment in Kadhimiya and continues at a higher level in Najaf, Mr. al-Sadr was apprenticed by the best scholars, and reached the rank of diligence in his early life, and he studied assets in (1378 AH) and in (1381 AH) he taught jurisprudence, and his school was characterized by capacity and comprehensiveness, originality, depth, creativity and renewal, and his research was characterized by methodology and tendency His research included the science of jurisprudence and its origins, logic, philosophy and beliefs, Quranic and economic sciences, history, law, financial and banking policy, education curricula and seminary education, methods of political work and Islamic systems of government and others, and his most prominent books are: our philosophy, our economy, the logical foundations of induction, lessons in the science of origins, the Quranic school, Islam leads life and other books. V: Muhammad Baqir al-Sadr (A Life Full of Creative Thought): Muhammad Taher Al-Husseini, 3rd Edition, Dar Al-Salam - Beirut, 2010, 33-34, Muhammad Baqir Al-Sadr: Studies in His Life and Thought: A Selection of Researchers, Dr.I., Al-Aref Foundation for Publications, Beirut, Lebanon, 1996, 58-59, Al-Sayyid Muhammad Baqir Al-Sadr: Abbas Amin Harb Al-Amili, Dr.I., Dar Al-Mahjah Al-Bayda, Beirut, D.T., 18-20.

Theories of Power in Contemporary Shiite Political Thought: Ali Fayyad, 1st Edition, Civilization Center for the Development of Islamic Thought, Beirut, 2008, 413.

( ) Z: Renewal of Islamic Jurisprudence (Muhammad Baqir al-Sadr between Najaf and the Shiites of the World): Shibli Mallat, translated by: Ghassan Ghosn, d.i., Dar An-Nahar - Beirut, 1998, 86.

Theories of Power: 410-411.

Cow : 30.

( ) Norms:69,74, Fatir:39

( ) V: Islam Leads Life:134-136.

Ibid., 146.

Women:41.

Bees: 89.

V : Islam Leads Life: 144.

V : Theories of Power: 428.

V : Islam Leads Life: 16.

V : Theories of Power: 405.

Issues in Women's Jurisprudence (Book Two): Muhammad Mahdi Shams al-Din, 3rd Edition, International Institute for Studies and Publishing, Beirut, 2001, 127.

Theories of Power: 277.

Khomeini and the Islamic State: Muhammad Jawad Mughniyeh, 1st Edition, Dar Al-Ilm Li Malayin, Beirut, 1979, 63.

The System of Government and Administration in Islam: 410.

V: The Faqih and the State: 434.

The System of Government and Administration in Islam: 410.

Parties : 6.

Women : 59.

V: The System of Government and Administration in Islam: 431.

Ibid., 452.

Ibid., 442.

( ) V: The Presidency of the State in Islamic Constitutional Jurisprudence (Functions and Limits of its Authority): Raad Kazem Al-Amiri, 1st Edition, Dar Al-Qari for Printing, Publishing and Distribution, Beirut, 2018, 325.

V: The Jurist, Power and the Nation: Malik Mustafa Wehbe, 1st Edition, Islamic House, Beirut, 2000, 183.

V: The System of Government and Administration in Islam: 449.

Ibid., 447-448.

Ibid., 448.

Ibid .

V: System of Government and Administration in Islam: 448-449.

Ibid., 46-48.

Ibid .

Ibid., 453.

Ibid., 155.

Ibid., 210.

In Islamic Political Sociology: 108.

V: The Faqih and the State: 434.

Theories of Power: 277.

( ) Z: The rule of no harm or harm: Ali Al-Husseini Al-Sistani, 1st Edition, Mehr - Qom, 1414 AH, 204, Jurisprudence of Parliamentary Representation (A Study in Foundations and Buildings): Haider Muhammad Ali Al-Sahlani, 1st Edition, Al-Aref Publications Beirut - Lebanon, 2013, 94.

( ) Z: Imama, Community and Authority: Radwan Al-Sayed, 1st Edition, Dar Iqra, Beirut, 1984, 56.

( ) V: Letters of Sharif Al-Murtada: Ali bin Al-Hussein Al-Sharif Al-Murtada (d. 436 AH), Tah: Ahmed Al-Husseini, and Mahdi Rajai, 1st Edition, Dar Al-Qur'an Al-Karim - Qom, 1405 AH, 2/90.

( ) V: Islamic Rooting of Civil Society in Iraq: Khalil Al-Rubaie, Iraqi Papers Magazine, No. 1, 2005, 30.

( ) V: Imam al-Sistani, Sheikh of the Contemporary Reference in Najaf: Muhammad Bahr al-Uloom, 1st Edition, Dar al-Muhajjah al-Bayda, Beirut, 2009, 93.

Published

2024-02-09

How to Cite

Al-Fadhli, K. and Ashour, H. (2024) “Theories of the civil state in Imami jurisprudence”, Journal of Kufa Studies Center, 1(71), pp. 375–392. doi: 10.36322/jksc.v1i71.15066.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.