Aesthetic Aspects of Popular Jewels & Their Intertectualities With Sumerian Jewels

Authors

  • Professor Dr. Rehab Khudair Ebadi University of Babylon - College of Fine Arts

DOI:

https://doi.org/10.36327/ewjh.v1i26.14562

Keywords:

الحلي, التناص, الحلي الشعبية, الحلي السومرية, وادي الرافدين, الجمالية

Abstract

Abstract

Research Summary:

Addresses current research (dimensional intellectual and aesthetic Iraqi folk ornaments & their intertectualities with neighborhood Sumerian) in an effort to analyze the technical production popular Iraqi intertectualities as with artistic productions Sumerian they constitute intellectual and aesthetic root of the memory and the Iraqi identity that spared the heritage of ancestors and linking the present.

        The research includes dimensions first chapters deal with methodological framework of the research represented by the problem of the search wondered how far the body of folk artist beyond the intellectual and aesthetic in the artistic intertectualities for the costume? And to what extent was intertectualities folk artist with the Sumerian art in the production of popular ornaments? And it enables the importance of research and the need for him to be a highlight of folk art, especially the Iraqi popular ornaments and intertectualities with ornaments Sumerian, also known as the Search sense of the neighborhood of intellectual and aesthetic dimensions, and carries this research recipes intellectual, historical and monetary and aesthetic and artistic as well as the monetary value of intertectualities as a concepts prominent in contemporary critical studies and try to find mechanisms to enforce this intertextuality and the aim of the research in the known intellectual and aesthetic dimensions of the Iraqi popular Costume intertectualities with ornaments Sumerian and identify the most important terms in the search subject.

        And ensure that the second chapter the theoretical framework and the previous studies handled the theoretical framework of three Investigation first deal with (dimensional intellectual and aesthetic of Art Mesopotamian) and taking second section (folk art Iraq), while ensuring the third (the concept of intertextuality and mechanisms) and the search is over with the most important indicators that indicate the subject of the search.

The third chapter Vahtoy on (research procedures) guarantees the sample, which amounted to (7) Popular Costume Mtnash with ornaments Sumerian and then adoption of content analysis and statistical Alamaalh tool for validity and reliability, and sample analysis, the search is over fourth quarter, which dealt with the research and its findings and recommendations and the results of proposals The most important results:

  1. Most Iraqi popular ornaments have been associated with the dimensions of intellectual and spiritual concepts related to religious or ideological ritual.
  2. Most of the plant forms like paper flowers limited use on the head, Costume Kalokalal clamps.
  3. embodied dimensional aesthetic Folk Costume through redundancy, diversity and symmetry in addition to winning the high consistency and harmony in the way.

The conclusions and most important:

  1. That every occasion and ritual kind of its own ornaments, for example, large-sized ornaments and lacy used in rituals such as marriage, for example, either ornaments studded with gems typically are used in ritual worship such as prayer.
  2. Adopt popular jeweler to the principle of repetition and symmetry, harmony, mainly in the design and drafting of popular ornaments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ابن منظور :معجم لسان العرب م2 ،دار المعادن القاهرة ،ب ت

البستاني, فؤاد أفرام: منجد الطلاب, دار المشرق, بيروت, 1956م, ص138.

البسيوني, محمود: آراء الفن التشكيلي, بدون دار النشر, القاهرة, 1980م, ص417.

البقاعي, محمد خير: آفاق تناصية (المفهوم والمنظور), مطابع الهيئة المصرية العامة للكتاب, القاهرة, 1998م .

الجعافرة, ماجد ياسين: التناص والتلقي – دراسات في الشعر العباسي, دار الكندي للنشر والتوزيع, الاردن, 2003م, ص44. ط1.

الخوري, لطفي: في علم التراث الشعبي, الموسوعة الصغيرة, وزارة الثقافة والفنون, بغداد, 1979م, ص7-8.

الزغبي, احمد: التناص نظريا وتطبيقيا, مؤسسة عمان للطباعة والنشر, الاردن, ط2, 2000م, ص50.

السعدني, مصطفى: التناص الشعري (قراءة اخرى لقضية السرقات), مطبعة جلال خيري وشركاه, مصر, 1991م, ص8.

الشويلي, داود سلمان: الموقف الثقافي, العدد 26, دار الشؤون الثقافية, بغداد, 2000م, ص60.

العادلي, محمد: دراسة في بلاغة التناص الادبي, مجلة الاقلام, العدد 4-6, 1995م,ص83.

العسكري, ابي هلال الحسن بن عبدالله بن سهيل: كتاب الضاعتين (الكتابة الشعر), تحقيق: علي محمد البجاوي ومحمد ابن الفضل, مطبعة

عيسى ,ح سن احمد ،الابداع في الفن ،رسالة عالم المعرفة ، الكويت، 1971م, ص202.

العلواني ,رحاب خضير عبادي ,الأبعاد الفكرية والفنية للمصوغات السومرية, رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة بابل , كلية الفنون , 2003, ص2 .

الغدامي, عبدالله: الخطيئة والتكفير, الهيئة المصرية العامة للكتاب, ط4, 1998م, ص325-326.

الغذامي, عبدالله محمد: ثقافة الاسئلة ومقالات نقدية ونظرية, ط2, النادي الادبي الثقافي, جدة, 1992م, ص75.

الغزالي , حسن هادي عبد الكاظم: جماليات التناص بين مدارس التصوير الاسلامي, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة بابل, 2013م, نقلاً عن الغزالي: حسن هادي عبد الكاظم,

الكبيسي, عمران: التناص معرفة اصولية واجرائية اسلوبية, بحث في مؤتمر الادبي الخامس, جامعة اليرموك, الاردن, 1994, ص1.

أزهر, داخل محسن: الموروث الحضاري (اثره في الفن التشكيلي العراقي), تموز للطباعة والنشر, دمشق, 2001م, ص45-46.

باختين, ميخائيل: الخطاب الروائي: ترجمة: محمد براءة, ط1, مطبعة رؤية للطبع والنشر والتوزيع, القاهرة, 2009م, ص124.

بارت, رولان: نظرية النص, ترجمة وتقديم, محمد خير البقاعي, مطبعة: لهيئة المصرية العامة للكتاب, القاهرة, 1998م, ص42.

بارو, اندريه: سومر فنونها وحضارتها, مصدر سابق, ص94.

تودورف, تزفتيتان: نقد النقد, ترجمة: ابراهيم سلامة, دارالنهضة العربية, القاهرة, 1986, ص21.

تودورف2, تزفيتان: المبدأ الحواري في فكر مخائيل باختين, تر: فخري صالح, ط1, دار الشؤون الثقافية العامة, بغداد, 1992م, ص48.

تودوروف تزفيتان, وآخرون: في اصول الخطاب النقدي الجديد, ترجمة وتقديم: احمد المدني, ط1, دار توبقال للنشر, الدار البيضاء القرب, 1987م, ص105.

جابر, محمود عباس: استراتيجية التناص في الخطاب الشعري الحديث, ج24, مجلد 12, نادي جدة الادبي, 2002م, ص120.

جهاد, كاظم: اودنيس منتحلا: دراسة في الاستحواذ الادبي وارتجالية الترحمة يسبقها مفهوم التناص, المصدر السابق, ص122.

جودي, محمد حسين: تاريخ الفن العراقي القديم, ج1, مطبعة النعمان – النجف الاشرف, 1974م, ص13-14.

صاحب, زهير وآخرون: دراسات في بيئة الفن, مطبعة ايكال, بغداد, 2002م, ص81.

صاحب, زهير: فن الفخار والنحت الفخاري في العراق, عصور ما قبل التاريخ, دار مكتبة الرائد العلمية, 2004, ص83.

صالح, قاسم حسين: الابداع في الفن, وزارة الثقافة والاعلام, بغداد, 1981م, ص19.

عبدالحميد, شاكر: العملية الابداعية بل فن التصوير عالم المعرفة, الكويت, 1987م, ص38.

عبيد, رجاء: النص والتناص (علاقات في النقد), مطبعة الاسكندرية, ب.ت, ص173-176.

عيسى , حسن احمد, الابداع في الفن ,رسالة عالم المعرفة , الكويت , 1979, ص73 .

غزوان, معتز عناد: الرمز التراثي في تصميم المطبوع المعاصر, الموسوعة الثقافية, بغداد, 2006م, ص13.

فيشر, أرنست: ضرورة الفن, ترجمة: اسعد حليم: الهيئة المصرية العامة للتأليف والنشر, القاهرة, 1971م, ص71.

قانصو, أكرم: التصوير الشعبي العربي, سلسلة اصدارات عامر المعرفة, 1990م, ص15.

كامل, عادل: التشكيل العراقي التأسيس والتنوع, دار الشؤون الثقافية العامة, ط1, 2000م, ص67.

لابارت, رينيه: المعتقدات الدينية, بلاد وادي الرافدين: ت: الاب بيراتون, مراجعة: وليد الجادر, ص23.

مجازي, سمير: قاموس مصطلحات النقد الادبي المعاصر, دار الافاق العربية, ط1, 1421هـ, ص74.

مطر, اميرة: فلسفة الجمال من افلاطون الى سارتر, دار الثقافة للطباعة والنشر, 1984م, ص19.

نقرش, عمر محمد علي: مفهوم التناص في الفن المسرحي, اطروحة غير منشورة, جامعة بابل, كلية الفنون, بغداد, 2002م, ص83.

وادي, علي شناوة: النقد الفني والتنظير الجمالي, ط1, دار الصفاء للنشر والتوزيع, عمان, مؤسسة دار الصادق العاشرة, 2011م, ص141.

Published

2023-12-24

How to Cite

Ebadi, R. K. (2023). Aesthetic Aspects of Popular Jewels & Their Intertectualities With Sumerian Jewels. Journal of the College of Education for Girls for Humanities, 1(26), 395–432. https://doi.org/10.36327/ewjh.v1i26.14562

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.