The role of kindergarten teachers in developing kindergarten institutions from their point of view and its relationship to some variables
(A field study on a sample of kindergarten teachers in the city of Damascus)
DOI:
https://doi.org/10.36327/ewjh.v1i33.14741Keywords:
role, teachers, Development, Kindergarten institutionsAbstract
Abstract
The research aimed on the role of female teachers in developing kindergarten institutions from their point of view, and its relation to some variables (the scientific specialization of the teacher, educational qualification, and experience) ,and the researcher followed the descriptive analytical approach due to its suitability to the nature of the research, A questionnaire was used to achieve the aim of the research, and it was applied to a sample of governmental kindergarten teachers in the city of Damascus, who numbered (60) teachers, A set of questions and hypotheses were developed to test their validity, and the results of the research showed the following: (1) There were no statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) between the mean scores of kindergarten teachers' answers to the questionnaire according to the variable of the type of certificate, (2) There are statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) between the mean scores of the kindergarten teachers’ answers to the questionnaire according to the variable of the number of years of experience. (3) There are statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) between the mean scores. Kindergarten teachers' answers to the questionnaire according to the scientific specialization variable.
Downloads
References
المراجع العربية:
• أبوعلام, رجاء محمود.(2004). مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية: ط(4). مصر: دار النشر للجامعات .
• بدران، شبل. (2000). الاتجاهات الحديثة في تربية طفل ما قبل المدرسة: القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.
• البيز، نجلاء عيسى عبد الرحمن. (٢٠٠٨). تقويم أهداف مرحلة رياض الأطفال في المملكة العربية السعودية, رسالة ماجستير, جامعة الملك سعود، كلية التربية.
• الجلبي, علي عبد الرزاق. (1989). دراسات في المجتمع والثقافة والشخصية. الإسكندرية : دار المعرفة الجامعية.
• الحامد، محمد بن معجب وآخرون.(٢٠٠٧). التعلـيم فـي المملكـة العربيـة السعودية رؤية الحاضر واستشراف المستقبل: ط٤، الرياض، مكتبة الرشد.
• حمد متولى قنديل، داليا عبدالواحد محمد. 2010. برامج وأنشطة رياض الأطفال. عمان: دار الفكر.
• حنورة، أحمد حسن. (1996). ألعاب الطفل ما قبل المدرسة: ط(2). مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ، بيروت.
• سنقر، صالحة. (2002). التربية العامة: منشورات جامعة دمشق، دمشق.
• عبيدات، ذوقان، وعدس، عبد الرحمن، وعبد الحـق، كايـد. (٢٠٠٢). البحـث العلمي مفهومه، أدواته أساليبه، الرياض: دار أسامه.
• غباري، خالد .(2010). مناهج البحث التربوي تطبيقات عملية. ط(1). مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع: الأردن.
• فهيم، مصطفى .(2005). الطفل والمهارات الحياتية في رياض الأطفال والمدرسة الابتدائية: القاهرة، دار الفكر.
• محمد، أحمد، إسماعيل. (2008). مفهوم التطوير: عمان، الأردن.
• مرتضى، سلوى و عرفات، مروان.(2006) .الأنشطة الحركية في رياض الأطفال: كلية التربية، جامعة دمشق، مركز التعليم المفتوح.
• المطيري، نجوى بنت ذياب بن شباب .(2018).دور مؤسسات رياض الأطفال في التوظيف التربوي لحب الاستطلاع من وجهة نظر المشرفات والمديرات والمعلمات بمحافظة عنيزة، مجلة البحث العلمي، كلية البنات، جامعة عين شمس، العدد التاسع عشر
• الناشف، محمود هدى.(2001).استراتيجيات التعليم والتعلم في الطفولة المبكرة: دار الفكر العربي، القاهرة.
• وزارة التربية.(2006). وثيقة المعايير والمخرجات التعليمية لمنهاج رياض الأطفال: المؤسسة العامة للمطبوعات والكتب المدرسية.
ثانيا:المراجع الأجنبية (References):
• Albers, Timm & Ritter, Eva (2015). Zusammenarbeit mit Eltern und Familien in der Kita. München, Basel: Ernst Reinhardt Verlag
• Beschluss der Jugendministerkonferenz (2004). Gemeinsamer Rahmen der Länder
• Beshoub, J, (2009). Conceptions of Democracy Citizenship and Civic Education in the Czech Republic. A comparison of teachers and students in three types of secondary schools, Unpublished doctoral dissertation, University of Low,312p.
• Delaigle, G.(2016). A Phenomenological study of teachers perceptions of kindergarten retention: Are Standards to be blamed.
• Dunst,et,a,(2002). Outdoor Education and Enviro mental Responsibility , ERIC, ED414112,267p.
• Strohmer, Janina; Mischo, Christoph (2015). The Development of Early Childhood Teachers' Language Knowledge in Different Educational Tracks. Journal of Education and Training Studies, v3 n2 p126-135.
• Wehinger, Ulrike (2016). Eltern beraten, begeistern, einbeziehen. Erziehungspartnerschaft in der Kita. Freiburg: Herder
• Wiersma ,w, (2004).Research in education:Anintroduction. university of teledo ,sixth edition,410p.
- المراجع الألمانية:
• Abdulaziz, S (2011). Pädagogische Qualitätskriterien und Pädagogische Qualität in Kindertageseinrichtungen im Urteil von pädagogischen Fachkräften und Eltern Empirische Untersuchungen in Syrien und ein deutsch-syrischer Vergleich, Fachbereich Erziehungswissenschaft und Psychologie der Freien Universität Berlin. Berlin.
• Beschluss der Jugendministerkonferenz (2004). Gemeinsamer Rahmen der Länder
• Lezim, A (2013). Das System der frühkindlichen Bildung in Aotearoa – Neuseeland.
• Müller, Sabine (2004). Kinderbetreuung in sieben europäischen Ländern, Aus: Vereinbarkeit von Beruf und Familie - Deutschland im internationalen Vergleich. Die Studie ist ein Projektergebnis des Projektes »fast 4ward, gefördert vom Ministerium für Gesundheit, Soziales, Frauen und Familie des Landes Nordrhein-Westfalen.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 الدكتورة سلوى مبارك المحمد الحسين
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
which allows users to copy, create extracts, abstracts, and new works from the Article, alter and revise the Article, and make commercial use of the Article (including reuse and/or resale of the Article by commercial entities), provided the user gives appropriate credit (with a link to the formal publication through the relevant DOI), provides a link to the license, indicates if changes were made and the licensor is not represented as endorsing the use made of the work.