Building a proposed training program to employ educational technology in basic teaching skills For Arabic language teachers

Authors

  • A. M. Yahya Khalifa Hassan Al-Qadisiyah University / College of Education
  • Researcher Intisar Jamal Kamel Al-Qadisiyah University / College of Education

DOI:

https://doi.org/10.36322/jksc.v1i72.15861

Keywords:

Training program, educational technology, basic teaching skills for Arabic language teachers

Abstract

Many studies have emphasized the importance of training teaching staff

on modern teaching methods because of its great importance in developing the educational process. Therefore, the research aimed to know the training needs for developing basic teaching skills, and to propose a training program derived from the training needs.

In order to know the training needs, a questionnaire was built to determine the training needs for employing educational technology tools. A questionnaire tool was built and the stability of the tool was confirmed by re-testing on a random exploratory sample of 40 teachers and schools, where the reliability coefficient reached (0.82-0.89). After ensuring the validity and reliability of the tool, the questionnaire was applied to the basic sample, which numbered (200) male and female teachers. The number of schools included in the questionnaire was (81) schools for boys and girls, with (57) middle and (24) secondary schools. The researcher used Pearson's correlation coefficient, weighted mean, percentile weight, t-test, Cronbach's alpha equation, and F-test to analyze the results of the questionnaire.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أحمد، محمد عبد السلام (1981) : القياس النفسي والتربوي، القاهرة، مكتبة النهضة المصرية.

آل دغمان وخالد (2021): دور مشرفي اللغة العربية في تنمية مهارات التدريس لدى معلميها في المرحلة الثانوية، مجلة کلية التربية (أسيوط)، عدد37.

الإمام، مصطفى محمود وآخرون (1990): القياس والتقويم، مطابع دار الحكمة للطباعة والنشر، جامعة بغداد.

حسان، علي عبد جواد (2016): المهارات التدريسية اللازمة لطلبة المرحلة الرابعة في قسم اللغة العربية كلية التربية/جامعة سامراء من وجهة نظر التدريسيين، مجلة السرة مان را (Raa (Journal of Surra Man ، مج (12)، ع (44).

الخزاعلة، محمد سلمان، منصور حمدون الزبون، خالد عبد الله الخزاعلة (2011): طرائق التدريس الفعال، الطبعة الأولى، دار صفاء للطباعة والنشر، عمان.

الدريج، محمد (2003): مدخل إلى علم التدريس تحليل العملية التعليمية،ط1، الرياض، دار الكتاب الجامعي.

راشد، علي (2005): كفايات الأداء التدريسي. من سلسلة المعلم الناجح ومهاراته الأساسية، الكتاب الرابع، ط1، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر.

رسلان، مصطفى (2008): تعليم اللغة العربية. دار الثقافة للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.

الزوبعي، عبد الجليل إبراهيم وآخرون (1998): الاختبارات والمقاييس النفسية جامعة الموصل، الموصل، مطابع دار الكتب للطباعة والنشر.

زيتون، كمال (2004): تكنلوجيا التعليم في عصر المعلومات والاتصالات، ط 1 . القاهرة عالم الكتب.

شبر، خليل إبراهيم، وآخرون (2006): أساسيات التدريس، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

صالح بلعيد (2008)، اللغة العربية في التعليم العالي واقع و بديل، مجلة اللسان العربي،مكتب التنسيق و التعريب، المغرب.

صبري، داود عبد السلام، والسندي، ناز بدرخان(2011): التربية العملية المشاهدة والتطبيق ،جامعة بغداد- كلية التربية ابن رشد.

الطناوي، عفت مصطفى (2009): التدريس الفعال تخطيط، ومهاراته واستراتيجياته، تقويمه، الطبعة الأولى، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.

عبد العزيز طلبة عبد الحميد(2010) . تطبيقات تكنولوجيا التعليم في المواقف التعليمية، المكتبة العصرية للنشر والتوزيع، مصر.

عبيدات، ذوقان، وسهيلة أبو السميد (2007): استراتيجيات التدريس في القرن الحادي والعشرين- دليل المعلم والمشرف التربوي، ط1،دار الفكر، عمان، الأردن.

ـــــــــــــــــــــ، هاني حتمل، ومحمد الطراونة (2003): تحليل مهارات طلبة التربية العملية (2) في جامعة الحسين بن طلال في صياغة وتوجيه الاسئلة الشفوية وكيفية التصرف بإجابات الطلاب. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس. جمعية كليات التربية ومعاهدها في الجامعات العربية، جامعة دمشق- كلية التربية. جامعة دمشق. ع(4). مج(1).

العزاوي، حسن والتميمي، ميسون (2013) : مدى توافر مهارات التدريس لدى مدرسي اللغة العربية وطرائق تدريسها بجامعتي بغداد والمستنصرية في ضوء معايير الجودة، جامعة بابل، مجلة كلية التربية الأساسية ، العدد (13).

عطية، محسن علي (2008): المناهج الحديثة وطرائق التدريس ، ط1 ، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان – الاردن .

عيسى، رواء إبراهيم وصالح، عاطفة خليل (2017): صعوبات تطبيق تكنولوجيا التعليم الالكتروني الحديثة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، مجلة جامعة بابل ،ع 18 ، مج1.

غانم، بسام عمر، وخالد محمد ابو شعيرة (2008): التربية العملية الفاعلة بين النظرية والتطبيق في صفوف الحلقة الاولى من المرحلة الأساسية، ط1، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

فلمبان، غدير (2014): دراسة احتياجات أعضاء هيئة التدريس من المهارات الخاصة والمعارف التقنية في جامعة التقنية في جامعة الطائف، جامعة الطائف، المجلة الدولية التربوية المتخصصة ، 3(4)

قاسم، صالح النعواشي (2004) : اللغة مرآة الفرد والأمة، أبحاث في اللغة، مجلة النبأ، ع 7 أيار.

معوض، نصر الله، (2016): المدخل الى استراتيجيات التدريس، ط1، القاهرة، عالم الكتب.

ملحم ،سامي (2009): مناهج البحث في التربية وعلم النفس، دار المسيرة للنشر و التوزيع عمان.

المراجع الأجنبية:

Adams, G. (1986): Measurement and Evaluation in Education Psychology and Guidance, New York, Holt.

Ahmed, Mohamed Abdel Salam (1981): Psychometrics and Educational, Cairo, Egyptian Renaissance Library.

Al-Dughman and Khaled (2021): The Role of Arabic Language Supervisors in Developing the Teaching Skills of its Teachers at the Secondary Level, Journal of the Faculty of Education (Assiut), No. 37.

Al-Imam, Mustafa Mahmoud et al. (1990): Measurement and Evaluation, Dar Al-Hikma Press for Printing and Publishing, University of Baghdad.

Hassan, Ali Abd Jawad (2016): Teaching skills necessary for fourth-stage students in the Department of Arabic Language, Faculty of Education / University of Samarra from the point of view of teachers, Journal of Surra Man, vol. (12), p. (44).

Al-Khazaaleh, Mohammed Salman, Mansour Hamdoun Al-Zaboun, Khalid Abdullah Al-Khazaaleh (2011): Effective Teaching Methods, First Edition, Dar Safa for Printing and Publishing, Amman.

Al-Derij, Muhammad (2003): Introduction to Pedagogy and Analysis of the Educational Process, 1st Edition, Riyadh, University Book House.

Rashid, Ali (2005): Competencies of Teaching Performance. From the series of the successful teacher and his basic skills, Book IV, 1st Edition, Dar Al-Fikr Al-Arabi, Cairo, Egypt.

Raslan, Mustafa (2008): Teaching Arabic. Dar Al Thaqafa for Publishing and Distribution, Cairo, Egypt.

Al-Zobaie, Abdul Jalil Ibrahim et al. (1998): Psychological Tests and Measures, University of Mosul, Mosul, Dar Al-Kutub Press for Printing and Publishing.

Zeitoun, Kamal (2004): Educational Technology in the Information and Communication Age, 1st Edition. Cairo is the world of books.

Shubbar, Khalil Ibrahim, et al. (2006): Fundamentals of Teaching, Dar Al-Manhaj for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Saleh Belaid (2008), Arabic Language in Higher Education: Reality and Alternative, Journal of the Arabic Tongue, Coordination and Arabization Office, Morocco.

Sabri, Dawood Abdul Salam, and Al-Sindi, Naz Badrakhan (2011): Practical Education Observation and Application, University of Baghdad - College of Education Ibn Rushd.

Al-Tanawi, Effat Mustafa (2009): Effective Teaching Planning, Skills and Strategies, Evaluation, First Edition, Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman.

Abdul Aziz Tolba Abdul Hamid (2010). Applications of Educational Technology in Educational Situations, Modern Library for Publishing and Distribution, Egypt.

Obeidat, Zoqan, and Suhaila Abu Al-Samid (2007): Teaching Strategies in the Twenty-first Century - A Teacher's Guide and Educational Supervisor, 1st Edition, Dar Al-Fikr, Amman, Jordan.

Hani Hatamal and Mohammed Al-Tarawneh (2003): Analysis of the skills of students of practical education (2) at Al-Hussein Bin Talal University in formulating and directing oral questions and how to act with students' answers. Journal of the Association of Arab Universities for Education and Psychology. Association of Faculties and Institutes of Education in Arab Universities, Damascus University - Faculty of Education. Damascus University. p(4). Mg (1).

Al-Azzawi, Hassan and Al-Tamimi, Maysoon (2013): The availability of teaching skills among Arabic language teachers and teaching methods at the universities of Baghdad and Al-Mustansiriya in the light of quality standards, University of Babylon, Journal of the College of Basic Education, Issue (13).

Attia, Mohsen Ali (2008): Modern Curricula and Teaching Methods, 1st Edition, Dar Al-Manhaj for Publishing and Distribution, Amman - Jordan.

Issa, Roaa Ibrahim and Saleh, Atfa Khalil (2017): Difficulties of Applying Modern E-Learning Technology from the Point of View of Faculty Members, Journal of the University of Babylon, p. 18, vol. 1.

Ghanem, Bassam Omar, and Khaled Mohammed Abu Shaira (2008): Effective Practical Education between Theory and Practice in the Classes of the First Cycle of the Basic Stage, 1st Edition, Arab Society Library for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Felimban, Ghadeer (2014): Study of the needs of faculty members for special skills and technical knowledge at the University of Technology at Taif University, Taif University, International Journal of Specialized Education, 3(4)

Qassem, Saleh Al-Nawashi (2004): Language is the Mirror of the Individual and the Nation, Researches in Language, Al-Naba Magazine, May 7.

Moawad, Nasrallah, (2016): Introduction to Teaching Strategies, 1st Edition, Cairo, World of Books.

Melhem, Sami (2009): Research Methods in Education and Psychology, Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman.

Foreign references:

Adams, G. (1986): Measurement and Evaluation in Education Psychology and Guidance, New York, Holt.

Published

2024-04-11

How to Cite

Hassan, Y. and Kamel, I. (2024) “Building a proposed training program to employ educational technology in basic teaching skills For Arabic language teachers”, Journal of Kufa Studies Center, 1(72), pp. 433–474. doi: 10.36322/jksc.v1i72.15861.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.