Sheikh Al-Baha’i’s birth, upbringing, and the impact of the general conditions in his environment on the formation of his personality

Authors

  • Prof. Assem Hakim Al-Jubouri Al-Qadisiyah University / College of Education
  • Researcher Muhannad Abboud Jassim Al-Qadisiyah University / College of Education

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i72.15843

Keywords:

Sheikh Al-Baha’i, birth and upbringing, environmental factors, personality formation

Abstract

Religious scholars played an important role in public life, and their role was not limited to guiding people with regard to religious and doctrinal aspects only, but we find many of them have developed in many methods and in various aspects of life that made us benefit a lot from them, especially since the Islamic religion has urged and called for Attention to seeking knowledge and modern technology and to doing continuous research and seeking knowledge always. Sheikh Bahai was one of those who followed this approach until he became a scientist in many sciences such as mathematics, engineering, astronomy and architecture, as well as religious, literary and linguistic sciences. This diversity in knowledge acquisition was an important reason for his fame and his position in society and this is what called the rulers of the Safavid state to use him in many government jobs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(2) ابراهيم بيضون وآخرون، صفحات من تاريخ جبل عامل – سلسلة تاريخ لبنان - ، بيروت، دار الفارابي للطباعة والنشر، 1979، ص55؛ محمد بسام، جبل عامل بين سوريا الكبرى ولبنان الكبير، بيروت، مطبعة دار الكوكب، 2011، ص32؛ رائد عباس فاضل الشمري وكريم عباس شنون الجبوري، موقف الصحافة اللبنانية من التطورات السياسية في جبل عامل 191901920(صحيفة البشير انموذجاً), مجلة كلية التربية، الجامعة المستنصرية، العدد (الثاني)، 2017، ص436.

(3) مهدی فرهانی منفرد، مهاجرت علماي شیعه از جبل عامل به ایران در عصر صفوي، تهران، دی (جدی) ۱۳۹۴شمسی، ر بیع الأول ۱۴۳۷ هجری، ص51.

(4) جاسب عبد الحسين الخفاجي، الاحوال الادارية في جبل عامل في العهد العثماني (1888-1914)، (بحث), مجلة آداب الكوفة، جامعة الكوفة، المجلد الاول، العدد (السادس عشر )، 2013، ص155.

(5) حسن محمد سعد، جبل عامل، بين الاتراك والفرنسيين 1914-1920، ط1، بيروت، دار الكاتب للطباعة والنشر،1980, ص15؛ سيف نجاح ابو صيبع، أحمد رضا العاملي وجهوده المعرفية والفكرية في المجمع العلمي العربي، (بحث), مجلة كلية التربية للبنات للعلوم الانسانية، العدد (السادس والثلاثون)، السنة (الرابعة عشرة)، 2020، ص176.

(6) حسن الامين، جبل عامل السيف والقلم، تصحيح عبد الحسن دهيني، دار الأمير للثقافة والعلوم، بيروت، 2003، ص33؛ إلهام حمزة منسي الطفيلي، الشيخ محمد جواد مغنية وآثاره الفكرية 1904-1979, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية للعلوم الإنسانية، جامعة بابل، 2012، ص7.

(7) ابو ذر الغفاري: هو جندب بن جنادة من الصحابة المقربين للرسول محمد (ص) من اوائل المسلمين، هاجر الى المدينة بعد هجرة الرسول محمد (ص) اليها، وكان مثالاً في الصدق والزهد والعلم وفيه قال النبي محمد (ص): ((ما أظلت الخضراء ولا أقلت الغبراء أصدق من أبي ذر), للمزيد من التفاصيل ينظر: العلامة الحلي، منتهى المطلب، ج1، تحقيق قسم الفقه في مجمع البحوث الإسلامية، مؤسسة الطبع والنشر في الاستانة الرضوية المقدسة، إيران، 1991، ص23؛ ابي جعفر محمد بن الحسن الطوسي، الفهرست، تحقيق جواد القيومي، مؤسسة النشر الإسلامي، د.م، 1996، ص95؛ ابي الحسن علي بن ابي الكرم محمد بن محمد بن عبد الواحد المعروف (بابن الأثير)، أسد الغابة، ج1، دار الكتاب العربي، بيروت، د.ت، ص301؛ ابو عبد الله شمس الدين الذهبي، تذكرة الحفاظ، دار إحياء التراث العربي، بيروت، د.ت، ص ص 17-18.

(8) محمد كرد علي، الشيعة في بر الشام، (بحث), مجلة المقتبس، العدد ( الثاني والتسعون )، 1914، ص12.

(9) الحر العاملي، أمل الآمل في علماء جبل عامل، ص424؛ محمد تقي الفقيه، جبل عامل في التاريخ ،ط2، دار الاضواء ، بيروت، 1986، ص37.

(10) وكان عثمان قبل ذلك قد أعاد ابا ذر من الشام الى المدينة على حال لم يرتضها المسلمون ثم نفاه الى الربذة انتقاما منه، بعد ما سأله عن قائلاً اي البقاع اليك احب ؟: فأجاب ابو ذر حرم الله وحرم رسوله, ثم سأله اي البقاء احب اليك فقال الربذة ، فأمره بالخروج اليها ونهى الناس عن تشيعه ،مخافة تجمهر المسلمين لانهم كانوا يعظمون ابا ذر ويكبرونه فامتنعوا ، ولكن امير المؤمنين والحسنين (ع) وبعضنا من الصحابة خرجوا لتشييعه ، وخرج بعض خاصة عثمان ليمنعوهم من ذلك فقال أمير المؤمنين علي (ع) (كلما قال عثمان نطيعه في ما قال) ثم قال امير المؤمنين (ع) ان أخبرني حبيبي رسول الله (صلى الله عليه واله) قال " يا ابا ذر تعيش وحدك وتموت وحدك وتحشر وحدك يوم القيامة" : لمزيد من التفاصيل ينظر : خالد ابو صالح، ابو ذر الغفاري معالم على طريق الاتباع، النجف الاشرف، دار الوطن للنشر والتوزيع ،2018، ص55؛ عبد الحميد جودة السحار، ابو ذر الغفاري صاحب رسول الله (ص) مصدر ببحث الاشتراكية في الاسلام ، ط10، القاهرة ، دار مصر للطباعة، 1977، ص ص201-202.

(11) ابراهيم آل سليمان، بلدان جبل عامل قلاعه ومدارسه وجسوره ومروجه ومطاحنه وجباله ومشاهده، مؤسسة الدائرة، بيروت، 1995، ص9.

(12) ابي الفضل محمد خليل بن علي المرادي، سلك الدرر في اعيان القرن الثاني عشر،ج1، ط3، دار البشائر الاسلامية، بيروت، 1988، ص216؛ محمد کرد علي، خطط الشام, ج6، ص ٢٤٧؛ علي ابراهيم درويش، جبل عامل بين عامي 1516-1697 م الحياة السياسية والثقافية، ط1، مطبعة دار الهادي، بيروت، 1993، ص26.

(13) عبد المجيد الحر، الاتجاهات الادبية في البلاد العاملية والعوامل المؤثرة، الحياة الفكرية، مجلة العرفان، العدد ( السابع)، المجلد(الثاني والسبعون)، 1984، ص96.

(16) عبد المجيد الحر، الجديد المنسي من الادب العاملي – نشأة المدارس العلمية وتطورها فوق الحدود الفاصلة من البقعة العاملية من بداية القرن (17) حتى اوائل القرن (19)، (بحث), مجلة العرفان، العدد( العاشر )، المجلد (الحادي والسبعون )، كانون الاول 1983، ص 28.

(17) جعفر شرف الدين، من تراث جبل عامل الفكري، مجلة العرفان، العدد (السابع)، المجلد (الاثنان والسبعون) ص105.

(18) محمد بن مكي( 1333-1384) هو شمس الدين ابو عبد الله محمد بن مكي امضى طفولته في قريه جزين من قرى جبل عامل في بيئة مفعمة بروح الايمان وفي جو فكري فريد وكان لوالديه الاثر الكبير في نمو شخصيته ، الامر الذي ساعد على تجلي قابلياته العلمية والفكرية في وقت مبكر جدا من عمره فلفت انظار الجميع اليه ، وقد وصل الى العراق سنة 1349 م، وعاد الى قريته جزين في سن 1356م، اتهم بالتشيع من قبل السلطات العثمانية وحكم عليه لمدة سنة في السجن ، وقد استشهد قتلاً بالسيف وصُلِبَ ورجم واحرق جسده الطاهر وترك وراءه ما يبرو على (210) كتاباً في العلوم المختلفة للمزيد من التفاصيل ينظر : محمد حسين الاماني، الشهيد الاول فقيه السربداران ، ترجمة كمال السيد، قم المقدسة، مؤسسة انصاريان، 1995، ص21-41؛ حسن الامين، الشهيد الاول، بيروت، مركز الغدير للدراسات الاسلامية، 1998، ص81؛ حسين الامين ، شهداء الفضيلة، النجف الاشرف ، مطبعة الغري، 1933، ص82.

(19) اللمعة الدمشقية: كتاب ألفه الشهيد الاول محمد بن مكي الدين الجزيني ألفها وهو في السجن بدمشق وكان ذلك في سبعة أيام ولم يكن لدية من المصادر الا كتاب المختصر النافع للمحقق الحلي ،واللمعة : مؤلفه فقهي= =في العبادات والمعاملات ،ألفها سنة 1393م في جزئين وفيه مجموعة من الاحكام في الصوم والزكاة والطهارة وغيرها من الاحكام ،وقد أكمله الشهيد الثاني زين الدين وأطلق عليه "الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية"ومازال الكتابان مرجعين في فقه الامامي: للمزيد من التفاصيل ينظر: زين الدين الجبعي، شرح اللمعة ، ط2، تحقيق محمد كلانتر، قم المقدسة، مكتبة الداوري للنش، 1990، ص5.

(20) عفيف عريبي يونس، الجهود الفكرية لعلماء الامامية من نهاية العصر السلجوقي حتى العصر الصفوي 575-906هـ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية الآداب، جامعة الكوفة، 2016، ص204.

(21) ومما تجدر الاشارة اليه ان هذه المدرسة استمرت لغاية عام 1757 م لمزيد من التفاصيل عن هذه المدرسة ينظر: محمد جابر آل صفا ، تاريخ جبل عامل، بيروت مكتبة بستان المعرفة للطباعة والنشر والتوزيع، 1981، ص235؛ عبد المجيد الحر، الجديد المنسي من الادب العاملي – نشأة المدارس العلمية وتطورها فوق الحدود الفاصلة من البقعة العاملية من بداية القرن ( 17) حتى اوائل القرن (19) ، مجلة العرفان، العدد ( العاشر ) ، المجلد ( الحادي والسبعون )، كانون الاول 1983، ص 28.

(22) زين الدين البجعي ( 1505-1557): هو زين الدين ابن نور الدين علي ابن العامل الجبعي احد كبار علماء وفقهاء جبل عامل برز في ميدان الادب والطب، نشأة في اسرة عريقة لها مكانتها الاجتماعية والعلمية، ولإنحداره من عائلة علميه عرفت اسرته (بسلسلة الذهب)، واليه تنتسب شخصيات علمية لها اثارها ودورها الكبير في الحياة الفكرية والاجتماعية، كالسيد موسى الصدر والشهيد محمد الصدر واخته الشهيدة آمنة الصدر المعروفة ببنت الهدى (رحمهم الله)، توجه الى الحج وبينما هو في الطواف وصله امر السلطان العثماني بالقبض عليه بتهمة التشيع فأخرج من المسجد الحرام وقتل في الطريق الى القسطنطينية سنة 1557و تاركا وراءه موروث ضخماً ما يزيد على (79) كتاباً في مختلف المعارف: علي صادق غلامي، الشهيد الثاني زين الدين البجعي العاملي، ترجمة وتحقيق السيد كمال، مؤسسة انصاريان، 1995، ص24-27؛ زين الدين الحاج علي جواد، الشهيد الثاني ومنهجه في الحياة والعلم، بيروت، دار المرتضى،2000، ص ص 33-43.

(23) سيف نجاح ابو صيبع، جبل عامل في العهد العثماني 1882-1914 دراسة فكرية تاريخية، ط1، بيروت ، مطبعة الحمرا ، 2017، ص49.

(24) حسن محسن الامين الحسيني العاملي، المصدر السابق ، ص 137.

(25) محمد أمين بن فضل الله المحبي، خلاصة الاثر في اعيان القرن الحادي عشر، ج2 ، القاهرة ، دار الكتاب الاسلامي، 2006، ص29.

(26) علي ابراهيم درويش، جبل عامل بين عامي 1516-1697 م الحياة السياسية والثقافية، ط1، مطبعة دار الهادي، بيروت، 1993، ص57.

(27) علي ابراهيم، شعراء من جبل عامل الشيخ بهاء الدين العاملي، مجلة العرفان، المجلد (الحادي والخمسون) ، العدد ( الخامس)، 1963، ص463؛ مرتضى القزويني، الشيخ البهائي، مكتب اعلام الشيعة، كربلاء المقدسة، د.ت، ص4؛ علي المدني، سلافة العصر في محاسن اعيان اهل العصر، المكتبة المرتضوية، قم المقدسة، د.ت، ص290.

(28) محمد باقر الخوانساري، روضات الجنات في احوال العلاء والسادات، ج2، الدار الاسلامية للطباعة والنشر، بيروت، 1991، ص338. مما تجدر الاشارة اليه ان الكثير من رجال العلم والفقه والحديث ومنهم العلامة المجلسي قد نقل الكثير من رواياته وخاصة في المجلد الاخير المخصوص بالاجازات ، وكذلك السيد حسن الصدر في كتابه تكملة أمل الآمل، وكذلك العلامة النوري في كتابه مستدرك وسائل الشيعة وقد توفي في سنة 1471م . للمزيد من التفاصيل ينظر : أعيان الشيعة ، ج9،ص431؛ تكملة أمل الآمل ، ص356.

(29) Al-Isfahani, Mirza Abdullah (1401 AH): Riyad Al-Ulama and Hayyad Al-Fadhla, edited by Al-Sayyid: Ahmad Al-Husseini, Khayyam Press, Qom.P.88.؛

بهاء الدين محمد بن الحسين العاملي ، مشرق الشمسين وأكسير الساعدتين ، تعليق محمد بن اسماعيل بن الحسين المازندراني ، تحقيق مهدي الرجائي، مجمع البحوث الاسلامية ، استانة الروضة المقدسة ، 2010، ص5.

(30) نسبة الى جبع الجيم والباء وهي قرية من قرى جبل عامل لمزيد من التفاصيل ينظر: يوسف ابن احمد البحراني، لؤلؤة البحرين في الاجازات وتراجم رجال الحديث، تحقيق محمد صادق بحر العلوم، مطبعة مكتبة فخراني ، بيروت، 2008، ص18, وتعرف ايضاً باسم ( جباع حلاوة) تميزاً لها من جبع الشوف في جبل لبنان وبجع بنايمين في فلسطين، وتقع الى الجنوب الشرقي من مدينة صيدا، وكانت مجمع طلاب جبل عامل وعلمائها. للمزيد من التفاصيل ينظر: محسن الامين، اعيان الشيعة، ج4، ص301.

(31) نزار محمود قاسم الشيخ ، دور علماء المسلمين في تطوير المعايير الفلكية لدورتي الشمس والقمر، المؤتمر الدولي الثاني في تاريخ العلوم عند العرب والمسلمين 8-11/12/2014، جامعة الشارقة، الشارقة، ص24.

(32) محمد بن الحسين بن عبد الصمد العاملي البهائي، الحبل المتين، ج1، منشورات مكتبة بصيرتي، قم المشرفة، ص40.

(33) وسام محمد طالب العويدي، حاشية الشيخ بهاء الدين العاملي المتوفى (1030ه) على تفسير البيضاوي المتوفى (691 ه) (دراسة وتحقيق)، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الدراسات القرآنية، جامعة بابل، 2017، ص8.

(34) محمد بن الحسين بن عبد الصمد العاملي البهائي، المصدر السابق، ص40.

(35) عبد الله الاصبهاني، رياض العلماء وحياض الفضلاء، ج5، تحقيق السيد احمد الحسيني، مطبعة الخيام، قم، 1981، ص95.

(36) الحارث بن عبد الله الاعور الهمداني ( ت: 684م) : تابعي فقيه محدث من اصحاب الامام علي والامام الحسن (ع) اشتهر بتفانيه في ولاية امير المؤمنين (ع) وبأنه من أفقه اصحابه، قال فيه ابن ابي داود: كان الحارث أفقه الناس وأفرض الناس، واحسب الناس، تعلم الفرائض من أمير المؤمنين علي (ع)، وقال ابن سيرين:" ادركت اهل الكوفة وهم يقدمون خمسة كان أولهم الحارث الاعور ثم ابو عبيدة "، وقال فيه الذهبي:" كان فقيهاً فاضلاً من علماء الكوفة روي عن امير المؤمنين (ع)"، وقال عنه ابن مسعود :" انه روى عنه ابو اسحاق السبيعي وعطاء والشعبي وسعيد بن محمد الهمداني وغيرهم، توفي في الكوفة لمزيد من التفاصيل ينظر: جعفر المهاجر، اعلام الشيعة،ج1، دار المؤرخ العربي، بيروت، 2004، ص 425؛ حسن عيسى الحكيم وعلي زهير هاشم الصراف، الشيخ ابراهيم بن علي بن الحسن الكفعمي واثره العلمي والادبي، مجلة الكلية الاسلامية الجامعة، الكوفة، المجلد (40)، العدد(1)،2016، ص35.

(37) الحر العاملي، أمل الآمل، ج1، ص155؛ جعفر بحر العلوم، تحفة العالم في شرح خطبة المعالم، تحقيق احمد مجيد الحلي، ج3، ط1، شركة الأعلمي للمطبوعات، بيروت، 2012، ص279.

(38) أبو الفضل سجادي وإبراهيم أناري بزچلوئي، دراسة قصيدة " الفوز والأمان في مدح صاحب الزمان"، مجلة آفاق الحضارة الاسلامية، اكاديمية العلوم الانسانية والدراسات الثقافية، السنة الرابعة عشرة، العدد الاول، ربيع وصيف 1432هـ.ق، ص 48.

(39) احمد رضوانیمفرد، نقش علمای جبل عامل در تثبیت حکومت صفویه و گسترش مذهب تشیع در ایران، مجلة پژوهش علوم انسانی، سال شانزدهم، شمارة 37 ، بهار و تابستان ١٣٩٤، ص 118؛ علي المدني، المصدر السابق، ص293؛

Al-Isfahani, Mirza Abdullah (1401 AH): Riyad Al-Ulama and Hayyad Al-Fadhla, edited by Al-Sayyid: Ahmad Al-Husseini, Khayyam Press, Qom.P.88.

(40) مجموعة من المحققين، الشيخ بهاء الدين محمد العاملي، مجموعة رسائل وبحوث في سيرة الشيخ البهائي ( 953- 1030 م )، مطبعة الباقري، قم المشرفة، 2008، ص395.

(41) جعفر طاهری, تأمّلی بر اسطور هی شیخِ بهایی در معماری, دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان, كتا بماه علوم و فنون, دوره دوم/ سال پنجم/ شماره دوم/ خرداد، 1970, ص4؛ علي مروة ، التشيع بين جبل عامل وايران، رياض الريس للكتب والنشر، بيروت، 1977، ص60.

(42) جودت القزويني، المصدر السابق، ص369.

(43) ميخائيل موسى ألوف البعلبكي، تاريخ بعلبك، ط3، المطبعة الادبية، بيروت، 1908، ص103.

(44) عنوان الكتاب الاصلي (ارشاد الاذهان الى احكام الايمان) ، تأليف العلامة ابي منصور الحسن بن يوسف بن المطهر الحلي ، نشرته مؤسسة النشر الاسلامي في مدينة قم سنة 1990.

(45) محمد بن الحسين العاملي، الحديقة الهلالية – شرح دعاء الهلال من الصحيفة السجادية، تحقيق السيد علي الموسوي الخراساني، مؤسسة آل البيت (ع) لإحياء التراث، قم المشرفة، 1990، ص24.

(46) قدري حافظ طوقان، تراث العرب العلمي في الرياضيات والفلك، مكتبة العرب، القاهرة ، 1941، ص244.

(47) المصدر نفسه، ص245.

(48) محمد بن الحسين بن عبد الصمد البهائي العاملي، الكشكول، ج1، تحقيق محمد السيد حسين المعلم ، دار احياء الكتب العربية، القاهرة ،1961، ص213.

(49) درويش محمد أحمد الطالوي، سانحات دمى القصر في مطارحات بني العصر، ط1، ج2، مطبعة عالم الكتب، بيروت، 1983، ص255.

(50) ضياء الدين يوسف بن يحيى اليمني الصنعاني، نسمة السحر في ذكر من تشيع وشَعَرْ، ط1، ج2، تحقيق كامل سلمان الجبوري ، دار المؤرخ العربي، بيروت، 1999، ص63.

(51) عبد الله نعمة ، فلاسفة الشيعة حياتهم وآرائهم، تقديم محمد جواد مغنية، ط1، دار الكتاب الاسلامي، قم، 1987، ص449؛ محسن الامين، اعيان الشيعة، المصدر السابق,ج26، ص259؛ الميرزا عبد الله الاصفهاني، رياض العلماء وحياض الفضلاء، تحقيق احمد الحسيني، ج5 ،مطبعة الخيام، قم المقدسة، 1981، ص88.

(52) محمد باقر الخوانساري، روضات الجنات في احوال العلاء والسادات، ج7، الدار الإسلامية للطباعة والنشر، بيروت، 1991، ص75.

(55) للمزيد من التفاصيل ينظر: محسن الامين، أعيان الشيعة، المصدر السابق, ج9، ص431.

(56) محسن الامين، اعيان الشيعة، المصدر السابق, ج6، ص86؛ علي ابراهيم درويش، المصدر السابق، ص197.

(57)Al-Baha'i, Sheikh Bahaa Al-Din Muhammad Ibn Al-Hassan Al-Amili (1030 AH) (1385 AH): Al-Kashkool, Edited by Sayyid Muhammad Al-Muallem, Al-Haidari Library, Holy Qom, First Edition.P.4.

(58) للمزيد من التفاصيل ينظر: حسن الصدر، تكملة أمل الآمل، ص ۳۰۲، رياض العلماء ج4، ص ١١٤؛ محسن الامين، أعيان الشيعة، المصدر السابق,ج8، ص٢٦٣.

(59) الميرزا عبد الله الاصبهاني، رياض العلماء وحياض الفضلاء، المصدر السابق, ج 5، ص ٤٧؛ رياض سُحَيبْ روضان، علم الكلام عند بهاء الدين العاملي دراسة في الالهيات (953 – 1031 ه / 1547-1622)، مجلة لاراك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية، العدد ( الرابع عشر)، السنة السادسة، 2014، ص 194.

(60) العباس بن علي بن نور الدين الحسيني الموسوي، نزهة الجليس ومنية الاديب الانيس، تحقيق محمد مهدي الخراسان، ج1، المكتبة الحيدرية، النجف الاشرف، 1967، ص377.

(61) محمد المحبي، خلاصة الاثر في اعيان القرن الحادي عشر، ج3، ص441.

(62) عبد الحسين احمد الاميني النجفي، الغدير في الكتاب والسنة والادب، ج11، دار الكتب الاسلامية، طهران، 1988، ص230.

(2) Ibrahim Beydoun and others, pages from the history of Jabal Amel - the History of Lebanon Series -, Beirut, Dar Al-Farabi for Printing and Publishing, 1979, p. 55; Muhammad Bassam, Jabal Amel between Greater Syria and Greater Lebanon, Beirut, Dar Al-Kawkab Press, 2011, p. 32; Raed Abbas Fadel Al-Shammari and Karim Abbas Shannoun Al-Jubouri, The position of the Lebanese press on political developments in Jabal Amel 191901920 (Al-Bashir newspaper as a model). Journal of the Faculty of Education, Al-Mustansiriya University, Issue (Second), 2017, p. 436.

(3) Mahdi Farhani Monfared, The Migration of Shia Scholars from Jabal Amel to Iran in the Safavid Era, Tehran, December 2015, Sale, 1437 AH, p. 51.

(4) Jaseb Abdul Hussein Al-Khafaji, Administrative Conditions in Jabal Amel in the Ottoman Era (1888-1914), (Research), Journal of Kufa Literature, University of Kufa, Volume One, Issue (Sixteen), 2013, p. 155.

(5) Hassan Muhammad Saad, Jabal Amel, Between the Turks and the French 1914-1920, 1st Edition, Beirut, Dar Al-Katib for Printing and Publishing, 1980, p. 15, Saif Najah Abu Saiba, Ahmed Reda Al-Amili and his cognitive and intellectual efforts in the Arab Scientific Academy, (research), Journal of the College of Education for Girls for Human Sciences, Issue (thirty-sixth), Year (fourteenth), 2020, p. 176.

(6) Hassan Al-Amin, Jabal Amel Al-Sword and Al-Qalam, corrected by Abdul Hassan Dhini, Dar Al-Amir for Culture and Science, Beirut, 2003, p. 33; Ilham Hamza Mansi Al-Tufayli, Sheikh Muhammad Jawad Mughniyeh and his intellectual effects 1904-1979, unpublished master's thesis, College of Education for Human Sciences, University of Babylon, 2012, p. 7.

(7) Abu Dhar Al-Ghafari: is a grasshopper bin Janadah of the companions close to the Prophet Muhammad (peace be upon him) of the first Muslims, migrated to Medina after the migration of the Prophet Muhammad (peace be upon him) to it, and was an example in honesty, asceticism and science and in which the Prophet Muhammad (peace be upon him) said: ((I did not keep the green and did not say the dust truer than Abu Dharr), for more details see: Allamah Al-Hilli, Muntaha Al-Muttalib, Part 1, investigation of the Department of Jurisprudence in the Islamic Research Academy, Printing and Publishing Foundation in the Holy Razavi Astana, Iran, 1991, p. 23; Abi Jaafar Muhammad ibn al-Hasan al-Tusi, al-Fihrist, edited by Jawad al-Qayyumi, Islamic Publishing Foundation, d.m., 1996, p. 95, Abi al-Hasan Ali ibn Abi al-Karam Muhammad ibn Muhammad ibn Abd al-Wahid al-Maarouf (bIbn al-Atheer), The Lion of the Forest, vol. 1, Dar al-Kitab al-Arabi, Beirut, d.t., p. 301, Abu Abdullah Shams al-Din al-Dhahabi, The Ticket of Hafiz, Dar Revival of Arab Heritage, Beirut, d.t., pp. 17-18.

(8) Muhammad Kurd Ali, Shiites in Barr al-Sham, (research), Al-Muqtabas magazine, issue (ninety-second), 1914, p. 12.

(9) Al-Hurr Al-Amili, Amal Al-Amal fi Scholars of Jabal Amel, p. 424, Muhammad Taqi Al-Faqih, Jabal Amel in History, 2nd Edition, Dar Al-Adwa, Beirut, 1986, p. 37.

(10) Othman had before that had returned Abu Dhar from the Levant to Medina in the event that the Muslims did not accept it and then exiled him to Rabza in retaliation for him, after what he asked him about saying which Bekaa to you I like?: Abu Dhar replied forbidden by Allah and forbidden his Messenger, then asked him which stay I love you and said Rabza, ordered him to go out to it and forbade people from Shiite, for fear of gathering Muslims because they were magnifying Abu Dhar and growing him up, so they refrained, but the Commander of the Faithful and Hassanein (pbuh) and some of us are companions They went out to his funeral, and some especially Uthman went out to prevent them from doing so, so the Commander of the Faithful Ali (pbuh) said (whenever Uthman said we obey him in what he said) Then the Commander of the Faithful (pbuh) said that my beloved Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) told me, he said: "O Abu Dharr, you live alone and die alone and you are crammed alone on the Day of Resurrection": For more details see: Khalid Abu Saleh, Abu Dhar Al-Ghafari Milestones on the Road to Followers, Najaf, Dar Al-Watan for Publishing and Distribution, 2018, p. 55; Abdul Hamid Gouda Al-Sahar, Abu Dhar Al-Ghafari, the companion of the Messenger of Allah (peace be upon him), a source in the research of socialism in Islam, 10th edition, Cairo, Dar Misr for Printing, 1977, pp. 201-202.

(11) Ibrahim Al Suleiman, Jabal Amel countries, castles, schools, bridges, meadows, mills, mountains and scenes, Al-Da'irah Foundation, Beirut, 1995, p. 9.

(12) Abi al-Fadl Muhammad Khalil bin Ali al-Muradi, Silk al-Durar fi notables of the twelfth century, vol. 1, 3rd edition, Dar al-Bashaer al-Islamiyya, Beirut, 1988, p. 216, Muhammad Kurd Ali, Plans of the Levant, vol. 6, p. 247, Ali Ibrahim Darwish, Jabal Amel between 1516-1697 AD, Political and Cultural Life, 1st Edition, Dar Al-Hadi Press, Beirut, 1993, p. 26.

(13) Abdul Majeed al-Hurr, literary trends in the Ameli countries and the factors influencing, intellectual life, Al-Irfan magazine, issue (seventh), volume (seventy-second), 1984, p. 96.

(16) Abdul Majeed al-Hurr, the new forgotten literature of the factor - the emergence of scientific schools and their development above the boundaries separating from the area of the factor from the beginning of the century (17) until the early century (19), (research), Journal of gratitude, issue (tenth), volume (seventy-first), December 1983, p. 28.

(17) Jaafar Sharaf al-Din, from the intellectual heritage of Jabal Amel al-Irfan, issue (seventh), volume (seventy-two), p. 105.

(18) Muhammad bin Makki (1333-1384) is Shams al-Din Abu Abdullah Muhammad bin Makki spent his childhood in the village of Jezzine of the villages of Jabal Amel in an environment full of the spirit of faith and in a unique intellectual atmosphere and his parents had a great impact on the growth of his personality, which helped to manifest his scientific and intellectual capabilities very early in his life drew everyone's attention to him, has arrived in Iraq in 1349 AD, and returned to his village Jezzine at the age of 1356 AD, accused of Shiism By the Ottoman authorities and sentenced to one year in prison, he was martyred by killing with a sword, crucified, stoned, and his immaculate body was burned, and he left behind what is shown on (210) books in various sciences For more details see: Muhammad Hussein Al-Amani, The First Martyr Faqih Al-Sarbadaran, translated by Kamal Al-Sayyid, Holy Qom, Ansarian Foundation, 1995, pp. 21-41; Hassan Al-Amin, The First Martyr, Beirut, Al-Ghadeer Center for Islamic Studies, 1998, p. 81; Hussein Al-Amin, Martyrs of Virtue, Najaf, Al-Ghari Press, 1933, p. 82.

(19) Damascene luster: a book written by the first martyr Mohammed bin Makki al-Din al-Jizini authored by a prison in Damascus and that was in seven days and did not have sources except the book of the useful summary of the investigator ornaments, and luster : jurisprudential author = = in worship and transactions, composed in 1393 AD in two parts and a set of provisions in fasting, zakat, purity and other provisions, has been completed by the second martyr Zain al-Din and called it "Gorgeous kindergarten in the explanation of the Damascene luster"The two books are still references in the jurisprudence of the Imam: For more details see: Zain al-Din al-Jabai, Sharh al-Luma'a, 2nd Edition, edited by Muhammad Kalanter, Holy Qom, Al-Dauri Library for Nash, 1990, p. 5.

(20) Afif Oraibi Yunus, The intellectual efforts of the Imami scholars from the end of the Seljuk era until the Safavid era 575-906 AH, unpublished master's thesis, Faculty of Arts, University of Kufa, 2016, p. 204.

(21) It should be noted that this school continued until 1757 AD For more details about this school see: Muhammad Jaber Al Safa, History of Jabal Amel, Beirut Bustan Al-Marefa Library for Printing, Publishing and Distribution, 1981, p. 235; Abdul Majeed Al-Horr, the new forgotten from the Amili literature - the emergence and development of scientific schools above the boundaries of the global spot from the beginning of the 17th century until the early 19th century, Al-Irfan magazine, issue (tenth), volume (seventy-first), December 1983, p. 28.

(22) Zain al-Din al-Buja'i (1505-1557): is Zain al-Din Ibn Nur al-Din Ali Ibn al-Amel al-Jab'i one of the senior scholars and jurists of Jabal Amel emerged in the field of literature and medicine, growing up in an ancient family with its social and scientific status, and for descending from a scientific family known as his family (gold chain), and to him belong scientific figures have their effects and their great role in intellectual and social life, such as Mr. Musa al-Sadr and the martyr Muhammad al-Sadr and his sister martyr Amna al-Sadr known as Bint al-Huda (may God have mercy on them), went to Hajj and while He was in the circumambulation and received the Ottoman Sultan order to arrest him on charges of Shiism, so he was taken out of the Grand Mosque and killed on the way to Constantinople in 1557, leaving behind a huge legacy of more than (79) books on various knowledge: Ali Sadiq Gholami, the second martyr Zain al-Din al-Bejai al-Amili, translated and investigated by Sayyid Kamal, Ansarian Foundation, 1995, pp. 24-27; Zain al-Din al-Hajj Ali Jawad, The second martyr and his approach to life and science, Beirut, Dar al-Murtada, 2000, pp. 33-43.

(23) Saif Najah Abu Saiba, Jabal Amel in the Ottoman Era 1882-1914, a historical intellectual study, 1st edition, Beirut, Hamra Press, 2017, p. 49.

(24) Hassan Mohsen Al-Amin Al-Husseini Al-Amili, previous source, p. 137.

(25) Muhammad Amin bin Fadl Allah Al-Mohebi, Summary of the impact in the notables of the eleventh century, part 2, Cairo, Dar Al-Kitab Al-Islami, 2006, p. 29.

(26) Ali Ibrahim Darwish, Jabal Amel between the years 1516-1697 AD, political and cultural life, 1st edition, Dar Al-Hadi Press, Beirut, 1993, p. 57.

(27) Ali Ibrahim, poets from Jabal Amel Sheikh Bahaa al-Din al-Amili, Journal of Irfan, volume (fifty-first), issue (fifth), 1963, p. 463; Murtaza al-Qazwini, Sheikh Baha'i, Shiite Information Office, Holy Karbala, d.t., p. 4; Ali al-Madani, Sulafat al-'Asr fi Mahasin al-'A'ayan al-'Asr, al-Murtazawiya Library, Holy Qom, d.t., p. 290.

(28) Muhammad Baqir Al-Khawansari, Kindergartens of Paradise in the conditions of Al-Ala and Sadat, part 2, Islamic House for Printing and Publishing, Beirut, 1991, p 338. It should be noted that many men of science, jurisprudence and hadith, including Allamah Majlisi, have quoted many of his narrations, especially in the last volume of vacations, as well as Sayyid Hassan al-Sadr in his book Complement to the Hope of Hope, as well as the scholar Al-Nouri in his book Mustadrak Wasil Al-Shi'a, who died in 1471 AD. For more details see: Notables of the Shiites, vol. 9, p. 431; Complement of Amal al-Amal, p. 356.

(29) Al-Isfahani, Mirza Abdullah (1401 AH): Riyad Al-Ulama and Hayyad Al-Fadhla, edited by Al-Sayyid: Ahmad Al-Husseini, Khayyam Press, Qom.P.88.؛

Bahaa al-Din Muhammad ibn al-Husayn al-Amili, The Rising of the Two Moons and the Elixir of the Two Foregrounds, Commentary by Muhammad ibn Ismail ibn al-Husayn al-Mazandarani, edited by Mahdi al-Rajai, Islamic Research Academy, Astana al-Rawdah al-Maqdisiyya, 2010, p. 5.

(30) relative to Jaba Al-Jeem and Al-Baa, a village of Jabal Amel for more details see: Yusuf Ibn Ahmed Al-Bahrani, The Pearl of Bahrain in Vacations and Translations of Men of Hadith, investigated by Muhammad Sadiq Bahr Al-Uloom, Fakharani Library Press, Beirut, 2008, p. 18, and also known as (Jbaa Halawa) distinguished by Jaba Al-Shouf in Mount Lebanon and Pelican Benaymin in Palestine, located to the southeast of the city of Sidon, and was the complex of students of Jabal Amel and its scholars. For more details see: Muhsin Al-Amin, Shiite Notables, vol. 4, p. 301.

(31) Nizar Mahmoud Qasim Al-Sheikh, The Role of Muslim Scholars in Developing Astronomical Standards for the Sun and Moon Cycles, Second International Conference on the History of Science among Arabs and Muslims 8-11/12/2014, University of Sharjah, Sharjah, p. 24.

(32) Muhammad ibn al-Husayn ibn Abd al-Samad al-'Amili al-Baha'i, al-Rob al-Mateen, vol. 1, Baseerati Library Publications, Qom al-Musharrafa, p. 40.

(33) Wissam Muhammad Talib Al-Owaidi, a footnote to Sheikh Bahaa Al-Din Al-Amili, who died (1030 AH), on the interpretation of Al-Baydawi (691 AH) (study and investigation), unpublished master's thesis, Faculty of Quranic Studies, University of Babylon, 2017, p. 8.

(34) Muhammad ibn al-Husayn ibn Abd al-Samad al-'Amili al-Baha'i, previous source, p. 40.

(35) Abdullah Al-Asbahani, Riyadh scholars and Hayad virtues, part 5, investigated by Sayyid Ahmed Husseini, Khayyam Press, Qom, 1981, p. 95.

(36) Al-Harith bin Abdullah Al-Awar Al-Hamdani (d.: 684 AD): Follow the jurist updated from the companions of Imam Ali and Imam Hassan (pbuh) famous for his dedication to the mandate of the Commander of the Faithful (pbuh) and that it is the horizon of his companions, in which Ibn Abi Dawood said: Al-Harith was the horizon of people and imposed people, and calculated people, learn the obligations of the Commander of the Faithful Ali (pbuh), Ibn Sirin said: "I realized the people of Kufa and they offer five was the first of them Harith one-eyed and then Abu Ubaidah," and said in it golden: Ibn Mas'ud said about him: "It was narrated by Abu Ishaq al-Subaie, Ataa, al-Shaabi, Saeed bin Muhammad al-Hamdani and others, who died in Kufa For more details see: Jaafar al-Muhajir, Shiite Flags, vol. 1, Dar al-Historian al-Arabi, Beirut, 2004, p. 425; Hassan Issa al-Hakim and Ali Zuhair Hashem al-Sarraf, Sheikh Ibrahim bin Ali bin al-Hassan al-Kafaami and his scientific and literary impact, Journal of the Islamic University College, Kufa, Volume (40), Issue (1), 2016, P35.

(37) Al-Hurr Al-Amili, Amal Al-Amal, vol. 1, p. 155, Jaafar Bahr Al-Uloom, Tuhfat Al-Alam fi Sharh Al-Ma'alem sermon, achieved by Ahmed Majeed Al-Hilli, vol. 3, 1st edition, Al-Alami Publications Company, Beirut, 2012, p. 279.

(38) Abu al-Fadl Sajjadi and Ibrahim Anari Bzgluei, study of the poem "Victory and safety in praise of the owner of time", Journal of Horizons of Islamic Civilization, Academy of Humanities and Cultural Studies, fourteenth year, first issue, spring and summer 1432 AH, p. 48.

(39) Ahmad Rezvanimfard, The Role of Scholars of Jabal Amel in Establishing the Safavid Rule and the Expansion of Shi'ism in Iran, Pazhuhesh-e Humanities, Vol. 16, No . 37 , Spring and Summer 2015, p. 118; Ali al-Madani, Al-Masdar al-Akhbar, p. 293;

Al-Isfahani, Mirza Abdullah (1401 AH): Riyad Al-Ulama and Hayyad Al-Fadhla, edited by Al-Sayyid: Ahmad Al-Husseini, Khayyam Press, Qom.P.88.

(40) A group of investigators, Sheikh Bahaa al-Din Muhammad al-Amili, a collection of letters and research in the biography of Sheikh Baha'i (953-1030 AD), Al-Baqeri Press, Qom Al-Musharrafa, 2008, p. 395.

(41) Jafar Taheri, Reflections on Sheikh Baha'i in Architecture, Islamic Azad University, Lahijan Branch, Kata Behmah Science and Techniques, Vol. 2, No. 2, 1970, pp. 4; Ali Marwa, Altering Shiism between Jabal Amel Amel and Iran, Riyaz Al-Ris Laktab-e al-Nashr, Beirut, 1977, p. 60.

(42) Jawdat Al-Qazwini, previous source, p. 369.

(43) Mikhail Musa Aluf Baalbaki, History of Baalbek, 3rd Edition, Literary Press, Beirut, 1908, p. 103.

(44) the title of the original book (Guiding the minds to the provisions of faith), written by the scholar Abi Mansour Al-Hassan bin Yusuf bin Al-Mutahar Al-Hilli, published by the Islamic Publishing Foundation in the city of Qom in 1990.

(45) Muhammad bin Al-Hussein Al-Amili, The Crescent Garden - Explanation of the Crescent Duaa from the newspaper Al-Sajjadiya, investigated by Sayyid Ali Al-Musawi Al-Khorasani, Aal al-Bayt Foundation (pbuh) for the revival of heritage, Qom Al-Musharrafa, 1990, p. 24.

(46) Qadri Hafez Toukan, Arab Scientific Heritage in Mathematics and Astronomy, Bibliotheca al-Arab, Cairo, 1941, p. 244.

Ibid., p. 245.

(48) Muhammad ibn al-Husayn ibn Abd al-Samad al-Baha'i al-'Amili, al-Kashkool, vol. 1, investigated by Muhammad al-Sayyid Husayn al-Muallem, Dar Revival of Arabic Books, Cairo, 1961, p. 213.

(49) Darwish Mohammed Ahmed Talwi, palace puppets in the discussions of Bani al-Asr, 1st edition, part 2, World of Books Press, Beirut, 1983, p 255.

(50) Diaa al-Din Yusuf bin Yahya al-Yamani al-San'ani, the breath of magic in the remembrance of Shi'a and poetry, 1st edition, part 2, investigated by Kamel Salman al-Jubouri, Dar al-Historian al-Arabi, Beirut, 1999, p. 63.

(51) Abdullah Nehme, Shiite philosophers, their lives and opinions, presented by Muhammad Jawad Mughniyeh, 1st edition, Dar al-Kitab al-Islami, Qom, 1987, p. 449, Mohsen al-Amin, Shiite notables, previous source, vol. 26, p. 259, Mirza Abdullah al-Isfahani, Riyad al-Ulama and Hayad al-Fadla, edited by Ahmed al-Husseini, vol. 5, Khayyam Press, Holy Qom, 1981, p. 88.

(52) Muhammad Baqir Al-Khawansari, Kindergartens of Paradise in the conditions of Al-Ala and Sadat, part 7, Islamic House for Printing and Publishing, Beirut, 1991, p. 75.

(55) For more details see: Muhsin al-Amin, Shiite notables, previous source, vol. 9, p. 431.

(56) Mohsen Al-Amin, Shiite notables, previous source, vol. 6, p. 86; Ali Ibrahim Darwish, previous source, p. 197.

(57) Al-Baha'i, Shaykh Baha al-Din Muhammad ibn al-Hasan al-Amili (1030 AH) (1385 AH): Al-Kashkul, edited by Sayyid Muhammad al-Mu'lam, Al-Haideri Library, Holy Nation, First Edition.p.4.

(58) For more details see: Hasan al-Sadr, Complement of Amal al-Amal, p. 302, Riyad al-'Ulama vol. 4, p. 114;

(59) Al-Mirza Abdullah Al-Asbahani, Riyad Al-Ulama and Hayad Al-Fadla, previous source, vol. 5, p. 47; Riyad Suhaib Roudan, The theology of Bahaa al-Din al-Amili: A Study in Theology (953-1031 AH / 1547-1622), Larak Journal of Philosophy, Linguistics and Social Sciences, Issue (Fourteenth), Sixth Year, 2014, p. 194.

(60) Al-Abbas bin Ali bin Nur al-Din al-Husseini al-Musawi, Nuzhat al-Jalees and Minya al-Adib al-Anis, investigated by Muhammad Mahdi al-Khorasan, vol. 1, al-Haidariya Library, Najaf, 1967, p. 377.

(61) Muhammad Al-Mohebi, summary of the impact in the notables of the eleventh century, part 3, p 441.

(62) Abd al-Husayn Ahmed al-Amini al-Najafi, al-Ghadeer fi al-Kitab, Sunnah wal-Adab, vol. 11, Dar al-Kutub al-Islamiyya, Tehran, 1988, p. 230.

Published

2024-04-11

How to Cite

Al-Jubouri, A. and Jassim, M. (2024) “Sheikh Al-Baha’i’s birth, upbringing, and the impact of the general conditions in his environment on the formation of his personality”, Journal of Kufa Studies Center, 1(72), pp. 119–138. doi: 10.36322/jksc.v1i72.15843.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.