واقع استخدام معايير الاعتماد الاكاديمي في العملية التعليمية دراسة تجريبية لعينة من كليات جامعة الكوفة
DOI:
https://doi.org/10.36325/ghjec.v10i32.5633Abstract
المستخلص
استهدف البحث التعرّف على وقیاس امكانیة استخدام معاییر الاعتماد الاكادیمي لتحسین العملیة
التعلیمیة في جامعة الكوفة. وتكون مجتمع البحث من التدریسیین في كلیات (الطب، طب الاسنان،
الطب البیطري، القانون، الهندسة، الآداب، الریاضیات وعلوم الحاسبات، الادارة والاقتصاد، الفقه،
التربیة، التربیة الاساسیة، التخطیط العم ا رني، الاثار والت ا رث)، أما عینة البحث فكانت مجتمع البحث
البالغ ( 80 ) تدریسي من العمداء ومعاونیهم ورؤساء الاقسام العلمیة وتم استرجاع ( 48 ) استبانة صالحة
وكانت نسبتها ( 60 %)، ووضع البحث ثمانیة فرضیات لبیان مدى تطبیق المعاییر في الكلیات عینة
واهم ما توصل ألیه البحث .(SPSS) البحث. واستخرجت النتائج باستخدام الب ا رمج الإحصائیة الجاهزة
بأنه الاساتذة في الكلیات عینة البحث قد اخذوا بنظر الاعتبار تلك المعاییر إلا أنها لم تكن بالمستوى
المطلوب للبعض منها.
((The reality of the use of academic accreditation
standards in the educational process)) experimental study of a sample
of the faculties of the University of Kufa
Abstract
Aimed research to identify and measure the possibility of the use of academic
accreditation standards to improve the educational process at the University of
Kufa.
As the research community of lecturers in colleges (medicine, dentistry,
veterinary medicine, law, engineering, Arts, Mathematics and Computer
Science, Administration and Economics, Fiqh, Education, Basic Education,
Urban Planning, Antiquities and Heritage), the research sample was the
research community (80) of deans and teaching assistants and heads of
scientific departments have been retrieved (48) questionnaire was valid and
percentage (60%), and the search mode eight hypotheses to show the extent of
the application of standards in colleges, research sample. The exhumed results
using statistical programs Ready (SPSS). The main conclusions of research that
lecturers at colleges research sample may have taken into account those
standards, but they were not at the required level for some of them
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 قاسم محمد العنزي, مريم ابراهيم الگرعاوي, حيدر جاسم الجبوري
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
which allows users to copy and create excerpts and summaries, and thus create new scientific works from the article or modify it and benefit from the scientific material, provided that the user refers to the link to the original article